Prima pagina

Costurile cu personalul obliga jucatorii locali de pe piata de soft si servicii sa majoreze preturile

28.07.2008, 19:08 9

Producatorii de software de afaceri TotalSoft si Wizrom Software, furnizorul de servicii IT Ascenta (parte a grupului Softwin), precum si LLP Bucharest, partener Microsoft Dynamics, au majorat preturile pe care le percep clientilor fie pentru licente software, fie pentru servicii IT, invocand ca principal motiv majorarea costurilor de personal.
"In ultimii doi ani am majorat preturile pentru servicii, dar preturile pentru aplicatiile software au ramas constante", a declarat Zemy Apfelbaum, managing director al Wizrom Software.
"Majorarea tarifelor pentru servicii s-a datorat exclusiv cresterii nivelului de salarii din industria IT. Acestea au fost acoperite partial prin marirea eficientei operationale si partial prin marirea preturilor", a adaugat el.
TotalSoft a procedat in mod similar, crescand tarifele pentru servicii IT in primul trimestru al anului 2008, majorarea nefiind extinsa si asupra licentelor.
"Decizia a fost luata in concordanta cu modificarile din structura cerintelor clientilor, care au asteptari mai ridicate. Lansarea unei noi generatii de solutii informatice si asigurarea unui personal calificat pe acest segment au reprezentat, de asemenea, factori importanti in decizia de majorare a preturilor", a spus Liviu Dragan, directorul general al TotalSoft.
Oficialii companiei au declarat ca nu intentioneaza sa mai creasca preturile in perioada imediat urmatoare. "Vom lua o decizie in 2009, dupa finalizarea unui studiu intern de analiza a pietei de software si servicii", a adaugat Dragan.
Potrivit reprezentantilor Ascenta, divizia de consultanta si servicii IT a grupului Softwin, preturile percepute clientilor au crescut in ultimul an, dar nu semnificativ. Acestia au mentionat salariile ca fiind principala cauza, dar si majorarea costurilor operationale legate de chirii, energie sau combustibil.
Pe de alta parte, TotalSoft si Wizrom nu considera ca majorarea preturilor pentru bunuri si servicii are un impact major asupra costurilor operationale, deoarece reprezinta un procent relativ scazut din totalul cheltuielilor firmelor.
"Vom lua in considerare pe viitor aceste modificari, precum si rata inflatiei, situatia de pe piata fortei de munca, dezvoltarea generala a pietei si modificarea standardelor de calitate", a declarat Dragan de la TotalSoft.
London Logic Partners (LLP) Bucharest este filiala locala a furnizorului ceh de solutii software LLP si unul dintre cei mai mari integratori de solutii ERP (de planificarea resurselor intreprinderilor) Microsoft Dynamics de pe piata locala.
"Tarifele pentru serviciile oferite de compania noastra au inregistrat deja cresteri in ultimii doi ani. In plus, dupa intrarea in Uniunea Europeana, costul de licentiere pentru o parte dintre produsele noastre s-a aliniat la pretul existent in celelalte tari membre ale UE", a declarat Robert Komartin, managing director al LLP Bucharest.
Principalul motiv pentru cresterea taxelor pentru servicii IT este majorarea costurilor de personal. Potrivit lui Komartin, abilitatile programatorilor si capacitatea de lucru a acestora au determinat marile corporatii sa isi deschida subsidiare locale si sa angajeze masiv.
"Procesul de recrutare a decurs in linii mari in felul urmator: primii o suta de angajati au fost gasiti destul de usor; la a doua suta companiile deja s-au axat pe asistentii universitari, preparatorii, studentii din anii terminali; la a treia suta au acceptat cunostinte generale; la patru sute, directorul de resurse umane a fost recrutat de concurenta pentru a face angajari pentru un alt centru", explica directorul LLP.
"Este in mod clar o nebunie, salariile crescand galopant. Doar anul trecut am avut o crestere salariala interna de 30-40%", a adaugat Komartin. El a mai spus ca majorarea costurilor operationale (chirii, combustibil etc.) a avut o pondere scazuta in decizia de a crestere tarifele.
Piata locala de software si servicii conexe este estimata la 816 mil. euro anul acesta, in crestere cu 23,5% fata de 2007, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta Pierre Audoin Consultants (PAC) in luna decembrie 2007.
Compania urmeaza sa publice o actualizare in perioada imediat urmatoare. "Cresterea preturilor la licente ERP este oarecum fireasca, insa impactul asupra clientilor va fi mai putin important, avand in vedere 'razboiul' dintre parteneri, care duce la o 'ucidere in masa' a adaosurilor comerciale pentru licentele vandute, prestatorii limitandu-se din ce in ce mai mult la marjele din partea de servicii cu valoare adaugata", a declarat Eugen-Schwab Chesaru, directorul pentru Europa Centrala si de Est al PAC.
"Se va remarca o crestere a eficientei si a productivitatii in cadrul serviciilor de implementare si chiar de mentenanta. De asemenea, am putea observa o crestere a marjelor de profit pentru companiile specializate pe anumite nise, respectiv pentru companiile cu acces la proiecte mari sau proiecte cu un grad ridicat de dificultate", a adaugat el.
Oficialul PAC spune ca majorarea preturilor generale pentru bunuri si servicii va avea un impact scazut asupra costurilor din servicii informatice, de maximum 3-4%. Principalele elemente de cost sunt cele legate de salarii, chirii, comunicatii, uneori energie (data centers) sau combustibil (mentenanta on-site), a precizat Chesaru.
In urma cu aproximativ doua saptamani, Oracle si SAP, doi dintre cei mai mari jucatori de pe piata mondiala de soft de business din lume, au anuntat cresteri ale preturilor, un semn ca valurile de achizitii din ultimii ani au redus intensitatea "razboaielor preturilor" care au caracterizat ani intregi aceasta industrie, potrivit Wall Street Journal.
SAP a anuntat saptamana trecuta ca va majora preturile pentru serviciile de mentenanta la o luna dupa ce rivalul Oracle a crescut pretul de lista al aplicatiilor sale software.
SAP Romania nu a oferit raspunsuri intrebarilor trimise de ZF, insa, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul companiei din Germania, SAP are in plan cresterea esalonata a tarifelor pentru servicii, care va afecta, cel mai probabil din 2009, si clientii din Romania.
Reprezentantii Oracle Romania au precizat ca firma americana a efectuat o actualizare a listei de preturi din cauza fluctuatiilor cursurilor de schimb. Potrivit acestora, modificarea va afecta clientii care folosesc dolarul american ca moneda de plata.
Pana la inchiderea editiei, alti jucatori importanti de pe piata, printre care IBM Romania, Microsoft Romania si Siveco Romania, nu au raspuns intrebarilor formulate de Ziarul Financiar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO