♦Agenţia de turism Eturia a închis anul 2021 cu afaceri de 78 mil. lei, în creştere faţă de anul anterior, când veniturile companiei au fost de doar 21 mil. lei.
Sorin Stoica, cofondator al agenţiei de turism Eturia, spune că în ultimii doi ani, marcaţi de pandemie, destinaţiile exotice au fost în topul preferinţelor turiştilor români, în contextul în care multe ţări europene şi-au închis graniţele pentru turişti. Agenţiile de turism au mizat pe destinaţiile exotice pentru a putea supravieţui în această perioadă.
„În 2021, ne dorim să continuăm creşterea businessului, dar nu aş mai compara cu 2019 pentru că toţi anii aceştia au adus mai aproape destinaţiile exotice. Am avut chartere, iar oamenii au prins gustul şi au văzut că nu e atât de greu să ajungi în Bali, Republica Dominicană, Zanzibar, cred că piaţa de turism exotic în România s-a dublat faţă de 2019. Noi aşteptăm să terminăm anul 2022 dublu faţă de 2019“, spune Sorin Stoica în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Agenţia de turism Eturia a închis anul 2021 cu afaceri de 78 mil. lei, în creştere faţă de anul anterior, când veniturile companiei au fost de doar 21 mil. lei, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Eturia a fost înfiinţată în anul 2007 şi are acum trei sedii, în Bucureşti, Piatra-Neamţ şi Cluj. Compania este specializată în vacanţe în destinaţii exotice precum Maldive, Caraibe, Mexic, Kenya şi Tanzania.
După doi ani în care destinaţiile din Asia au fost închise pentru turism, acum, odată cu redeschiderea lor, turiştii încep să aleagă din ce în ce mai mult să îşi petreacă vacanţele pe continentul asiatic. Sorin Stoica spune că destinaţiile vedetă ale acestei perioade sunt Japonia, Singapore şi Indonezia.
„China este închisă şi este o piaţă turistică importantă, nu doar pentru noi, dar şi pentru alţi turoperatori din România şi Europa. Avem Rusia, care rămâne pe lista neagră. Sunt şi alte ţări mai greu accesibile, inclusiv SUA, care în continuare cere vaccinare, iar pentru anumiţi turişti poate fi o dificultate, altfel majoritatea ţărilor sunt uşor accesibile. Mare parte din destinaţiile care mai au restricţii se limitează la testul Covid, acum doi ani când ziceam că o ţară cere test însemna că poţi călători, dar acum când o ţară cere test, preferă să meargă în altă parte“, explică el.
Sorin Stoica spune că deşi anul 2022 a venit cu o creştere a veniturilor, au existat în continuare provocări. Dacă în ultimii doi ani criza sanitară şi restricţiile privind călătoriile au reprezentat cele mai mari provocări pentru turism, anul acesta a adăugat în lista dificultăţilor şi războiul din Ucraina, creşterea preţurilor, lipsa de personal şi cererea mare.
„Cererea e mult mai mare decât oferta, industria se recuperează, au plecat foarte mulţi angajaţi, începând cu liniile aeriene, până la hoteluri, care şi-au redus capacitatea. Mulţi dintre foştii angajaţi nu vor să se mai întoarcă în industrie, unde se plăteşte prost şi este şi foarte volatilă. Există şi această instabilitate a preţurilor, este o tendinţă de a profita de moment în cazul mai multor operatori hotelieri şi linii aeriene, dacă tot n-au făcut bani şi au pierdut, acum cererea e mare“, adaugă el.
Sorin Stoica este de părere că cererea din această perioadă o să scadă şi se va alinia cu oferta disponibilă în piaţă abia după sărbătorile pascale de anul viitor. Mai mult, dacă investiţiile puse pe pauză în această perioadă vor fi reluate, oferta ar putea creşte peste cerere, ceea ce va duce la o scădere a preţurilor practicate atât de hotelieri, cât şi de companiile aeriene.
Mai mult, el adaugă faptul că piaţa aeriană locală este slab dezvoltată, multe dintre cursele internaţionale cu plecare de pe aeroporturile din ţară sunt intercontinentale, astfel că prezenţa unor companii aeriene mari cu un portofoliu mai bogat este necesară.
„În pandemie, companiile aeriene au renunţat la multe aeronave, şi-au reînnoit flota şi au probleme foarte mari cu echipajele. Companiile aeriene se uită şi nu se uită la piaţa locală, se pune problema dacă să pună un avion pe România sau o rotaţie pe Londra, preţul mediu e mai bun în Londra decât în România. În România se vinde biletul cel mai ieftin“, mai spune Sorin Stoica.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE