Energie

Primii câştigători ai conductei Arad - Szeged sunt companiile de construcţii. Cine sunt şi cât au încasat

Primii câştigători ai conductei Arad - Szeged sunt companiile de construcţii. Cine sunt şi cât au încasat

Autor: Roxana Petrescu

05.11.2010, 10:54 29

De ambele părţi ale graniţei, au lucrat mai multe companii deconstrucţii, în baza unor contracte de zeci de milioane de euro,acestea fiind de altfel şi primele câştigătoare ale conductei depeste 100 de kilometri care leagă sistemul de transport al gazelordin România cu cel din Ungaria.

"Companiile româneşti participante laconstrucţia conductei au fost Amarad, ca lider de lucrare, InspetPloieşti şi Ami Baia Mare. Ca pondere din totalul lucrărilor,Amarad a realizat cea mai mare parte a lucrărilor la conductă,circa 45%", spune Miron Cheregi, directorul general şi acţionar alAmarad.

Din lungimea conductei, 62 de kilometritraversează teritoriul României, restul până la 109 fiindlocalizaţi în Ungaria, iar investiţia totală a fost de circa 70 demilioane de euro.

Interconectorul Arad-Szeged este biletul deacces al României la gaze care pot veni dintr-o altă sursă, nu dinRusia. În ultimii 30 de ani tot gazul de import necesar acopeririiconsumului local a venit din Rusia prin intermediul a două conductece tranzitează Ucraina şi intră în ţară pe la Isaccea (judeţulTulcea) şi Medieşu Aurit (judeţul Satu Mare).

Cu toate că importanţa unui astfel deproiect este foarte mare, mai ales în ceea ce priveşte siguranţaalimentării cu gaze naturale a pieţei locale, realizarea acestuia avenit după aproape zece ani de discuţii şi amânări.

Cinci ani de odihnă

"Conducta a fost realizată în două etape,prima desfăşurată în perioada 2003-2004 (37 de kilometri lungime),iar ultima în perioada 2009- 2010 (mai 2009-iulie 2010, 25 dekilometri lungime).Conducta are o lungime totală de 62 de kilometri, are diametrulde 700 de milimetri şi o grosime a pereţilor interiori de 8,92milimetri conducta şi 11,3 milimetri obiectele speciale.Adâncimea la care s-auefectuat excavările a fost de 1,9 metri", a mai precizat directorulAmarad.

Pe partea ungară, reprezentanţii companiilorde construcţii spun că lucrările au început în mai anul trecut."Partea ungară a conductei a fost construită de KVV, contractorprincipal, OTF a executat lucrările de planificare, Vabeko Kft aexecutat lucrările tehnice aferente staţiei de măsurare de laCsanadpalota şi a blocului de valve de la Mako. Foldtrans Kft aexecutat toate lucrările de teren. Construcţiile au început în mai2009. Pentru construirea părţii ungare a conductei au lucrat în jurde 120 de muncitori", au spus reprezentanţii FGSZ Natural GasTransmission Close Company, compania de transport al gazelor dinUngaria, membră a grupului petrolier MOL.

Pe sub ape, căi ferate,drumuri

În ceea ce priveşte partea Română, Amaradspune că din partea companiei au lucrat circa 45-55 demuncitori."Părţilemai complexe ale lucrărilor au fost legate de subtraversărileefectuate.Amsubtraversat căi ferate duble, canale de irigaţii, drumurinaţionale şi judeţene", spune directorul general alAmarad.

Nici pe partea ungară lucrurile nu au fostlipsite de obstacole, cea mai grea etapă a lucrărilor fiind cealegată de forarea direcţională pe sub lacul Tisa.

În ceea ce priveşte valoarea contractelor,Arad-Szeged nu a reprezentat vârful de lance pentru companiile careau fost implicate în acest proiect, dar se numără printrecontractele importante.

"Contractul pe care Amarad l-aexecutat este o lucrare reprezentativă atât ca valoare, cât şi caimportanţă. Valoarea totală a contractului de construcţii şi montajeste de peste 100 de milioane de lei (circa 24 de milioane deeuro), însă este întrecut de contracte mai mari derulate în trecut,conducta Isaccea - Negru Vodă cu un diametru de 1,2 metri, oriaflate în derulare", explică reprezentantul Amarad. Potrivitdatelor de la Ministerul Finanţelor, compania a avut anul trecut ocifră de afaceri de circa 32 de milioane de euro şi un profit netde 0,5 milioane de euro.

În ceea ce priveşte parteaungară, reprezentanţ ii MOL spun că investiţia s-a ridicat la 9miliarde de forinţi (aproximativ 33 de milioane deeuro).

Căldură fără gaze de laruşi

Principalul avantaj pe care îladuce României intrarea în funcţiune a conductei Arad-Szeged îlreprezintă faptul că pentru prima dată în ultimii zeci de ani s-acreat o alternativă pentru alimentarea pieţei locale cu gaze deimport, în contextul în care nu o singură dată Rusia s-a dovedit afi un partener destul de capricios.

Mai mult, unii specialişti suntde părere că proiectul Arad - Szeged ar putea suplini necesarul degaze de import al României în contextul în care ruşii s-ar decidesă închidă din nou robinetul la gaze, aşa cum a făcut-o de maimulte ori în ultimii ani.

Deşi specialiştii nu exclud caprin această conductă să intre şi gaze din Rusia, pe plan local sevor putea aduce şi gaze produse de exemplu în Norvegia.

Mai mult, punerea în funcţiune aacestei conducte ar putea duce şi la preţuri mai mici la import, încontextul în care gazele vor fi cumpărate de la companii sautraderi din ţări care au o relaţie mai bună cu Rusia şi care auacces şi la alte surse de gaze.

Petrom, de exemplu, cea mai marecompanie locală deja a început importurile de gaze prin Arad -Szeged, chiar cu o lună înainte ca interconectorul să fie inauguratoficial, în timp ce reprezentanţii Romgaz au declarat că suntinteresaţi ca de la anul să aducă pe plan local gaze cumpărate dela Bursa din Viena

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO