ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Dragoş Petrescu, City Grill: În primele două luni din an avem un avans de 53% al veniturilor faţă de 2019. Chiar şi dacă scoatem scumpirile de 29%, tot avem creştere reală

16.03.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

În vara acestui an, antreprenorul îşi propune să (re)deschidă restaurantul istoric Cerbul Carpatin din Braşov, fiind pentru prima dată când grupul City Grill iese în afara Bucureştiului ♦ Reţeaua de restaurante mai cuprinde şi alte nume istorice precum Caru’ cu Bere sau Hanu’ lui Manuc.

Dragoş Petrescu, fondatorul lanţului de restaurante City Grill, spune că primele două luni din acest an i-au adus grupului o creştere a veni­turilor de 53% faţă de aceeaşi perioadă din anul etalon 2019, ultimul de dinainte de pandemie, război şi inflaţie record. Avansul vine şi ca urmare a scumpirilor - creşterile de preţ fiind de circa 29%, însă există şi o creştere reală a cererii, susţine el.

„Văd entuziasmul clienţilor de a reveni în restaurante şi de a profita de vremea bună. Începem anul cu foarte mult optimism, ceea ce e şi mai interesant e că suntem la 53% creştere pe lunile ianuarie şi februarie faţă de 2019. Şi dacă excludem creşterile de preţ de 28-29%, tot exită un avans real de aproximativ 25%. Trăim un 2023 diferit, în care românii au o putere de cumpărare mai mare decât în 2019, ea fiind totodată cu mult mai mare decât în criza anterioară din 2008-2009“, spune Dragoş Petrescu în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Creşterea puterii de cumpărare în ultimii ani, cu precădere pentru locuitorii din marile oraşe ale ţării, îi determină pe consumatorii urbani să nu mai ajusteze din cheltuielile privind ieşirile în oraş sau vacanţele peste hotare. Acest lucru s-a întâmplat în criza din 2009-2010, când românii aveau mai puţini bani de cheltuială şi ieşeau la restaurant, dar „trăgeau de o apă toată seara“, conform declaraţiilor de la acea vreme ale actorilor din HoReCa.

Astăzi, ţinând cont de salariile actuale, bugetele afectate, spune Dragoş Petrescu, sunt cele pentru achiziţii de apartamente, mobilă sau bunuri ce pot fi folosite pe termen mai lung. Mai exact sunt vizate cheltuielile mari, văzute drept investiţii. Spre comparaţie, în criza anterioară din 2009-2010, oamenii au redus considerabil consumul de zi cu zi.

Există şi în prezent o temperare a consumului, însă industria ospitalităţii nu va înregistra scăderi semnificative în acest an, este de părere fondatorul City Grill.

„Văd o temperare a apetitului de cum­pă­rături ca urmare a impactului pe care dobânzile le-au avut deja în bugetele cetă­ţenilor (ratele la credite au crescut simţitor - n.red.). Totodată, observ o prudenţă în planul de dezvoltare al companiilor. Nu se mai construieşte în acelaşi ritm, iar unde se construieşte sunt suportate costuri mult mai mari. Chiar şi aşa, când te uiţi la orice destinaţie de vacanţă, ea este aproape fully-booked, iar biletele de avion au preţuri duble“, spune Dragoş Petrescu.

Antreprenorul adaugă că un alt semnal bun vine din zona furniziorilor de materii prime, unde observă primele reduceri de preţ din ultimul an. Dragoş Petrescu este de părere că în acest an vor mai exista scumpiri pe anumite componente, însă nu majorări generale ca în 2022, când preţurile creşteau constant şi fără nicio predictabilitate.

„Faptul că în România avem preţuri de meniu mai mari cu aproximativ 50% comparativ cu 2019 (creştere generală pe industria HoReCa, nu doar în City Grill -n.red.), nu mi se pare o creştere importantă, mai ales că noi pornim foarte de jos. În multe restaurante din marile oraşe ale ţării există în continuare meniul zilei în zona de 5 euro (sub 25 de lei). Astfel, scumpirea de 50% nu mi se pare semnificativă. Totuşi, aceste majorări sunt necesare din cauza costurilor mai mari cu forţa de muncă şi cu utilităţile“, spune el.

Cu toate că perioada nu este propice inves­tiţiilor din cauza costurilor mult mai mari de finanţare şi construcţie, Dragoş Petrescu are în derulare două proiecte de ho­teluri, dintre care unu la Hanu’ lui Manuc. Anul trecut, antreprenorul a inau­gu­rat primul hotel din grup la Hanul Berarilor.

Mai mult, în vara acestui an, antreprenorul îşi propune să (re)deschidă restaurantul istoric Cerbul Carpatin din Braşov, fiind pentru prima dată când grupul City Grill iese în afara Bucureştiului. Investiţia în restaurantul din Braşov se ridică la 1,5 milioane euro.

„Nu am vrut să amânăm construcţia hotelurilor, chiar dacă s-au scumpit toate, pentru că eu cred foarte tare în potenţialul pe care noi îl avem astăzi în România. Mă uit la piaţa locală în contextul a ceea ce s-a întâmplat astăzi în Ucraina şi eu văd o oportunitate. Faptul că există perspectiva ca Ucraina să fie membră a Uniunii Europene în următorii ani va determina o creştere excepţională pentru România“, este el de părere.

Mai mult, antreprenorul spune că deja au revenit turiştii străini în România, iar ponderea lor în totalul clienţilor de la restaurantul Caru’ cu Bere este de circa 40%, similar cu ce se întâmpla înainte de pandemie.

City Grill a încheiat anul trecut cu afaceri de 42 milioane euro. Grupul este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa locală de restaurante prin prisma cifrei de afaceri, iar ca număr de localuri operează circa 20 de unităţi. Este vorba atât de localuri istorice, precum Caru’ cu Bere sau Pescăruş, pe care grupul le operează doar, dar şi de unele ale companiei, pe care le deţine, sub branduri precum City Grill sau Buongiorno.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor