Profesii

Nu cifrele si planificarile conteaza, ci oamenii

Nu cifrele si planificarile conteaza, ci oamenii

Adrian Stanciu, partener in cadrul companiei de consultanta Ascendis: Principalul scop al unei organizatii este sa traduca o anumita viziune in rezultate. Cand vine vorba de dezvoltarea unei strategii in acest scop, romanii au o adevarata obsesie pentru 'claritate', toata lumea are strategii clare, toate planurile sunt foarte bune, doar ca ele nu se intampla. Implementarea este principala problema de care se plang majoritatea organizatiilor.

12.03.2007, 16:32 48

Etapa istorica in care se gasesc organizatiile de pe piata romaneasca este similara cu "epoca de bronz", dar, in foarte scurt timp, maximum doi-trei ani, companiile vor intelege ca sistemul rational de management nu da rezultate pe termen lung si se vor orienta spre capitalul uman ca factor principal care contribuie la dezvoltarea unei companii, spune Adrian Stanciu, partener in cadrul companiei de consultanta Ascendis.
Primele semne ale acestei schimbari, crede Stanciu, sunt deja vizibile pe piata romaneasca, iar principalul stimulent care genereaza aceasta schimbare de atitudine manageriala este tocmai lipsa fortei de munca.
Desi termenul de "cultura organizationala" a fost foarte mult vehiculat in ultima vreme in Romania, iar asteptarile au fost mari, sunt putine organizatiile care au reusit sa implementeze strategii clare si coerente pe acest segment.
"Principalul scop al unei organizatii este sa traduca o anumita viziune in rezultate. Cand vine vorba de dezvoltarea unei strategii in acest scop, romanii au o adevarata obsesie pentru 'claritate', toata lumea are strategii clare, toate planurile sunt foarte bune, doar ca ele nu se intampla. Implementarea este principala problema de care se plang majoritatea organizatiilor", a declarat Adrian Stanciu, la Cluj-Napoca, in cadrul unui seminar despre cultura organizationala.
De multe ori, responsabili de dificultatea cu care se pune in practica o anumita strategie, in acceptiunea organizatiilor, sunt angajatii care, spun liderii acestor organizatii, nu se implica suficient.
"Cu toate acestea majoritatea organizatiilor nu fac nimic pentru a-si motiva angajatii, nu reusesc sa ii faca sa isi inteleaga rolul si nici nu reusesc sa isi faca angajatii sa inteleaga viziunea si modul in care pot contribui la rezultatele organizatiei", spune Stanciu.
In opinia acestuia, exista chiar organizatii in care un angajat cu atitudine nu este bine vazut, iar inovatia este perceputa ca o fatalitate.
"In Romania exista inca organizatii in care managerii nu inteleg ratiunea de a exista a unei culturi organizationale, singurul aspect care conteaza fiind cifrele si rezultatele. In aceste cazuri oamenii nu sunt considerati importanti, sunt vazuti doar ca niste simpli angajati care trebuie sa munceasca pentru ca sunt platiti", mai afirma Adrian Stanciu.
"Daca in urma cu cativa ani visul oricarui absolvent era sa lucreze intr-o mare companie, acum cele mai importante aspecte sunt cele legate de posibilitatile de dezvoltare si de promovare oferite de respectiva companie", mai precizeaza Stanciu.
De ceva vreme exista o lipsa a fortei de munca pe anumite domenii, iar in aceste conditii retentia personalului a devenit un fapt necesar.
"Cultura unei organizatii este o modalitate ideala de a-ti fideliza angajatii, deoarece unul dintre principalele motive pentru care un angajat paraseste o companie este lipsa de perspectiva si de dezvoltare. In aceste conditii, culturile umaniste bazate pe inovatie si rezultate sunt preferate, in dezavantajul celor care genereaza competitie si in care conteaza doar cifrele", crede Adrian Stanciu.

Fii amabil cu toata lumea

Conceptul de cultura organizationala a aparut in 1992, cand doi profesori de la Harvard Business School, John Kotter si James Heskett, au publicat o carte care cuprindea o cercetare desfasurata pe o perioada de 11 ani, subiectii cercetarii fiind peste 200 de companii, de toate dimensiunile.
In urma acestui studiu, cei doi au ajuns la concluzia ca nu este suficient sa ai o cultura organizationala puternica pentru a avea rezultate in afaceri. Ei au identificat doua tipuri de cultura organizationala, una fiind cea constructiva (adaptativa), care genereaza rezultate bune, iar cealalta fiind cea defensiva, care ofera rezultate mult mai slabe pe termen lung.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO