Media & Advertising

Grupul spaniol de media Prisa investeste 25 de milioane de euro in Le Monde

11.03.2005, 00:00 11

Prisa, cel mai mare grup de media din Spania, a anuntat luni ca va investi 25 de milioane de euro in prestigiosul cotidian francez Le Monde, care se confrunta cu pierderi.


Prisa, care detine deja 0,8% din Le Monde, isi va mari astfel participatia la 12,9%. Acordul, care trebuie sa primeasca acordul consiliului de conducere al grupului, este o incercare de redresare a cotidianului francez, care se confrunta cu concurenta dura din partea Internetului si a publicatiilor gratuite. Le Monde isi va mari capitalul pentru a emite noi actiuni catre Prisa.


In urma acestei operatiuni, compania spaniola va detine 12,9-14,8% din Le Monde, in urma unei plati in numerar si a unui schimb de actiuni pe care Prisa le detine la Presse Europe Regions, care conduce mai multe ziare franceze regionale.


Le Monde are nevoie de cel putin 50 de milioane de euro si a abordat mai multe grupuri media.


Lagardere a anuntat, in februarie, ca va investi 25 de milioane de euro, pentru a obtine 17% din actiunile Le Monde. In cadrul acordului, Lagardere intentioneaza sa creeze o societate mixta cu Le Monde, in domeniul publicitatii.



Propunerea a fost supusa votului


Planul de salvare a cotidianului francez, prin care importante pachete de actiuni ale Le Monde urmeaza sa fie vandute companiei franceze Lagardere si grupului Prisa, editorul cunoscutului cotidian spaniol El Pais, a fost supus votului angajatilor ziarului. Jurnalistii de la Le Monde, care detin impreuna cel mai mare pachet de actiuni, au votat pentru propunerea de strangere a unor fonduri de 65 de milioane de euro printr-o majorare de capital.



Salvarea vine din publicitate


Ce atrage cu adevarat atentia este succesul activitatilor promotionale, care au adus in 2004, doar pentru El Pais, aproape 80 de milioane de euro, fata de 8,9 milioane de euro, in 2003. In fiecare zi jurnalul propune cititorilor diverse produse, de la carti la CD-uri si chiar filme video.


Unul dintre cele mai bune rezultate le-a avut vanzarea unei enciclopedii in mai multe volume care a atins 330.000 de exemplare.


Aceasta strategie de atragere a cititorilor este, conform consilierului delegat al grupului, un fel de noua linie de produse. De altfel, a fost infiintat si un departament special pentru coordonarea si gestionarea promotiilor initiate de publicatiile din trust.


Prisa este prezenta si in audiovizual, cu radioul Cadena Ser, lider de audienta, in Spania, cu o medie zilnica de 5 milioane de ascultatori, dar si in televiziune, cu grupul de televiziuni locale Localia. Grupul este prezent si in America Centrala.


In privinta editurii, Prisa este specializata in manuale scolare dar si generalitati. Astfel, grupul estimeaza vanzari de doua milioane de exemplare pentru "Don Quichotte", dupa ce in primele trei luni s-au vandut 600.000 de exemplare, intr-o perioada in care Spania sarbatoreste 400 de ani de la scrierea romanului de catre Miguel Cervantes. Rezultate mai dezamagitoare au venit din partea editiei electronice a El Pais, dar pierderile au scazut cu 5% tot datorita campaniilor agresive de publicitate, dar si pe baza dezvoltarii serviciilor oferite abonatilor. De altfel, numarul de abonati a crescut de la 26.000 in 2003 la 42.000 in 2004.




Cine e Le Monde


Infiintat in 1944, Le Monde este unul dintre cele mai influente ziare din Franta, definind adesea puncte cheie de referinta pentru comunitatile politice si economice. Le Monde este singurul cotidian din Franta cu un tiraj de peste 500.000 de exemplare. Grupul mai publica o serie de suplimente saptamanale si editii speciale. Le Monde mai este recunoscut si pentru faptul ca distribuie o parte din continutul sau unui numar mare de ziare.




Prisa in cifre


Grupul Prisa a obtinut in 2004 rezultate care au depasit asteptarile managementului companiei, inregistrand un profit net de 103 milioane de euro, cu 70% mai mult decat in 2003. Aceste rezultate se datoreaza in mare parte recuperarii pietei publicitare, care se traduce printr-o crestere cu 11% pentru toate mijloacele de comunicare a grupului si prin cresterea circulatiei publicatiilor pe care le detine. Compania a mai raportat si o crestere de 114 milioane de euro, mai mult decat dublul cifrei din 2003. Grupul Prisa inseamna mai multe jurnale dintre care principalul este cotidianul El Pais, dar mai cuprinde si titluri din presa de specialitate sau publicatii regionale, precum cotidianul Cinco Dias, jurnalul sportiv AS sau reviste. Una dintre ele, Revista 40, a atins, la numai cateva saptamani dupa lansare, 100.000 de exemplare vandute la fiecare numar. Modul cum merg afacerile la El Pais ii poate face pe rivali sa paleasca de invidie. Castigurile din publicitate au crescut cu 11,5% si vanzarile au crescut cu 6,8%, iar cumulate au reprezentat 136,8 milioane de euro. Publicatia vinde zilnic 467.000 de exemplare.
andrei.chirileasa@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO