ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Eliodor Apostolescu, proprietar pufuleţii Gusto: Am crescut preţurile cu 30%, dar costurile s-au triplat. Piaţa nu mai poate absorbi creşteri suplimentare

07.02.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Producătorul pufuleţilor Gusto a investit anul trecut circa 10 milioane de euro în noi echipamente pentru a creşte calitatea produselor.

Eliodor Apostolescu, general manager şi fondator al Phoenixy, producătorul pufuleţilor Gusto, spune că anul 2022 a fost unul dintre cei mai dificili ani din istoria companiei, cu o creştere accelerată a costurilor, care au suferit majorări chiar şi de trei ori, însă preţurile finale către consumatori au fost crescute doar cu 30%.

„Am crescut cu 30% preţurile, costurile s-au triplat şi caracteristica anului 2022 a fost că dacă nu ar fi venit războiul, s-ar fi stabilizat preţurile, sper ca acest lucru să se întâmple în 2023. Piaţa nu mai poate absorbi creşteri suplimentare, aici cred că preţurile se vor stabiliza pe toate palierele“, spune Eliodor Apostolescu în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El este de părere că firmele, dar şi consumatorii nu mai pot suporta alte creşteri ale preţurilor. Majorarea costurilor firmelor încă din pandemie a fost accentuată de  izbucnirea războiului, moment în care companiile nu mai aveau resursele necesare pentru a susţine aceste creşteri, fiind nevoite să le transfere către consumatorii finali.

Eliodor Apostolescu spune că majorarea pe care a făcut-o la preţurile produselor sale nu acoperă toate creşterile pe care le-a avut pe lanţul de aprovizionare, ceea ce va afecta considerabil profitul companiei.

Creşterea preţurilor nu s-a manifestat doar în România, cu parteneri în peste 40 de ţări, producătorul pufuleţilor Gusto a observat aceeaşi tendinţă de creştere şi în celelalte ţări.

În pofida pieţelor care au stagnat din cauza creşterii preţurilor, vânzările Phoenixy au crescut foarte mult în ultimul an, nu doar ca valoare, ci şi ca volum. Majorarea volumelor a fost de circa 30% în 2022 faţă de anul anterior.

„Vânzările nostre au explodat pe toate pieţele, dar nu datorită creşterii pieţei, piaţa s-a contractat, vânzările au scăzut, puterea de cumpărare a scăzut, dar ne-a ajutat modul în care am abordat relaţiile contractuale cu partenerii noştri“, explică Eliodor Apostolescu.

Creşterea vânzărilor companiei a venit din şansa de a putea lista mai multe produse.

„Companiile mai mici sau mai puţin pregătite nu au putut face faţă crizei, asta înseamnă că au rămas locuri libere  în piaţă pe care noi le-am putut acoperi. Am luat decizia de management să sacrificăm profitul în 2022 şi să profităm de această şansă.“

Mai mult, pufuleţii Gusto au intrat anul trecut şi pe pieţele din Georgia, Azerbaijan datorită, dar şi altele, lucru care nu s-ar fi putut întâmpla într-o altă perioadă. Acest lucru s-a întâmplat datorită creşterii preţurilor din piaţă.

„Preţurile la raft al produselor concurente în ţările respective era mai mic decât costul transportului până acolo, şansele să vinzi în acele pieţe era aproape de zero, cu ceea ce s-a întâmplat în 2022, a fost o deschidere către aceste pieţe.“

Eliodor Apostolescu spune că produsele companiei sunt ajustate în funcţie de fiecare piaţă, în special de puterea de cumpărare din ţara respectivă. Spre exemplu, de la lansarea gamei de produse bio, antreprenorul a observat că atât consumatorii din Germania, cât şi cei din România îşi doresc în aceeaşi măsură astfel de produse, însă puterea de cumpărare diferă.

„Vindem în ţări din vestul Europei o pungă de 80 de grame, dar în România, aceeaşi calitate o vindem la o pungă mai mică, de 35 de grame, ne-am raportat la puterea de consum a românilor“, spune el.

Producătorul pufuleţilor Gusto a investit anul trecut circa 10 milioane euro în noi echipamente pentru a creşte calitatea produselor. Antreprenorul spune că momentan nu se gândeşte la o extindere a capacităţii de producţie, însă dacă piaţa o va cere, va putea fi posibilă o astfel de investiţie.

 

 

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor