• Leu / EUR4.6528
  • Leu / GBP5.1549
  • Leu / USD4.0873
ZF 20 de ani

ZF 20 de ani. Cristian Hostiuc, director editorial ZF: Ziarul Financiar a beneficiat de încredere şi a dat mai departe încredere. De la ameninţarea închiderii în anii 2000 , la cel mai important ziar de business al României

16 nov 2018 Autor: Cristian Hostiuc

Spre finalul anului 2000, Mihnea Vasiliu, cel care conducea ZF ca business, şi Cătălin Tolontan (redactor-şef la Pro Sport, care la un moment dat a fost responsabil editorial şi de ZF) au mers la Adrian Sârbu, proprietarul ZF atunci şi acum, să-i spună să închidă Ziarul Financiar.

ZF avea şi acumulase pierderi, iar retorica editorială nu era pro-business, poate pentru că România acelor ani nu era pro-business.

PSD se întorcea la putere pe fondul eşecului dreptei, iar discursul public al liderilor celui mai mare partid nu încuraja companiile private, patronii, oamenii de afaceri şi antreprenorii erau văzuţi ca nişte duşmani ai societăţii şi ai economiei, fiind o frână în calea foştilor lideri comunişti care preluaseră companiile de stat şi pieţele fără să ştie însă ce să facă cu ele. Capitalismul şi businessul erau puse în discuţie, deşi pe persoană fizică, liderii PSD erau cei mai mari capitalişti.

Mihnea Vasiliu şi Cătălin Tolontan sunt din nou colegi, de data asta la Ringier.

Adrian Sârbu a spus nu, iar fiecare a trebuit să se întoarcă la muncă.

Pro Sportul de atunci, agenţia Mediafax şi alte produse din Media Pro au susţinut Ziarul Financiar. Peste 15 ani, Ziarul Financiar a întors serviciul.

Cu spatele la zid şi cu securea falimentului în faţa ochilor zi de zi, Ziarul Financiar a reuşit să descopere înaintea tuturor noua lume care începea să se nască după anul 2000: investiţii străine, multinaţionale, noi locuri de muncă, dar de data asta în birouri, investiţii româneşti, trecerea de la patron la antreprenor, malluri, supermarketuri, credite, maşini, vacanţe, consum.

Aceasta a fost lumea noastră, pe care am descoperit-o şi ea ne-a descoperit pe noi. Am susţinut prin retorică businessul din România, care se năştea din prăbuşirea economică a anilor ’90 (PIB în 1998 era de 37 de miliarde de euro, iar businessul tuturor companiilor era de 27 de miliarde de euro; salariul minim net era de 25 de lei pe lună, iar salariul mediu de 104 lei), am căutat ştiri, am căutat antreprenori, am căutat şi am descoperit companii noi, dincolo de cele de stat, am început să facem analize şi să scriem poveştile celor care au înfiinţat aceste noi firme sau ale celor care le conduceau. Am scris primii despre industria IT, având încă din anii 2000 pagina de Hi-Tech. Nimeni nu se uita şi scormonea după ştiri în această piaţă aşa cum o făcea ZF. Am adus la suprafaţă fondurile de investiţii şi managerii acestora. I-am pus pe prima pagină pe avocaţii de business, cei care ştiau cele mai multe lucruri despre o tranzacţie, alături de consultanţii din Big4. Şi am dat cele mai multe ştiri, cele mai importante, despre tranzacţiile din România, care ajunseseră să fie cele mai citite ştiri.

A fi patron, om de afaceri sau antreprenor nu mai avea o conotaţie negativă.

Am fost lângă multinaţionale când au cumpărat, privatizat sau au făcut investiţii. Şi ele au fost alături de noi.

Am susţinut creşterea economică, creşterea de salarii şi am fost în fruntea celor care voiau să crească, să facă profit, să facă bani, să-şi cumpere maşini sau apartamente.

Ziarul Financiar a avut încredere că România se schimbă, că apar noi generaţii care nu se leagă de fosta lume comunistă şi nici nu vor să se întoarcă acolo.

Am primit şi am dat încredere tuturor care voiau să facă ceva, tuturor care credeau că România poate aspira la o nouă condiţie, în primul rând urbană.

La rândul lui, Ziarul Financiar a dat încredere unor noi generaţii de jurnalişti care au venit pentru prima dată la ziar nu cu gândul de a-şi face o carieră în acest domeniu, ci de a umple mai degrabă nişte ore libere, furate de la facultate, în special de la ASE. Mulţi au descoperit această lume a presei de business - fascinantă, puternică, care îţi dă posibilitatea să te întâlneşti aproape cu orice ai dori să te întâlneşti. Doar spunând că eşti de la Ziarul Financiar.

Este adevărat că ne-am pus mai puţine întrebări atunci când a fost boomul economic, dar euforia intrării în NATO şi în Uniunea Europeană a fost mult prea puternică.

Până la urmă, cine eram noi să spunem că vine criza? De unde ştiam? De unde ştiam noi, dacă cei mari nu ştiau ei? Criza ne-a schimbat puţin percepţiile, ne-a dărâmat câteva mituri ale capitalismului şi am început să ne întrebăm ce se ascunde în spatele cifrelor.

Pentru că Ziarul Financiar este un produs 100% antreprenorial românesc, am crezut în antreprenorii români că pot să iasă din criză. Aşa cum am făcut-o şi noi.

Ziarul Financiar a avut şi are şansa de a scrie despre businessul din România mai mult decât scrie despre economie. Misiunea noastră, aşa cum scrie pe frontispiciu, „Totul pentru business, totul este business”, este de a spune, de a arăta, de a prezenta şi a susţine businessul. Indiferent de cine este făcut. De aici rezultă o economie mai puternică, de aici rezultă salarii mai mari, de aici rezultă branduri, de aici se duce mai departe istoria.


cristian.hostiuc@zf.ro

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard