ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Levente Bara, cofondator al Transilvania Nuts: Investiţiile în producţie sunt momentan blocate. Din cauza inflaţiei, puterea de cumpărare va scădea foarte tare, va fi afectat consumul

16.11.2021, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ Antreprenorul are în prezent o fabrică de condimente în Indonezia, este coproprietar al producătorului de nuci Transilvania Nuts din România şi controlează afaceri imobiliare în mai multe ţări ♦ Unitatea de producţie Natural Java Spice din Indonezia a fost deschisă în 2013, ea realizând doar condimente şi doar de origine locală ♦ Compania din Asia exportă anual cam 250 de containere, adică în jur de 5.000 de tone de condimente ♦ Dacă înainte de pandemie preţul unui container ajungea la circa 2.500 de dolari, acum costul se ridică la 23.000 de dolari.

Levente Bara, cofondator al pro­ducătorului de nuci Tran­sil­­­va­nia Nuts, spune că orice busi­ness este de vânzare, ba mai mult, el are în plan să facă exit în următorii ani din mai multe com­pa­nii, însă vânzarea depinde de o serie de fac­tori, pre­cum ritmul de dezvoltare al acestora.

„Orice afacere e de vânzare, cuvântul afacere înseamnă bani contra mărfuri sau servicii. O să avem în perioada următoare mai multe exit-uri, avem mai multe com­pa­nii care sunt în plină expansiune, care vor ajun­ge la o maturitate oarecare fiind pre­gă­tite pentru vânzare. Avem un orizont de câţi­va ani pentru Indonezia, iar pentru Tran­sil­vania Nuts avem proiecte mari, acolo probabil exit-ul se va face în mulţi ani de acum încolo“, spune Levente Bara, co­fon­dator al producătorului de nuci Tran­sil­vania Nuts, în cadrul emisiunii ZF 15 mi­nute cu un antreprenor. Cum facem eco­no­mia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Omul de afaceri este cunoscut în special pentru că a dezvoltat de la zero şi apoi a vân­dut producătorul de ingrediente pentru in­dustria alimentară şi de condimente Supre­mia către gigantul francez Solina, tran­zacţia fiind estimată la vremea aceea la 30-40 mil. euro. El a rămas implicat în do­meniu, deţi­nând în continuare o fabrică în Indonezia şi operând distribuţia condi­men­telor realizate de aceasta în mod direct în Europa şi SUA.

Fabrica de condimente Natural Java Spice din Indonezia a fost deschisă în 2013, ca furnizor de materie primă pentru Supre­mia, ea realizând doar condimente şi doar de origine locală.

Unitatea de producţie e am­plasată, după cum îi spune şi numele, pe in­sula Java. Omul de afaceri este cel mai mare investitor român din Indonezia, o ţară care are printre cele mai mari resurse natu­rale în ceea ce priveşte condimentele.

La rândul său, Transilvania Nuts din România, firmă în care Levente Bara este acţionar astăzi, a fost înfiinţată pentru a fi unul dintre furnizorii companiei produ­că­toare de condimente Supremia.

În anul 2017, antreprenorul Levente Bara anunţa că a ajuns la o înţelegere cu gru­­pul francez Solina pentru vânzarea pro­du­cătorului de ingrediente pentru industria ali­mentară şi de condimente Supremia Grup. Exit-ul survenea la 16 ani după ce el a fondat businessul.

După exit, Levente Bara şi-a concen­trat atenţia pe Transilvania Nuts şi a cum­părat compania Nutribon, producător de ba­toane pe bază de nucă şi fructe uscate, in­trând astfel pe segmentul de snackuri sănă­toase. Acesta este un business comple­men­tar producţiei de nucă. Compania se află în continuă dezvoltare, lunar fiind in­tro­duse câte două-trei produse noi sub brandul Nutribon. „Din cauza inflaţiei, a costurilor de în­tre­ţinere a caselor prin energie peste iarnă, puterea de cumpărare va scădea foarte tare, va fi foarte afectat consumul, mai ales con­su­mul de produse bio sau produse pre­mi­um. Nuca este un aliment premium pentru că este scumpă, aşteptăm o perioadă grea“, explică el.

Omul de afaceri vede în viitorul apro­piat o serie de ani dificili, afectaţi de mai multe probleme - de la inflaţie la criza forţei de muncă.

Antreprenorul precizează că atât în Europa, cât şi în SUA există o criză a forţei de muncă, însă în Asia, acolo unde se află fabrica de condimente, crizele sunt de altă natură. Compania din Indonezia exportă anual 250 de containere, adică în jur de 5.000 de tone de condimente, iar preţurile pent­ru transport au crescut considerabil. Înainte de pandemie preţul unui container ajungea la circa 2.500 de dolari, acum costul se ridică la 23.000 de dolari. Iar aici inter­vine şi problema timpilor mari de livrare.

Antreprenorul este de părere că dacă nu ar fi avut bani cu care să capitalizeze compania, ar fi fost foarte dificil. Pe lângă toate aceste probleme cu care se confruntă businessul din Indonezia, în fabrica Transilvania Nuts investiţiile sunt blocate.

„Investiţiile sunt momentan blocate. Avem câteva investiţii în zona imobi­liarelor, nu foarte multe, dar în zona de pro­ducţie suntem cu investiţiile în aşteptare. Avem câteva proiecte pe fonduri europene la Transilvania Nuts pe care trebuie să le implementăm în decurs de trei ani şi vor fi în aşteptare cel puţin şase luni. Holdingul nostru deţine un portofoliu imobiliar de spaţii comerciale în România şi în alte ţări, unde avem fonduri de pariat, dar timid, nu avem gânduri mari de investiţii“.

Omul de afaceri deţine businessuri în zona de imobiliare atât în România, cât şi în SUA, conform datelor ZF.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor