Media & Advertising

Obiectele promotionale, o piata estimata la cel mult 30 de milioane de euro

Obiectele promotionale, o piata estimata la cel mult 30 de milioane de euro

Obiectele promotionale vin preponderent din import, pentru ca sunt mai ieftine

17.11.2006, 21:18 13

Piata obiectelor promotionale este unul dintre multele sectoare ramase inca nemasurate la noi. Jucatorii isi desfasoara activitatea "in orb", pe baza unor estimari mai mult sau mai putin apropiate de realitate.
"Desi nu a fost facut un studiu in acest sens, tinand cont ca cifra de afaceri a unei companii dintre primele trei se ridica la 1,5-2 milioane de euro, as putea estima o valoare a pietei de promotionale de cca. 25-30 de milioane de euro". Este declaratia directorului Asociatiei Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP), Ovidiu Joita, singurul de altfel care ar putea da o masura a dimensiunii pietei de obiecte promotionale.
Nimeni nu isi mai imagineaza in ziua de azi industria publicitatii fara zona obiectelor promotionale. Un pix, o agenda, o umbrela, in alte cazuri un ceas, un tricou etc. sunt lucruri care fac parte integranta din industria comunicarii. Cu legatura mai mare cu partea industriala a domeniului, mai precis a productiei publicitare, obiectele promotionale provin intr-o proportie covarsitoare din import, deoarece costurile sunt mult mai reduse.
"In Romania se produce destul de putin. Daca as inainta un procent, probabil acesta ar fi format din tiparituri si nu ar depasi 10% din volumul tranzactiilor in aceasta piata", dezvaluie Ovidiu Joita.
O industrie la inceput de drum, deci, unde nu se fac inca studii de niciun fel, unele firme isi au inca sediul in apartamente de bloc, iar calitatea nu este nici ea la cele mai inalte standarde. Organizatia de profil, APIIP, este si ea destul de recenta, fiind infiintata in 2004. In prezent, are 56 de membri asociati si patru afiliati, conform informatiilor publicate pe site-ul oficial.
Ritmul de crestere al domeniului este in stransa legatura cu cel al pietei de publicitate in general. Astfel, daca advertisingul creste cu aproximativ 20% de la an la an, si sectorul obiectelor promotionale evolueaza in mod asemanator. "Nimeni nu stie care este piata reala de obiecte promotionale din Romania. Un posibil reper ar fi piata de publicitate, pentru care se mai fac statistici si socoteli. Obiectele promotionale consuma 1% din aceste bugete", arata si Marius Buiculescu, director general al Atip Design, una dintre companiile importante din domeniu.
El estimeaza o dublare a consumului in urmatorii doi ani in ceea ce priveste obiectele promotionale, in mare parte pentru ca, din 2005, bugetele de publicitate consumate in Romania au inceput sa le depaseasca pe cele din Ungaria, Cehia si Polonia. "Odata cu certitudinea aderarii tarii noastre la UE, firmele multinationale aplica procedurile de intrare pe o piata sigura", precizeaza Marius Buiculescu.
Din suma vehiculata ca fiind valoarea pietei de obiecte promotionale, mai bine de 80% se regaseste in Bucuresti. "Noi credem ca (ritmul de crestere - n. red.) va urma indeaproape nivelul investitiilor in publicitate al companiilor care deja exista pe piata sau nevoia de expunere pentru lansarile de noi companii, servicii sau branduri care vor aparea in urma aderarii Romaniei la UE. S-ar putea ca in urmatorii doi ani piata sa aiba ceva sincope si multe companii sa aiba dificultati, ceea ce se va repercuta si asupra firmelor din domeniu", sustine si Camelia Stefan, directorul executiv al grupului Tex Promotion, unul dintre cei mai importanti jucatori din domeniu.
De altfel, aderarea Romaniei la UE este de asteptat sa aduca, in primul rand, un volum mai mare al investitiilor in domeniu, pe de o parte, si o concurenta mult mai accentuata, pe de alta. Pentru a face fata acestor provocari, companiile isi adapteaza deja strategiile, pentru a nu fi luate pe nepregatite. Unul dintre cele mai importante efecte ale noului statut de tara europeana al Romaniei este si acela ca vor mai disparea din firmele mici. La acesta se adauga si faptul ca, probabil, clientii vor invata sa-si faca cererile/comenzile mai din timp.
"A sosit momentul 'sa rasara soarele si pe ulita noastra'. Abia astept sa se discute de cereri gen un milion de obiecte inscriptionate pentru o actiune, asa cum auzeam ca exista in Ungaria. Cred ca piata lor, a vecinilor, va scadea, iar a noastra va creste. Costa mai mult sa intri pe o piata decat sa te mentii", arata Marius Buiculescu.
Compania sa isi va pastra pozitionarea pe piata, iar oferta va fi impartita in doua categorii distincte: obiecte premium si economice, dupa cele doua categorii de clienti din portofoliu.
Directorul general al Atip Design estimeaza ca firma isi va creste anul acesta cifra de afaceri cu 15% fata de 2005, dar profitul va scadea cu 30% din cauza deciziei cresterilor salariale din acest an si a cheltuielilor legate de pregatirea personalului si a conditiilor de munca. Conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor, Atip Design a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 633.096 de euro si un profit net de 166.888 de euro (sumele au fost calculate la un curs mediu pentru anul 2005 de 3,62 RON/euro).
Si in ceea ce priveste Tex Promotion, Camelia Stefan estimeaza ca cifra de afaceri a companiei va ajunge la aproximativ 2 mil. euro pana la sfarsitul acestui an, in conditiile in care, in 2005, aceasta a fost de 1,85 mil. euro.
Ovidiu Joita este mai pesimist: "Nu prea vad ce ar putea face investitorii pe aceasta piata. Rata de return nu se compara cu alte piete. Este totusi o activitate de comert si, daca vorbim de acest domeniu, cred ca tendinta este a retelelor de magazine".
Pentru ca piata obiectelor promotionale sa creasca, este nevoie sa se depaseasca si anumite probleme care in acest moment ii intarzie dezvoltarea: productia autohtona este foarte redusa, iar multe companii isi finanteaza clientii cu sume mari de bani.
"Nu exista o cerere atat de mare doar in Romania, incat sa fie nevoie de productie. In toata lumea exista cativa furnizori importanti care nu se adreseaza doar unei tari. Ca sa produci, ar trebui sa incepi si exportul si sa concurezi cu acesti giganti. Cred ca ar fi foarte greu si nu stiu daca s-ar justifica", explica directorul APIIP nivelul foarte redus al productiei interne.
In ceea ce priveste finantarea clientilor cu anumite sume de bani, Ovidiu Joita trage un semnal de alarma si spune ca acest fenomen are amploare mare: "Clientii, de multe ori, aleg un produs in functie de puterea de finantare a companiei furnizoare. O firma importanta din aceasta piata isi finanteaza clientii cu sute de mii de euro".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO