ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Ion Schiau, fondator, Albini Prassa: Brandurile de ceasuri vor să meargă direct către clienţi, distribuţia se va schimba. Vor fi mai multe oportunităţi în zona de retail

14.03.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Businessul de orologerie Albini Prassa a pornit în 2004 cu partea de distribuţie, după ce antreprenorul a lucrat mai mulţi ani în cadrul grupului Swatch din Elveţia.

Ion Schiau, fondator al Albini Prassa şi membru în boardul Camerei de Comerţ Româno-Elveţiene, spune că marile branduri de lux din piaţa de orologerie îşi schimbă strategia, orientându-se cu precădere către vânzarea directă, astfel că structura de distribuţie se va schimba. Mai exact, retailul va oferi mai multe oportunităţi pentru jucătorii din piaţă.

În urmă cu aproape 20 de ani, Ion Schiau a adus brandul Tissot în România, iar în tot acest timp s-a ocu­pat de distribuţia produselor aces­tei mărci. Însă, de la începutul lui 2023, antreprenorul a renunţat com­plet la partea de distribuţie a bran­dului, concentrându-se pe zona de retail.

„De la începutul acestui an, am oprit distribuţia pentru Tissot. Este strategia brandului Tissot să meargă direct către clienţii existenţi. Aceasta este politica brandurilor, să meargă tot mai direct şi să oprească sistemul de distribuţie clasică. Nu înseamnă că nu vom lua alte branduri în sistem de distribuţie, dar sunt mai multe oportunităţi în zona retail şi online. Din pandemie şi până acum, vânzările online au crescut exponenţial pentru toată lumea. E o zonă de dezvoltare pentru noi, nu ne-am concentrat foarte mult pe zona aceasta până acum, fiind foarte dedicaţi pe partea de distribuţie. Ne reorientăm către retail şi online“, spune Ion Schiau, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Astfel, în plină pandemie, antreprenorul a deschis primul magazin Maison Albini Prassa, pe strada Belgrad din Bucureşti. Ion Schiau spune că strategia este de a merge către clienţi, în zonele în care ei locuiesc.

Businessul din zona de orologerie Albini Prassa a pornit în 2004, după ce antreprenorul a lucrat mai mulţi ani în cadrul grupului Swatch din Elveţia. Activitatea companiei locale s-a axat la început pe partea de  distribuţie, Tissot fiind unul dintre primele branduri care s-au alăturat afacerii antreprenoriale româneşti. Businessul a pornit la drum cu un portofoliu total de 20 de mărci, însă, pe parcurs, numărul acestora s-a redus.

„Am înţeles un lucru de-a lungul timpului şi anume că nu putem să avem 20 de branduri în portofoliu, există o cantitate critică de mărci pe fiecare segment de preţ pe care vrem să o avem ca să putem să investim în ele. Nu putem să dăm aceeaşi energie pentru 20 de branduri. Ne-am concentrat pe mărci care au o exprimare arhitecturală sau o istorie anume. Astăzi avem un portofoliu mai nişat, mult mai puţin mass-market“, spune antreprenorul.

Mai departe, Ion Schiau are în plan deschiderea unui al doilea punct de vânzare propriu în Bucureşti sau în afara Capitalei.

De la inaugurarea businessului în 2004 şi până în prezent, antreprenorul spune că piaţa s-a schimbat foarte mult, iar consumatorul român a devenit mai atent la ceea ce achiziţionează şi este mult mai informat.

„Înainte, românii erau foarte orientaţi către branduri, branduri stabile, cu renume, care le dădeau un statut. Astăzi, din ce în ce mai mult, consumatorul român merge pe ceea ce îi place. Aceasta a fost şi lupta noastră“, explică el.

Ion Schiau este de părere că piaţa locală de orologerie se va îndrepta mai mult către brandurile de nişă, iar antreprenorii locali vor fi tot mai atenţi la acest segment de piaţă.

Piaţa de orologerie nu a fost nici ea imună la creşterea preţurilor manifestată la nivel global, iar scumpirea pieselor va duce la o scădere a volumelor, crede fondatorul Albini Prassa. Riscul este şi mai mare într-o piaţă ca cea din Bucureşti, unde sunt mai puţine branduri prezente decât alte capitale europene.

„Sunt puţine branduri care vor să revină în ţară. Din top 20 cei mai mari jucători din industria elveţiană de orologerie, sunt doar zece pe piaţa locală. Problema pieţei autohtone este că nu există o stradă destinată comerţului stradal de lux sau un mall de lux, aşa cum vedem în afară. În Bucureşti vorbim de zone sau de mall-uri generaliste, iar brandurile sunt suprinse de aceste lucruri“, spune el.

Compania Albini Prassa din România a închis anul 2021 cu afaceri de 2,1 milioane de lei, cu 23,6% peste nivelul din primul an de pandemie. Totuşi, businessul e departe de cifra de afaceri din 2019, de peste 6 milioane de lei.

Acesta este însă doar rezultatul firmei locale, Ion Schiau afirmând că există şi o entitate elveţiană, cu afaceri de circa zece ori mai mari decât cele ale companiei autohtone. El adaugă că grupul are operaţiuni şi în România, şi în Grecia.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor