Supliment ZF Soluții IT

Mihnea Rădulescu, directorul diviziei Vodafone Business: Ne dorim să fim un furnizor de tehnologie şi pentru companiile mici şi mijlocii

30 iul 2021 Autor: Adrian Seceleanu

► Vodafone şi-a calibrat resursele pentru a juca un rol mai puternic în digitalizarea sectorului public, dar şi a companiilor mici şi mijlocii, pornind de la modelul de succes al proiectelor IT&C sofisticate derulate împreună cu companiile mari.

► Mihnea Rădulescu explică strategia gigantului din telecom şi prezintă câteva dintre lecţiile învăţate în pandemie.

Vodafone, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicaţii fixe şi mobile de pe piaţa locală şi una dintre cele mai mari companii din economie, şi-a ajustat resursele şi eforturile în ultima perioadă astfel încât să fie gata să joace şi în sectorul public şi al companiilor medii şi mici rolul de succes pentru care este deja recunoscută în segmentul corporaţiilor, al companiilor mari din România: de a fi mai mult decât un furnizor de servicii de telecom, mai exact un furnizor de tehnologie.

„Ambiţia noastră este ca în zona de B2B să nu mai fim un provider de telecomunicaţii şi atât, ci să fim un furnizor de tehnologie pentru că acea valoare adăugată din business va face diferenţa pentru companii în viitor. Şi o face deja de acum“, îşi enunţă ambiţiile Mihnea Rădulescu, directorul diviziei Vodafone Business. De ce sunt importante soluţiile IT&C?

„Sunt soluţii care pot face diferenţa pentru companii în ceea ce priveşte profitabilitatea lor într-un mediu economic sub presiune. Ce este important? Că reduc costurile cu energia foarte mult sau faptul că îşi măresc eficienţa sau productivitatea activităţii pe care o desfăşoară. Cred că aici trebuie să ducem discuţia în ceea ce priveşte digitalizarea şi tehnologia şi să ieşim puţin din zona exclusivă a telecomunicaţiilor.“

Pornind de la realitatea că nevoia de digitalizare există, aşa cum şi tehnologia şi expertiza sunt de asemenea disponibile, Vodafone îşi propune să devină şi pentru companiile mici şi mijlocii un ghid, un expert care să ofere soluţii în zona de tehnologie, dincolo de segmentul de comunicaţii, a cărui importanţă rămâne, desigur, vitală.

„Eu îmi doresc foarte mult în ceea ce priveşte relaţia cu companiile mai mici - şi  mulţi dintre ei sunt clienţii noştri, să avem un rol explicativ să avem un rol, n-aş spune de educaţie, ca să nu pară arogant - dar aş spune mai degrabă un rol de explicare, un rol de expert în care să încercăm să-i ajutăm prin translatarea nevoilor pe care le au ei în modul în care ştiu ei să le exprime într-o expertiză tehnologică pentru a le propune acele soluţii de digitalizare de care chiar au nevoie.

Digitalizarea înseamnă lucruri diferite pentru companii diferite în funcţie de domeniul de activitate, în funcţie de mărimea companiei, în funcţie de relaţia pe care o au cu clienţii, de cine le sunt clienţii - retail sau B2B - şi aşa mai departe. Dar putem să standardizăm nişte pachete de digitalizare pentru companiile foarte mici. Putem să-i îndrumăm către consultanţi care să-i ajute să atragă fonduri europene pentru că e un întreg proces şi foarte puţine companii din România au reuşit să intre în acest proces pentru că nu ştiu ce să facă pur şi simplu, sau pur şi simplu investiţia de timp în birocraţia aceasta a fondurilor europene este prea mare pentru a merge în direcţia asta.“

Vodafone îşi propune să atragă şi parteneri în acest efort, care să vină cu o expertiză specifică în diferite domenii, explică Mihnea Rădulescu. „Noi nu putem fi un specialist în fonduri europene, dar putem să avem parteneri care să-i ajute să înţeleagă şi să atragă aceste fonduri mai bine şi putem să le spunem care este translaţia din punct de vedere tehnologic a nevoilor pe care le au ei pentru business-urile lor. Asta putem să facem şi aceasta este una dintre cele mai importante ambiţii pe care le avem noi în perioada asta, cred că e un rol pe care trebuie să ni-l asumăm, nu putem să aşteptăm de la alţii să îşi asume rolul acesta pentru că nu are cine altcineva decât noi cei care suntem în domeniul tehnologiei, e o evoluţie firească în opinia mea pentru noi, Vodafone.“

Pregătirile făcute de companie în această direcţie s-au concretizat în diferite soluţii care au fost lansate pe piaţă în luna iunie, acestea pornind de la pachete precum cele de tip soft POS şi instrumente de colaborare până la soluţii IoT, precum managementul parcurilor auto sau smart counting şi instrumente pentru a crea un magazin online de la zero. Soluţia de soft POS - spre exemplu - transformă un telefon mobil într-un POS, iar printr-un parteneriat cu compania locală Content Speed, antreprenorii îşi pot construi rapid un magazin online.

Importanţa acestui tip de soluţii a fost scoasă în evidenţă de criza provocată de pandemia de Covid-19, punctează Mihnea Rădulescu.

„Sunt studii care arată că companiile care au fost într-o anumită măsură digitalizate şi automatizate au putut să îşi continue activitatea şi unele dintre ele să fie chiar şi mai profitabile, inclusiv beneficiind de această situaţie, iar altele s-au dus într-o zonă în care multe dintre ele nu mai pot supravieţui. E o realitate în faţa căreia nu mai poţi să zici de COVID că nu este COVID. Este o realitate: ori am un website, un server, un magazin online şi pot să dau către clienţi într-un mediu online produsele, serviciile pe care le furnizez, ori nu am şi atunci situaţia este extrem de dificilă.“

Orientarea către segmentul de IMM-uri nu este întâmplătoare, punctează Mihnea Rădulescu - aceste companii sunt esenţiale pentru economie, dar din păcate adesea tocmai ele sunt cele care rămân în urmă la acest capitol, al utilizării tehnologiei. „Noi facem şi implementăm tehnologie la un nivel de sofisticare extrem de avansat pentru clienţii noştri mari. Probabil că suntem cei mai avansaţi în direcţia asta în România între toţi competitorii şi dorim să ducem această expertiză - cu simplificarea şi standardizarea necesare - la un nivel de companii mai mici. Aceste companii mai mici sunt cele care au cea mai mare nevoie de tehnologie din mediul privat. Ele sunt - de multe ori se spune şi chiar nu doresc să intru în trivial şi să devin patetic în exprimare, dar nu am cum să o evit. Aceste companii, aceste IMM-uri sunt cu adevărat coloana vertebrală a economiei. Mai mult de 50-60 la sută din valoarea adăugată în economie este adusă de aceste companii. Digitalizarea în România există, dar haideţi să nu ne mai uităm numai la companiile mari. Sigur că şi acolo trebuie să ajutăm, dar acolo deja avem discuţii foarte elevate şi foarte avansate - cu mulţi clienţi am implementat soluţii incredibil de avansate, dar haideţi să ne ocupăm şi de cei mai mici, pentru că dacă acolo o să avem probleme majore şi e foarte posibil să avem dacă nu-i ajutăm în perioada asta pe domenii extinse de activitate, ce o să facem? Lucrurile pot deveni foarte riscante acolo şi repet cel puţin atât cât ţine de noi ne dorim foarte mult să vorbim despre digitalizare cu ei sau să le dăm consultanţă în digitalizare, să-i ajutăm să aleagă soluţiile care le trebuie, să fie accesibile acele soluţii şi eventual să-i ajutăm să găsească şi nişte surse de finanţare pentru acest deziderat. Cu alte cuvinte, să fim un partener de digitalizare şi să fim un provider de tehnologie către companiile din România. Acesta este scopul nostru, acesta este obiectivul nostru.“

 

Parteneri: