Afaceri de la zero
Facem miscare cu aparate si profituri

Facem miscare cu aparate si profituri

06.11.2006, 17:59 Autori: Lavinia Marin , Irina Crudu
Si-au facut un business profitabil din dorinta oamenilor de a face gimnastica atat in salile de fitness, cat si la serviciu. Au mizat pe imagine si nu le merge rau, unii dintre distribuitorii de aparate de fitness realizand profituri de sute de mii de euro.
"In Romania salile de fitness insemnau mai mult salile de culturism, asezate pe-aici pe colo, pe la subsoluri, intrai acolo si era inghesuiala... toate astea nu aveau nici un fel de legatura cu fitness-ul", povesteste Cezar Gregoriev, manager in cadrul furnizorului de echipamente de fitness Swedish Business Club din Bucuresti.
Dupa ce a vazut ca unii intreprinzatori au nevoie nu numai de echipamente de fitness, dar si de ajutor in inceperea unei noi afaceri, acesta a decis sa ofere si servicii de consultanta in deschiderea unei sali de fitness. "In momentul in care clientul vine la noi si se hotaraste sa faca afaceri cu noi, ii pregatim layout-ul afacerii, ii oferim toate serviciile ce tin de consultanta", spune Gregoriev. In opinia acestuia, orice persoana care doreste sa-si deschida o sala de fitness de 500 de metri patrati are nevoie de 80.000-100.000 de euro, suma in care este inclusa consultanta, amenajarea unui gym de 150 de metri patrati, sala de aerobica, doua mese de masaj, doua solare, doua vestiare, greutati, receptia, lobby-ul, doua saune si eventual un magazin de suplimente.
"Investitia initiala intr-o astfel de sala este destul de mare, dar si profitul poate varia intre 20.000 si 100.000 de euro pe an. Furnizarea de servicii totale simplifica munca clientului, il face pe acesta sa scuteasca timp, plus ca noi deja cunoastem distribuitorii cei mai buni si mai seriosi de pe piata", isi motiveaza Gregoriev decizia de a furniza si servicii de consultanta pentru sali de fitness.
Cele mai simple aparate variaza intre 500 de euro pentru o bancheta pentru sport si 3.000 de euro, o presa de picioare.
"Multigym-urile, adica aparatele care lucreaza toate cele opt tipuri de muschi, pot varia intre 3.000 si 5.000 de euro", spune Gregoriev. In opinia acestuia, cele mai scumpe aparate de fitness sunt cele cardio. Astfel ca o bicicleta cardio porneste de la 1.500 de euro, iar o banda de alergare poate ajunge si la 10.000 de euro.
"Aparaturi de fitness foarte la moda sunt cele din gama 'spinning', bicicleta de sala. Un fel de mountain bike, pe care mergi si simuleaza urcatul pe munte, coboratul", explica Gregoriev, care-si importa aparatele de fitness din Italia si saunele din Suedia.
Cel mai scump produs oferit de Swedish Business Club este o sauna de lux cu aburi care ajunge la 20.000 de euro. Exista si saune uscate la 3.000 de euro, dar pretul fiecarui produs difera in functie de marime, de ambient si de facilitati, a mai adaugat el. "Sauna de lux incearca sa imbine toate aceste cereri. Tine si de ambianta. Lumea vrea sa se simta bine cand vine la fitness, sa simta ca este o atmosfera prietenoasa, primitoare. Altfel, vine o data, de doua ori, iar in cele din urma isi cauta ceva mai bun. Noi incercam sa ne educam clientii in acest fel, sa-i facem constienti ca aceste detalii conteaza", este de parere Gregoriev.
Produsele Swedish Business Club sunt livrate la centrul de fitness in 4 - 5 saptamani, peste 125 de centre de fitness apeland la serviciile companiei pana in acest moment.
In viitor Gregoriev vrea sa dezvolte partea de spa, atat de putin cunoscuta in Romania, dupa parerea lui. "Poate candva o sa imi deschid si propriul meu centru, insa vreau sa gasesc mai intai locatia potrivita. Avantajul acestui tip de afacere este faptul ca investitia este unica. Investesti o data, la inceput, in renovare, echipamente, dupa care nu mai ai de investit sume mari, iar ulterior se recupereaza totul in circa 3 - 5 ani", este de parere Gregoriev.
Cifra de afaceri a Swedish Business Club este de 100.000 de euro pe an, un rol important in atragerea clientilor fiind si site-ul companiei.
"Dificultatile cu care ne confruntam sunt mai ales de ordin social. Infrastructura, mentalitatea oamenilor si publicitatea foarte scumpa sunt problemele cele mai frecvente atunci cand vrei sa dezvolti o afacere in Romania", considera Gregoriev. O alta companie ce comercializeaza si distribuie aparate de fitness este Puntoshop din Bucuresti. "Suntem o companie cu capital majoritar italian. Compania mama a fost infiintata in Italia acum peste 20 de ani si a fost prima firma de teleshopping ce a intrat pe piata romaneasca", povesteste Iulia Tanasescu, director de vanzari la Puntoshop.
Aceasta are trei puncte de lucru proprii, doua in Bucuresti ( Unirea Shopping Center si Plaza Romania) si unul in Craiova ( Mercur) si distribuie produsele sale in reteaua de hipermarketuri Carrefour si in reteaua de magazine cash & carry Metro.
"Avem in portofoliu aproximativ 100 de produse, din care peste 65% sunt aparate de fitness si gimnastica pasiva. Tot ce se gaseste in acest moment in Italia vindem si noi pe piata romaneasca", a explicat Tanasescu.
Chiar daca produsele Puntoshop se adreseaza atat barbatilor, cat si femeilor, trei sferturi dintre clientii companiei sunt femei, cu varste intre 27 si 45 de ani. "Clientele noastre prefera in general produsele de gimnastica pasiva, deoarece e mai comod sa stai pe canapea in fata televizorului si sa slabesti, fara a face efort fizic", explica Tanasescu. Chiar daca isi distribuie produsele la nivel national atat prin unitatile proprii, cat si prin lanturi de hipermaketuri sau magazine cash & carry, Puntoshop realizeaza 70% din vanzari prin teleshopping.
"Noi am fost prima companie ce realiza vanzari prin teleshopping si chiar daca pare greu de crezut, la intrarea pe piata a avut loc o explozie a vanzarilor. Oamenii erau atrasi de aceasta forma de vanzare, pentru ca era ceva nou", povesteste reprezentanta Puntoshop.
Comenzile prin teleshopping se realizeaza prin curierat, Puntoshop avand un contract cu cei de la Cargus, cu plata ramburs.
"A avea un aparat de fitness in casa este un trend. Observ ca fiecare familie are cel putin un aparat de acest gen in casa, chiar daca il folosesc foarte putin ca sa faca gimnastica", spune Tanasescu.
Compania a inregistrat o crestere anuala a cifrei de afaceri de 10%, in conditiile in care preturile produselor de fitness si gimnastica pasiva variaza intre 160 de lei (45 de euro), un aparat complex, dotat cu un sistem multifunctional care tonifica simultan partile inferioare si superioare ale corpului, si 1.999 de lei (565 de euro), o banda de alergat. "Credem ca acest nivel de crestere este satisfacator, daca tinem cont de puterea de cumparare a romanilor si de faptul ca produsele noastre nu sunt tocmai ieftine", explica Tanasescu.
Puntoshop a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 5,8 mil. lei (1,64 mil. euro) si un profit net de 753.122 de lei (213.000 de euro), conform datelor furnizate de Ministerul de Finante.

Afacerea pe scurt
Cifra de afaceri ce se poate obtine din vanzarea de aparate de fitness incepe de la 100.000 de euro si poate depasi 1,64 milioane de euro
Aparatele de fitness comercializate pe piata romaneasca sunt importate din Italia sau China
Trei sferturi dintre cei care achizitioneaza aparatura de fitness sunt femei
Un avantaj in dezvoltarea afacerii este vanzarea prin teleshopping
Cele mai scumpe aparate de fitness sunt cele cardio. Astfel ca o bicicleta cardio porneste de la 1.500 de euro, iar o banda de alergare poate ajunge si la 10.000 de euro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania