• Leu / EUR4.9429
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.6098
ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Radu Savopol, cofondator al 5 to go: Avem în plan să deschidem 200 de cafenele anul acesta, dublu faţă de 2021. Vom ajunge la un total de 500 de unităţi. Cofondatorul lanţului de cafenele estimează pentru 2022 afaceri de 23 mil. euro, cu 80% mai mari faţă de anul trecut

25.01.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Fondatorii 5 to go au preluat în ultimii ani mai multe businessuri locale precum Cereal Crunch, Fika18 şi Sunday Bagel.

Radu Savopol, cofondator al lanţului de cafenele 5 to go, spune că planurile de extindere pentru anul acesta vizează deschiderea a încă 200 de unităţi, ceea ce ar însemna o dublare faţă de numărul de inaugurări de anul trecut. Cu această dezvoltare, lanţul de cafenele ar urma să numere un total de 500 de localuri.

„La începutul anului 2021 am început expansiunea şi în oraşele mici, unde am simţit o posibilitate şi un bazin foarte mare de parteneri şi clienţi. Vorbim de oraşele de 15.000-20.000 de locuitori. În acest context, businessul s-a schimbat total. Ritmul de dezvoltare este mai alert, de aceea cifrele de deschideri pentru anul acesta sunt duble. Există cerinţe pentru franciză, noi cam 95% din unităţi le avem în sistem de franciză“, spune Radu Savopol, cofondator al 5 to go, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

În acest context, antreprenorul estimează pentru anul acesta venituri de 23 mil. euro la nivelul întregului lanţ de cafenele, ceea ce înseamnă o creştere de 80% a cifrei de afaceri faţă de 2021. Iar dezvoltarea nu se opreşte aici, ambiţiile lui Radu Savopol sunt ca în circa patru ani lanţul de cafenele să numere 1.000 de unităţi.

Cu toate că extinderea vizează în principal deschiderea de noi unităţi în România, fondatorii businessului se uită şi la dezvoltarea businessului în afara ţării.

5 to go are în prezent cinci cafenele în Franţa şi câte una în Belgia şi Anglia.

„Aceste unităţi sunt mai mult de testare, urmând ca anul acesta să fie semnată şi prima franciză în Bulgaria. Sunt multe cafenele care se vor deschide în Europa“ explică el.

Cu toate că în ultimul an lanţul de cafenele a reuşit să se dezvolte accelerat, pandemia a afectat unii parteneri francizaţi din businessul cu cafea, astfel că în 2020 au fost închise 10 unităţi şi tot atâtea în 2021. Însă, unele dintre închideri au reprezentat de fapt relocări ale cafenelelor.

Radu Savopol spune că a dezvoltat un sistem online la care toţi partenerii, implicit toate cafenele, să fie conectaţi, astfel încât rezultatele să apară în timp real. Acest sistem permite fondatorilor brandului să facă diverse analize pe oraşe, regiuni, pornind de la trenduri şi preferinţe de consum.

Costul pentru deschiderea unei cafenele 5 to go în sistem de franciză este de circa 15.000 de euro în cazul spaţiilor de circa 10-15 mp, iar suma poate ajunge şi la 23.000 euro pentru unităţile cu o suprafaţă de 30 mp.

„Este un business care necesită spaţiu de funcţionare. În oraşele mici, e greu să identificăm noi spaţii, aşa că vin francizaţii cu ele. În oraşele mari, lucrăm cu agenţii imobiliare şi mai propunem şi noi spaţii. După investiţia iniţială, un partener plăteşte cam 5,5% din cifra de afaceri către noi redevenţe şi alte costuri“, spune Radu Savopol.

El este de părere că unităţile care au în medie 150-175 de clienţi pe zi sunt performante. De asemenea, Radu Savopol spune că în prezent are parteneri care au deschis în sistem de franciză chiar şi şapte cafenele, ca urmare a rezultatelor bune de la primele unităţi. „Provocarea noastră a fost să avem primul francizat care să facă afaceri de 1 mil. euro. Anul acesta avem pe cineva care se apropie de această cifră. Cel care are cele mai multe cafenele urmează să mai deschidă încă 1-2 unităţi.“

Radu Savopol spune că în ultimii doi ani valoarea bonului mediu a crescut, însă acest lucru s-ar putea schimba în perioada următoare din cauza creşterilor preţurilor atât la alimente, cât şi la utilităţi. De asemenea, produsele care se regăsesc în cafenelele 5 to go au suferit scumpiri, după ce inflaţia a afectat şi businessul local.

Dezvoltarea nu a presupus pentru fondatorii lanţului de cafenele doar deschiderea de noi unităţi 5 to go, ci şi preluarea unor jucători locali. E vorba de businessuri locale precum Cereal Crunch, Fika18 şi Sunday Bagel. Unele sunt operate independent, altele funcţionează în simbioză cu 5 to go.

Piaţa de cafenele din România s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani, Bucureştiul putând a fi comparat cu marile capitale europene. Acest domeniu a fost şi rămâne terenul de luptă al antreprenorilor locali, puţini fiind jucătorii străini, un exemplu fiind Starbucks, lider după cifra de afaceri, nu şi după numărul de unităţi.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor