Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF Şi BCR. Eleni Skoura, director executiv BCR: În ultimele luni am vorbit cu peste 1.000 de antreprenori, de la cum poţi să îţi îmbunătăţeşti managementul cash-ului până la optimizarea costului. Am vorbit şi despre cum IMM Invest nu este un grant

27.10.2020, 00:07 Autor: Mircea Nica

♦ Natalia Vasiliev, Inspiration Mood: După lansarea mea, în 3-4 ani, am avut nevoie de ajutor din partea băncii şi am accesat o finanţare mai mare.

O bancă trebuie să înţeleagă profilul companiei pe care vrea să o finanţeze,  pentru că un antreprenor nu este de succes peste noapte, este rezultatul deciziilor pe care le-a luat, a declarat Eleni Skoura, director executiv produse şi segmente retail BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business.

„Unul dintre lucrurile principale pe care o bancă ar trebui să îl facă este să înţeleagă profilul companiei pe care vrea să o finanţeze. Un antreprenor nu este un succes peste noapte, este rezultatul deciziilor pe care le-a luat în ultima perioadă. În cazul Nataliei Vasiliev (fondatoarea Inspiration Mood - n.red.), ne-am uitat la situaţia financiară, ne-am uitat la capacitatea de rambursare, pentru a înţelege cum a navigat compania până acum, cine este antreprenorul din faţa noastră, cum putem lucra împreună. Toate acestea sunt informaţii importante pentru a vedea dacă există un canal de comunicare. Vedem unde suntem astăzi pentru a proiecta viitorul“, susţine Eleni Skoura.

Natalia Vasiliev, fondatoarea Inspiration Mood din Craiova, companie specializată în industria textilă (în special crearea de rochii pentru evenimente, nunţi sau botezuri), este de părere că nu ar fi putut face faţă în perioada pandemică fără ajutorul unei bănci.

„Activez în acest domeniu mai mult de 14 ani. A fost o ascensiune foarte rapidă. Am început cu mici producţii de rochii, până am împânzit toată ţara. Odată cu venirea acestei pandemii, nu pot să spun că nu ne-a afectat. Botezuri, nunţi nu se mai ţin, deci suntem afectaţi în totalitate. Nu aş fi putut să trec de perioada respectivă fără ajutor de la bancă“, susţine Natalia Vasiliev.

Spre exemplu, fondatoarea Inspiration Mood din Craiova, spune că afacerea ei este sezonieră, ceea ce înseamnă că vara şi toamna câştigă, în timp ce iarna trebuie să cheltuie.

„Ca număr de cliente, anual, ajungeam la peste 1.000. Anul acesta s-a resimţit că nu s-au ţinut nici evenimente, nici nunţi şi majoritatea fetelor care urmau să se căsătorească anul acesta au amânat pentru anul viitor sau cine ştie când. Din nefericire pentru mine, fetele nu şi-au ridicat rochiile, ele se află în continuare în atelier sau multe dintre ele sunt încă în rolele de material pe care eu trebuia să le iau. În momentul de faţă multe fete au renunţat să îşi ia ţinutele, cu condiţia că şi le vor ridica când vor fi evenimentele“, a explicat fondatoarea Inspiration Mood.

Din punctul de vedere al readaptării, Natalia Vasiliev susţine că are câteva proiecte pentru viitor, care implică o îmbinare a picturii în cadouri de Crăciun sau orice tip de cadouri.

În general, din perspectiva examinării unei companii, o bancă analizează perioada de încasare a creanţelor, perioada de plată a furnizorilor, valoarea stocurilor şi cât de repede sunt valorificate investiţiile realizate şi cele în curs de realizare, profitabilitatea operaţională şi cea netă şi lichiditatea.

„Când accesezi un credit, în primul rând o faci pe baza unui istoric al creditării. Pe de altă parte, cred că este foarte important un antreprenor care a trecut prin experienţa finanţării pentru că este mult mai încrezător şi pare mai determinat să navigheze printr-un proces care, până acum câţiva ani, a fost destul de dificil“, a menţionat Eleni Skoura.

Până acum, doar 15% din companiile micro au accesat finanţări, dar România ar putea ajunge la o medie a finanţărilor apropiată de cea din regiune cu o educaţie financiară bună, o colaborare bună, deschisă, între antreprenori şi bănci, dar şi cu o asistenţă guvernamentală la nevoie, spune ea.

„Doar 15% din companiile micro au accesat finanţări până acum. Cu o educaţie financiară bună, cu o colaborare bună, deschisă între antreprenori şi bănci, cu asistenţă guvernamentală la nevoie, îţi poţi imagina viaţa finanicară din România dacă acest 15% creşte sustenabil şi organic ar ajunge mai aproape de media din regiunea noastră.“ Mircea Nica

Eleni Skoura a mai spus că este important cât de oportună şi potrivită este investiţia, dar în acelaşi timp contează şi situaţia din spatele datelor financiare. Ea a dat un exemplu de trei cereri de finanţare din partea unui antreprenor din domeniul HoReCa, de la o companie din domeniul transportului şi o companie din zona imobiliară, la finalul lunii aprilie - începutul lunii mai.

„Un antreprenor din domeniul HoReCa s-a mutat foarte rapid online, şi-a creat singur capacitatea de a livra online şi a cerut o finanţare de investiţii pentru un instrument în bucătărie pentru a putea ambala produsele în siguranţă şi a le putea livra. În aceeaşi perioadă a mai fost o companie din domeniul transportului, care este mult mai robust financiar, şi a mai fost o companie pe imobiliare, la care nu am reuşit să identificăm randamentul investiţiei pentru companie. În final, dintre cele trei cereri, restaurantul a primit finanţarea de investiţii“, a explicat Eleni Skoura.

 

Alte declaraţii de la „Şcoala de business - Cum să găseşti finanţarea potrivită“

Eleni Skoura, director executiv produse şi segmente retail BCR

Am intensificat educaţia financiară, pe care am început-o acum câţiva ani. Am vorbit cu peste 1.000 de antreprenori în ultimele 8 luni, de la cum poţi să îţi îmbunătăţeşti managementul fluxului de numerar, până la optimizarea costurilor. Am vorbit şi despre cum IMM Invest nu este un grant. Acest program a fost conceput să ajute companiile într-o perioadă de criză.

► Un start-up este o poveste diferită, unde există instrumente de finanţare specifice. Nu au istorie de creditare şi deşi nu este un factor decisiv, este important, dar au idei fantastice. Ştiu pentru că lucrăm cu platforma InnoviX şi suntem foarte aproape de start-upuri. De exemplu BCR îi sftuieşte cum să obţină finanţatori, granturi sau allte instrumente pentru aceste tipuri de companii. Problema aici este educaţia pentru a înţelege tipurile de finanţare.

► De multe ori avem cazuri în care o companie insistă pentru o finanţare de investiţii, când de fapt are nevoie de o finanţare a capitalului de lucru.

 

Natalia Vasiliev, fondatoarea Inspiration Mood din Craiova

► Am pregătit o nouă colecţie de rochii de birou, de cocktail, ceea ce nu am mai făcut. Sper să ajungă cât de curând pe piaţă.

► Avem 4 magazine în ţară, un magazin partener şi un atelier.

► Sunt un om foarte creativ, nu sunt cu cifrele şi sunt nevoită să apelez la prietenii mei, care sunt afacerişti foarte buni, dar deciziile importante sunt luate de mine şi în general mă bazez pe ce simt.

► Ideea este să simţi piaţa, iar după aceea curajul şi perseverenţa.

► Primul meu împrumut a fost de 5.000 de euro, care nu a fost făcut direct de mine pentru că eu eram cetăţean moldovean. Cu această sumă am început de la 0. În 2005 am venit în România.

 

Natalia Vasiliev, fondatoarea Inspiration Mood din Craiova: Activez în acest domeniu mai mult de 14 ani. A fost o ascensiune foarte rapidă. Odată cu venirea acestei pandemii, nu pot să spun că nu ne-a afectat. Nu aş fi putut să trec de perioada respectivă fără ajutor de la bancă.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business