Prima pagina

Legea sponsorizarii mai are doar doua hopuri: votul Senatului si semnatura lui Iliescu

21.03.2001, 00:00 20



Legiferarea sistemului de sponsorizare in Romania este pe ultima suta de metri, persoanele fizice si juridice care vor face sponsorizari urmand sa beneficieze de reducere cu cinci pana la zece procente din baza de impozitare, in functie de domeniul caruia i se adreseaza.

Camera Deputatilor a adoptat ieri unele modificari importante la Legea sponsorizarii, act normativ care este in vigoare de sapte ani, urmand ca in cursul acestei saptamani aceste revizuiri sa fie votate si de Senat. Daca senatorii vor adopta raportul de mediere in aceeasi varianta votata ieri de deputati, modificarile la Legea sponsorizarii vor fi trimise spre promulgare.

In esenta, prin articolele introduse, persoanele fizice sau juridice romane care efectueaza sponsorizari beneficiaza de reducerea din baza de impozitare.

Astfel, pentru sponsorizari in domeniile cultura, arta, invatamant, sanatate, asistenta si servicii sociale, serviciul religios, actiuni umanitare si de protectia mediului, baza impozabila se reduce cu zece procente.

Pentru sponsorizarea in domeniul educatiei, drepturilor omului, stiinta si cercetare, filantropic, de intretinere, restaurare si conservare a monumentelor istorice, sport, dar cu exceptia fotbalului, reducerea bazei de impozitare este de opt procente.

Reducerea de cinci procente din baza impozabila se acorda pentru firmele care sponsorizeaza actiuni sociale si comunitare, reprezentarea intereselor asociatiilor profesionale si fotbalul.

Deputatul Vasile Bleotu, membru al comisiei de mediere, a argumentat diferentierea de facilitati acordate in cazul sponsorizarii sportului de cele aplicate fotbalului.

"Foarte multi oameni de afaceri se axeaza pe sponsorizarea fotbalului. In gimnastica, spre exemplu, este nevoie de alocarea unor fonduri insa cei care dau o mana de ajutor sunt mai putini".

De asemenea, potrivit acestei legi, persoanele fizice si juridice care fac acte de mecenat beneficiaza de reducerea bazei de impozitare cu maximum zece procente.

In timp ce actele de mecenat echivaleaza de cele mai multe ori cu donatiile, financiare sau sub forma de bunuri, sponsorizarile implica semnarea unui contract de catre ambele parti.

Legea introduce totusi o limita a facilitatilor de care poate beneficia un sponsor. Totalitatea reducerilor aplicate bazei de impozitare pentru sponsorizare, cumulate cu actele de mecenat, nu pot depasi zece procente din venitul sau, dupa caz, profitul impozabil.

Totodata, sumele provenite din sponsorizari sau mecenat, precum si bunurile cu acest regim, sunt scutite de plata impozitului pe venit. "Este o facilitate binevenita pentru domeniile carora se adreseaza aceasta lege", considera reprezentantul PDSR Vasile Bleotu, membru al comisiei de mediere a acestei legi. El a explicat ca sunt scutite de la plata impozitului pe venit toate categoriile de bunuri "de la paine la utilaje".

Sunt impuse insa prin lege si cateva conditii. Un sponsor nu beneficiaza de facilitatile acordate prin aceasta lege daca urmareste in mod direct sau indirect sa directioneze activitatea beneficiarului.

Deputatul Vasile Bleotu a dat un exemplu sugestiv in acest sens. "Daca un sponsor intentioneaza sa schimbe activitatea unei edituri de carte intr-o editura care sa tipareasca materiale destinate promovarii imaginii acestuia, atunci sponsorul nu va beneficia de reducerea bazei de impozitare".

Nu orice firma poate face sponsorizari sau acte de mecenat. Legea interzice persoanelor fizice si juridice sa efectueze aceste activitati din surse obtinute de la Buget. Totodata, trebuie subliniat ca legea acorda facilitati numai sponsorilor care isi desfasoara activitatea in Romania.

Modificarile aduse Legii sponsorizarii, aflate in dezbatere de trei ani, sunt asteptate de institutiile de cultura, arta, sport. Deputatul PDSR considera insa ca aceste modificari sunt atractive si pentru investitori.

"Multi dintre investitori s-au abisnuit sa faca sponsorizari importante pentru ca nu beneficiau de reducerea cotei de impozitare", a apreciat Vasile Bleotu. Pe de alta parte, el a subliniat si necesitatea aplicarii acestei legi, mai ales in conditiile unui Buget de austeritate.

Sponsorizarea este un sistem practicat in majoritatea statelor civilizate, a adaugat deputatul PDSR. El a dat exemplul Japoniei, unde toti oamenii de afaceri sponsorizeaza cu 1-2% din cifra de afaceri institutele de cercetare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO