Profesii

Adriana Ross-Maugourd : Nu exista oameni bine sau mai putin bine pregatiti. Exista oameni pasionati

Adriana Ross-Maugourd : Nu exista oameni bine sau mai putin bine pregatiti. Exista oameni pasionati

Adriana Ross-Maugourd, head of human resources business unit Metro Cash&Carry Romania si Moldova

06.11.2006, 18:11 375

Spre deosebire de alte piete, cum ar fi cea de direct sell sau cea de IT&C, pe piata de retail politica de resurse umane pune accentul pe valoarea adaugata, spune Adriana Ross-Maugourd, head of human resources business unit, Metro Cash&Carry Romania si Moldova.
"Nu ma refer doar la partea financiara. Bineinteles ca salariul este foarte important, mai ales ca traim intr-o societate de consum, insa exista oameni care la interviu pun accent mai mult pe ceea ce fac, fiind interesati mai mult de dezvoltarea profesionala si perspectivele pe care le au", explica Adriana Ross.
Toti cei care isi doresc sa inceapa o cariera in cadrul Metro incep in magazin, pentru a putea cunoaste toate procesele si, mai ales, pentru a avea contact cu clientul. "Relatia cu clientul este foarte importanta in cash&carry si putin speciala comparativ cu alte forme de comert. Avem o categorie speciala de personal, consultantii in vanzari, care viziteaza fiecare client in parte, relatia directa cu clienti profesionisti fiind specifica doar pentru conceptul cash&carry", declara managerul de resurse umane al Metro.
Desi in cadrul Metro nu mai exista pozitii remunerate la nivelul salariului minim pe economie, Ross spune ca salariul nu este singurul care conteaza.
"In retail nu stai mult timp pe pozitia pe care esti angajat, oportunitatile sunt mari si poti sa cresti potrivit performantelor. De exemplu, se creste foarte repede de pe pozitia de lucrator comercial la cea de adjunct sef raion sau la cea de sef raion", spune ea.
Adriana Ross coordoneaza in Romania o echipa de resurse umane care numara 40 de specialisti, 17 in sediul central si 23 in magazine, la care se adauga alti 5 specialisti care lucreaza in Metro Moldova. Daca in prezent exista cate un specialist in resurse umane in fiecare magazin Metro, Ross spune ca a inceput deja recrutarea pentru al doilea specialist pentru fiecare unitate.
Unul dintre elementele-cheie ale planului de cariera in companie este evaluarea, care se face o data pe an pentru toti angajatii, pe criterii care difera in functie de pozitia pe care o ocupa fiecare, important fiind faptul ca persoana care evalueaza si cel care este evaluat sa fie de minimum sase luni in organizatie. "Se iau in considerare competentele Metro, unele dintre ele fiind leadership-ul, orientarea spre rezultate. Acestea ne asigura o analiza transparenta a nevoilor de training, dezvoltare si a planului de succesiune. Criteriul comun este cel al orientarii spre client", explica ea.
"Daca in retail, potrivit statisticilor, 70% dintre angajati sunt tineri, la noi media de varsta este de 29 de ani", spune Ross, care subliniaza ca tinerii sunt o resursa extrem de importanta, mai ales ca si domeniul este relativ tanar pe piata romaneasca. Compania a lansat o serie de programe destinate formarii si atragerii tinerilor.
Metro Education a inceput in Romania in acest an si se adreseaza elevilor de liceu, urmarind sa-i specializeze si sa-i formeze in vederea unei cariere in retail. "In Bucuresti au intrat deja in program 64 de elevi si urmarim sa extindem proiectul in toata tara". Motivatia unui astfel de program? "Juniorul este mult mai usor de fidelizat. Am mare incredere in absolventi", precizeaza Ross.
Programul Metro Education a fost demarat in anul 2000 in Polonia si a avut pana in prezent peste 2.400 de participanti doar in aceasta tara, dintre care aproximativ 15% au fost angajati la final in cadrul companiei, iar in Rusia a inceput in 2004, peste 2.700 de tineri luand parte la program.
Un alt program destinat atragerii tinerilor este cel al universitatilor, care a inceput in 2002, in urma unui targ de joburi, si care se adreseaza tinerilor cu potential, celor care abia au absolvit facultatea si nu stiu neaparat in ce directie sa se indrepte.
"Multi dintre tineri inca nu stiu foarte clar ce vor de la un job. In acel an, am avut 24 de tineri in program, care au trecut printr-un assessment center, care a durat o zi si jumatate, dupa care au fost selectati cei care urma sa ramana in companie. A contat foarte mult in procesul de selectie faptul ca isi doreau foarte mult sa lucreze. Ideea era ca in magazine sa inceapa de jos, de la functia de lucrator comercial, avand un plan de cariera foarte bine stabilit, reusind sa treaca prin toate pozitiile. Un absolvent al programului universitatilor in 2002 este astazi sef departament produse alimentare, de exemplu", precizeaza Ross.
La sfarsitul lui 2005, Metro Cash&Carry avea in Romania 6.700 de angajati, dintre care 280 in head-office si restul in cele 23 de magazine din tara, la care se adauga cei 500 de angajati in Moldova. Intr-un magazin Metro lucreaza aproximativ 250 de angajati.
Adriana Ross spune ca elementul cel mai important pentru retentia angajatilor este satisfactia, care trebuie sa existe de ambele parti.
"Cautam oameni care sa inteleaga foarte bine conceptul nostru de comert, specialisti intr-un domeniu in care urmeaza sa lucreze direct cu clientul. Daca nu exista situatii win-win, atunci pe termen scurt vor aparea probleme".
Spune ca nu ii place cuvantul "resursa" atunci cand vorbeste despre oameni si evita sa-l foloseasca. "O resursa se consuma, se foloseste, pe cand valoare este ceea ce pretuiesti", explica Ross.
Daca la nivelul pozitiilor de middle si top management nu se poate vorbi de o situatie problematica in ceea ce priveste retentia de personal, in cazul posturilor de entry-level se resimte fenomenul fluctuatiei de personal, mai ales in magazinele din tara.
"In contextul schimbarilor de pe piata, ne confruntam cu o migratie si un deficit al specialistilor mai ales in cadrul functiilor de baza din cadrul magazinelor (casiere, lucratori comerciali etc.). Pentru fidelizarea acestui grup, focalizam mai mult pe pregatirea si acomodarea angajatilor inca de la primele zile in companie, purtam discutii saptamanale si ii ghidam in primele luni. Fiecare are propria optiune, desigur", precizeaza Ross.
Metro are 4 magazine in Bucuresti, restul, pana la 23, fiind localizate in provincie.
Lipsa de specialisti vine in "valuri", spune managerul de resurse umane. "La un moment dat, era foarte greu de gasit specialisti din IT, apoi in domeniul legal sau in resurse umane. In partea de vest a tarii, datorita faptului ca si somajul este foarte scazut, este mai dificil de gasit oameni", incheie ea.
In prezent, 16 romani lucreaza in diferite locatii ale Metro din strainatate, unde ocupa pozitii de middle si top management.
Adriana Ross s-a nascut in Romania si a plecat in 1984 in Germania, unde a absolvit Universitatea J.W. Goethe - Frankfurt/Main, specializarea Literatura si Lingvistica a Limbilor Romanice.
A inceput sa lucreze de la 19 ani, ocupand functii in IT, marketing, vanzari, administrare si training de personal in diferite companii germane.
A revenit in Romania dupa 16 ani, in anul 2000, in momentul in care Metro cauta in Germania un specialist in resurse umane pentru Romania. Avea avantajul cunoasterii limbii si al faptului ca mai lucrase in domeniul HR-ului. In 2004, a plecat tot in cadrul Metro, unde a fost HR manager al Business Unitului South East Europe.
In urma cu an, s-a reintors in Romania pentru a coordona departamentul de resurse umane al unit-ului.
Spune ca faptul ca a lucrat in domenii atat de diverse a format-o si a ajutat-o sa aiba o perspectiva de ansamblu asupra businessului. Am avut norocul de a incepe sa lucrez inca din timpul studiilor, de la 19 ani, pe o pozitie de asistenta a unui managing director al unei companii de engineering din Germania.
Dupa ce a lansat o campanie de marketing in cadrul unei companii care activa ca provider de internet in Germania si a lucrat si pe training in cadrul aceleiasi companii, a venit oferta Metro.
Spune ca cea mai mare provocare a fost sa vada cum creste o companie. "In primii trei ani de la venirea mea, au fost deschise 12 maganize in Romania. Adrenalina anilor de expansiune pe piata romaneasca a fost o experienta de care nu m-as lipsi niciodata", incheie Adriana Ross. i

Cariera
39 de ani
iulie 2005 - prezent : head of human resources business unit Metro Cash&Carry Romania si Moldova
2004 - iunie 2005: HR manager Business Unit South East Europe
2002 - decembrie 2003: HR manager Metro Cash&Carry Romania
2000 - 2002: training&development manager, Metro Cash&Carry Romania
1994 - 2000: a ocupat diferite functii in marketing, vanzari, administrarea trainingului de personal in diferite companii din Germania
1994: Universitatea J.W. Goethe - Frankfurt/Main, Germania, Literatura si Lingvistica Limbilor Romanice

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO