Media & Advertising

Grupul Le Monde ataca piata gratuitelor

18.11.2005, 19:33 9

Un nou cotidian gratuit si-a facut, recent, aparitia in presa scrisa franceza. Noul Montpellier Plus, lansat pe 14 noiembrie, de Midi Libre, parte a grupului Le Monde, va fi fost scos pe piata, deocamdata, in 25.000 de exemplare, scrie cotidianul francez Le Monde.

Montpellier Plus este al cincilea ziar gratuit creat la initiativa grupului Legardere. Cotidianul La Provence, detinut de grupul Hachette Filipachi Medias (HFM), a lansat, in februarie 2002, ziarul gratuit Marseille Plus. HFM s-a aliat insa apoi grupurilor Socpresse si Sud-Ouest pentru a lansa titlurile Lyon Plus, Lille Plus si Bordeaux 7.

"Este pentru prima data cand, in Franta, un grup regional de presa lanseaza un ziar gratuit, fara sa se gandeasca ca ar putea intra, astfel, in conflict cu gigantii jurnalelor gratuite scandinave", scria Montpellier Plus, facand referire la titlurile 20 Minutes si Metro.

In acelasi timp insa, initiativele reprezentantilor presei scrise platite din ultima perioada vin sa sprijine ideea ca acestia din urma sunt determinati sa castige teren in fata distribuitorilor de presa gratuita. Dupa Le Figaro si Le Monde, L''Humanite se pregateste sa isi modifice vechiul format.

Grupurile de presa traditionale nu ascund deloc faptul ca intentioneaza sa lanseze un cotidian gratuit in capitala. El se va numi Paris Plus, iar obiectivul sau va fi acela de a capta cat mai multe contracte de publicitate pentru grupul Plus. Discutiile cu privire la aceasta lansare spectaculoasa au fost reluate in aceste ultime saptamani. La discutii au participat si Le Monde si HFM.

Proiectul unui gratuit parizian se afla in atentia grupurilor de presa de mai bine de doi ani. Grupul Amaury, editorul cotidienelor L''Equipe si Le Parisien, este convins ca un astfel de proiect implica unele costuri financiare mult prea ridicate. "HFM si-a aratat mereu interesul pentru a crea un cotidian gratuit in capitala. Ideea era insa de a asocia mai multe ziare existente pe piata de aici, pentru a reduce costurile", au declarat reprezentantii grupului.

Intrarea pe piata a cotidienelor gratuite Metro si 20 Minutes a rasturnat insa, situatia. Ele s-au integrat cu usurinta in peisajul francez. Astfel, "editorii de presa traditionala au inteles ca ziarele gratuite nu reprezinta doar un trend si nici o oportunitate economica, ci un raspuns oferit societatii consumatoare a diferite tipuri de media", in opinia lui Valerie Decamp, director general al Metro France. "Metro si 20 Minutes au demonstrat ca gratuitatea nu semnifica neaparat si mediocritate", a scris ea in dosarul de prezentare al Montpellier Plus.

La zece ani dupa lansarea in Suedia a primului cotidian gratuit Metro, au urmat alte 112 ziare distribuite gratuit in mai mult de 21 de milioane de exemplare. Conform informatiilor oferite de Asociatia Mondiala a Jurnalistilor (AMJ), acest gen de publicatii se distribuie in peste 30 de tari din intreaga lume. Principalul concurent al Metro, 20 Minutes este foarte apreciat in Franta, unde ocupa locul doi pe piata tuturor cotidienelor, gratuite sau traditionale, dupa ziarul de sport L''Equipe.

Cele doua grupuri de presa au devenit foarte profitabile, in special datorita apropierii de cititorii tineri, care reprezinta, totodata, sectorul de populatie cel mai "vanat" de agentiile de publicitate. "Ar trebui sa se acorde o importanta deosebita stabilirii unei relatii stranse cu cititorii tineri si educati", precizeaza un raport al AMJ. Conducerea grupului Metro spune ca jurnalistii cu care colaboreaza incearca sa redea informatiile intr-o maniera cat mai obiectiva si neutra pentru a se mentine printre preferintele pretentiosului tineret de astazi.

Proprietate a grupului norvegian Schibsted (50%) si a celui francez Ouest France, 20 Minutes este distribuit in Paris, in 450.000 de exemplare, si in alte opt orase ale Frantei, in 805.000 de exemplare. Metro, filiala a grupului suedez Metro International si a grupului TF1 (34%), este distribuit in 630.000 de exemplare zilnic si numara 10 editii. Fiecare dintre cele doua cotidiene gratuite revendica o "audienta" de peste 2 milioane de cititori.

Reprezentantii Metro au declarat, recent, ca se asteapta la o situatie financiara echilibrata in 2005, in timp ce 20 Minutes estimeaza ca va deveni rentabil abia in 2006. Planurile lor ar putea fi insa perturbate de aparitia acestui al treilea concurent in capitala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO