ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Asociaţii din industria cărnii şi a laptelui: Plafonarea preţurilor la alimente a lovit în cele din urmă fermierul. Noi suntem la baza lanţului de producţie

27.01.2024, 11:43 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Începând cu luna august, cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare de bază au fost stabilite la maximum 20% la procesator, faţă de costul de producţie al produsului, maximum 5% pe întreg lanţul de distribuţie şi de maximum 20% la comerciant, faţă de preţul de achiziţie.

Producătorii de lapte şi carne spun că plafonarea preţurilor la alimente, decizie în vigoare începând cu luna august a anului trecut care limitează adaosul comercial stabilit de procesator, distribuitor şi comerciant, ar trebui să fie făcută astfel încât să nu afecteze fermierii.

„Chiar şi cu acea plafonare a adaosului comercial, fermierii  tot nu încasează un preţ corect şi just pentru materia primă şi noi sperăm ca în cele din urmă să găsim un mecanism împreună cu ministerul care să limiteze acest adaos cumecial, pentru că domnul ministru a spus că el doreşte să prelungească această plafonare, însă într-o formă în care să nu fi afectat fermierul, pentru că după cum bine ştim, această plafonare tot a adus dezavantaje pentru fermieri, cu toate că la început s-a dorit ca fermierul să fie ajutat“, a spus Iasmina Blidar, directorul executiv al Uniunii de Ramură Naţională a Cooperativelor din Sectorul Taurin -BOVICOOP.

Ea a explicat faptul că costurile de producţie au crescut şi atunci procesatorul, fie că a vrut, fie că nu a vrut, tăinduse posibilitatea de a avea un adaos comercial mai mare, a tăiat şi din preţul plătit la poarta fermei.

„De aceea, a fost din nou lovit fermierul producătorului, inevitabil fără să fie practic luat iniţial în calcul. Ideea a fost bună, a fost aceea de a ajuta producătorul, dar din păcate tot fermierul a fost afectat din cauza efectului de domino invers, de la produs finit la materie primă.“

Ioan Ladoşi, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR): Pe noi ne-a îngrijorat faptul că toată această plafonare s-ar putea întoarce împotriva noastră, având în vedere că noi suntem la baza lanţului de producţie.

La rândul lui, Ioan Ladoşi, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR), spune că atunci când s-a luat această devizie, asociaţia nu a fost consultată, însă în final tot fermierul pierde în urmă plafonării adaosului comercial. „Trebuia să fim consultaţi şi o să explic de ce. Efectele se resfrâng acolo unde există contactul direct între consumator şi cel care produce sau vinde. Având în vedere că noi fermierii nu avem contact direct cu consumatorul, ci cu abatorul care vinde mai departe. Pe noi ne-a îngrijorat faptul că toată această plafonare s-ar putea întoarce împotriva noastră, având în vedere că noi suntem la baza lanţului de producţie“, a spus Ioan Ladoşi, care adaugă că dacă hipermarketul este obligat să aibă o anumită marjă de profit, atunci merge mai departe la furnizorul său de carne, abatorul, şi îi spune  că nu poate sacrifica din marja lui de profit şi atunci să îi vândă mai ieftin. Iar apoi abatorul merge către fermieri ca aceştia să vândă mai ieftin porcul în viu.

Marile reţele de magazine, dar şi asociaţii de fermieri s-au întâlnit săptămâna trecută cu Ministrul agriculturii, Florin Barbu, pentru a discuta ce se va întâmpla de la 1 fe­bruarie, după ce expiră termenul de aplicare a măsurii de plafonare a adaosului comercial la alimentele de bază, măsură care ar putea majora din nou preţurile pentru o serie de produse care se găsesc în coşul zilnic de consum, precum laptele de vacă (de consum 1 l, grăsime 1,5%, cu excepţia UHT), făina (albă de grâu „000“ până la 1 kg) sau ouăle (de găină calibrul M), carnea proaspătă de pui şi de porc, carne tocată dar şi câteva categorii de legume şi fructe şi cozonacul şi drojdia. 

În timp ce ministrul agriculturii, Florin Barbu, şi primul-ministru Marcel Ciolacu, au anunţat că doresc prelungirea măsurii, reprezentanţii retailerilor îşi doresc ca de la 1 februarie măsura de plafonare să fie eliminată, urmând a fi stabilite alte mecanisme ce pot fi aplicate în viitor. În plus, mai mulţi producători de alimente au contestat decizia de plafonare a preţurilor.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny