Profesii

Ioana Mironescu, HR manager 3M Romania: Investim minimum 500 de euro anual in trainingul fiecarui angajat

Ioana Mironescu, HR manager 3M Romania: Investim minimum 500 de euro anual in trainingul fiecarui angajat

Ioana Mironescu, HR manager 3M Romania

31.03.2008, 17:56 673

"Angajatii pot sa adreseze intrebari inclusiv CEO-ului din America, pe e-mail sau la telefon. Mai mult decat atat, filiala din tara a fost favorizata pentru ca anul trecut, in februarie, CEO-ul companiei ne-a vizitat si am putut sa vorbim si sa ii adresam orice intrebare", spune Ioana Mironescu, HR manager 3M Romania, precizand ca in orice companie ar trebui evitata politica usilor inchise sau o ierarhizare foarte stricta.
Mai mult decat atat, managerul spune ca se acorda o foarte mare atentie comunicarii, indiferent de forma pe care o poate lua aceasta.
"In fiecare vineri are loc un employee communication meeting (intalnire cu angajatii - n.r.) in care managementul discuta problemele angajatilor, dar, totodata, acesta este si momentul in care oricare angajat poate sa puna orice fel de intrebari".
De asemenea, intrucat este vorba despre un business destul de complex, toti cei care vin in organizatie intra intr-un program de training pentru fiecare produs specific, un training de vanzari, dar si un program de inductie astfel incat angajatii sa cunoasca corporatia inca de la inceput.
"Este foarte greu sa intelegi cum stau lucrurile in primele 5-6 luni pentru ca activitatea este foarte diversa. Investim, in medie, cate 1.000 de euro anual in fiecare angajat, iar bugetul de training nu coboara sub 500 de euro pe an per angajat", spune managerul 3M, companie care are sase linii de business pe piata locala.
Astfel, organizatia face traininguri interne in reteaua 3M, dar si locale, cu firme specializate.
"Nu lucram cu foarte multe companii locale, pentru ca am incercat sa realizam parteneriate cu anumiti furnizori de training si sa dezvoltam o colaborare mai indelungata si mai eficienta", explica Mironescu, spunand ca investitiile pe care le face compania in training sunt "atat cat trebuie."
Avand la baza o cultura bazata pe performanta, evaluarile in companie se fac in urma unor obiective stabilite la inceputul fiecarui an. Astfel, o promovare se poate face cel mai rapid in sapte luni, dar numai in cazuri exceptionale.
Obiectivele stabilite pentru evaluarea angajatilor trebuie sa fie specifice, masurabile, sa poata fi atinse, reale si bine delimitate in timp, crede managerul de HR. "Cand faci evaluarea, nu e de ajuns sa spui 'cresterea vanzarilor', ci sa specifici procentul cu care au crescut vanzarile."
Mai mult, de fiecare data cand exista probleme de performanta, compania ia atitudine, adica se poate pune problema concedierii. Cu toate acestea nu orice discutie legata de performanta sau, mai exact, de lipsa acesteia duce la concediere.
In afara de servicii de recrutare si training, compania nu investeste foarte mult in consultanta de alt tip si acest lucru pentru ca exista deja foarte multa expertiza in reteaua 3M internationala la care se poate apela. De asemenea, referitor la recrutare, cand aceasta nu se face prin intermediul unei firme de consultanta, se merge foarte mult pe recomandarile interne.
"Daca cineva ne trimite un CV, il luam in considerare chiar daca la momentul respectiv nu avem nicio pozitie deschisa. Macar sa stim daca este un potential candidat", spune Mironescu, precizand totusi ca anul acesta compania va mai angaja inca 10 persoane in vanzari si marketing.
Pentru posturile din vanzari este necesara o experienta de minimum trei ani, dar sunt acceptati in organizatie si juniori ca marketing assistants sau pe posturi de sales support. Cat priveste studentii, acestia pot lucra in companie pe proiecte cu perioada determinata, iar apoi pot primi oferte pentru a ramane in continuare sa lucreze in companie.
Din punctul de vedere al structurii, 3M este o organizatie liniara, nu foarte ierarhica, iar in prezent se lucreaza la dezvoltarea liniei doi de management.
"O alta provocare pentru noi este proiectul de human capital planning (planificarea capitalului uman - n.r.), un lucru destul de nou in intreaga industrie pe care am inceput sa-l coordonam sustinut", spune Mironescu. Ea explica faptul ca acest lucru inseamna planificarea pe o perioada de timp suficient de lunga a numarului de angajati si stabilirea pozitiilor-cheie.
O problema de care filiala din Romania a fost ferita insa este cea legata de etica in afaceri. "Incalcarea oricaror principii etice duce la concediere. Nu se tolereaza nimic oricat de bun ai fi, oricata experienta ai avea", spune managerul de HR, care este de parere ca relatiile de afaceri cu distribuitorii si utilizatorii finali trebuie sa se ghideze dupa aceste principii.
La acestea se adauga practicile din interiorul organizatiei, care se refera la cum se discuta cu ceilalti colegi, cu subalternii, cu superiori si care trebuie, de asemenea, sa fie respectate.
Tocmai din acest motiv, inca din timpul primelor traininguri, angajatilor li se aduce la cunostinta tot ceea ce inseamna etica in afaceri. Mai mult decat atat, in 3M exista cursuri de legislatie online pe care toti angajatii trebuie sa le cunoasca.
In opinia lui Mironescu, un manager de HR trebuie sa fie un lider, nu numai un manager, sa aiba viziune, sa poata transforma viziunea corporatiei in viziune de resurse umane, lucru ce implica planificarea resurselor impreuna cu planificarea dezvoltarii corporatiei.
De asemenea, "sa implementeze politici si proceduri transparente si echitabile pentru intreaga organizatiei, sa fie un punct de sprijin, cat si un consultant pentru fiecare dintre angajati in orice problema, chiar si cand vine vorba de probleme personale".
Printre proiectele managerului de HR se mai numara stabilizarea companiei pe piata angajatorilor. "Trebuie sa ne gasim exact locul si sa ni-l sustinem din ce in ce mai puternic", conchide Mironescu.



3M, pe scurt:
67.000 de angajati in lume; 65 de angajati in Romania
Vanzari la nivel mondial: 21 miliarde de dolari
Activitati de distributie si marketing ale produselor 3M
Are sase divizii: produse electrice si telecom, produse pentru industrie, sanatate, securitate si protectie, birotica si curatenie, folii pentru publicitate.
Printre produsele companiei se numara gama de produse Post-It sau buretii Scotch-Brite.

Cariera

2005 - prezent: manager resurse umane 3M Romania
2001 - 2004: consultant de specialitate pe produsele stomatologice 3M, Europa Centrala si de Est
1995 - 2001: reprezentant vanzari produse stomatologice 3M
1986 - 1991: Facultatea de stomatologie, Universitatea de Medicina si Farmacie "Carol Davila" Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO