• Leu / EUR4.9024
  • Leu / GBP5.4966
  • Leu / USD4.4632
ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum creşti un business în piaţa de panificaţie, cea mai mare din industria alimentară: câştigă businessurile cu un concept complex, care oferă diversitate şi dezvoltă comunităţi. În fabricarea pâinii activează 6.500 de companii, care au avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 8,3 miliarde de lei

06.12.2022, 00:07 Autor: Florentina Niţu

În prezent, în Bucureşti sunt 131 de brutării şi aproape 200 au dispărut de pe piaţă din 2007 (de la intrarea României în UE) încoace - arată datele Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Bucureşti. La nivel naţional, numărul brutăriilor din România este de ordinul sutelor, căci anual apar şi dispar de pe harta românească multe businessuri mici. Mulţi antreprenori renunţă, la un moment dat, să mai alerge după o fărâmă din cota totală de piaţă sau nu fac faţă provocărilor din business ori activitatea lor nu răspunde cerinţelor clienţilor. Însă, în acelaşi timp le iau locul cei care au curajul să îşi pună toţi banii la bătaie pentru pâine. Unul dintre secretele creşterii unui business în piaţa de panificaţie presupune crearea unui concept complex, care oferă diversitate şi dezvoltă comunităţi, a fost una dintre concluziile ediţiei din 5 decembrie a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

„Businessurile care dezvoltă comunităţi este unul dintre trendurile pe care le-am văzut de când am deschis, de patru ani şi jumătate, şi care funcţionează. Clienţii devin fideli, dar îşi doresc diversitate. Noi (pe lângă brutăria artizanală - n. red.) am dezoltat şi o zonă cu cafea de specialitate, iar oamenii pot veni să servească la noi şi să întâlnească alţi oameni. Mai mult, avem şi produse de patiserie şi o parte băcănie şi un minibistro. E un concept mai complex, pentru că clienţii îşi doresc lucruri complementare (produsului de bază - n. red.)”, a spus Cristian Negoiţă, cofondatorul Grain Trip.

Grain Trip, o brutărie de pâine şi produse de patiserie artizanale din Bucureşti, a fost deschisă în 2018 de antreprenorii Valentina Ion şi Cristian Negoiţă. După mai bine de patru ani de prezenţă pe piaţă, ei se apropie de o cifră de afaceri de 1 milion de euro, rezultat la care multe alte brutării mai mici nici nu visează în primii cinci ani de existenţă.

„Am dezvoltat businessul fiind foarte concentraţi pe partea de calitate şi de a crea o comunitate pe care să o ţinem aproape. Am venit mereu cu produse noi, speciale. În perioada aceasta clienţii pot găsi la noi cozonaci – facem o formă evreiască numită babka – şi panettone, specific brutăriei italiene, pentru care suntem foarte cunoscuţi. Clienţii sunt cel mai mult atraşi de faptul că avem produse noi şi diferite. Avem un public fidel, care vine constant la noi, dar îi şi oferim diversitate”, a precizat Negoiţă.

El menţionează că comunitatea care s-a creat în jurul businessului a rămas alături de ei în timpul pandemiei de COVID-19, cât şi după scumpirile care au avut loc ca urmare a impactului războiului ruso-ucrainean asupra preţurilor. Astfel, în prezent, zilnic au între 250 şi 300 de clienţi. „Anul acesta evoluţia noastră, per ansamblu, ca vânzări a fost bună, dar în ceea ce priveşte gestionarea costurilor de producţie a fost dificil. Ca volume a fost un an în creştere.”

În 2021, în piaţa fabricării pâinii activează 6.500 de companii, care au avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 8,3 miliarde de lei, conform datelor de la Registrul Comerţului. Astfel, dezvoltarea unui business în cea mai mare piaţă din industria alimentară este din start o provocare, pentru că există o concurenţă mare. Cu toate acestea, Alice Stavride, director al Brutăriei Concordia, situată în Polieşti, susţine că în România este greu să ai orice tip de business. Mai mult, consideră că multe businessuri rămân la un nivel mic pentru că concurenţa pe piaţa produselor de panificaţie şi patiserie este foarte mare, iar o parte din brutăriile mici au produse nişate.

„În 2011, am trimis cadou „surprize dulci” făcute de noi unor parteneri, care ne-au zis: «v-aţi gândit să faceţi un business din asta că noi am fi interesaţi să cumpărăm?». Am început cu biscuiţii smile şi cu produse cu specific austriac, datorită faptului că am beneficiat de ajutorul unor specialişti brutari din Austria, şi anume cu kuglof”, îşi aminteşte Alice Stavride.

Brutăria este o structură de economie socială, care angajează tineri ce provin din medii vulnerabile şi care au absolvit Şcoala de meserii Concordia, un proiect umanitar al organizaţiei Concordia. „În momentul de faţă avem 7 angajaţi. În decursul celor 11 ani de activitate, peste 50 de tineri au fost angajaţii brutăriei şi peste 75% s-au angajat în alte brutării sau în companii cu activităţi conexe.”

La rândul său, Alice Stavride spune că au fidelizat publicul într-un deceniu de existenţă, iar clienţii îi aleg pentru că fac produse naturale şi diverse. Astfel, pe lângă clienţii persoane fizice din Poieşti, compania are contracte şi cu clienţii persoane juridice. „Noi facem zilnic livrări către clienţi, care sunt din Bucureşti, Ploieşti şi, ocazional, Otopeni. Avem două maşini cu care livrăm şi colegii noştri pleacă din brutărie dimineaţa la ora 05:30, ca să ajungă la prima oră la toţi clienţii”, a explicat ea.

 

 

Alice Stavride, director, Brutăria Concordia: Clienţii au început să fie mai atenţi şi cumpără mai puţin, inclusiv în domeniul nostru.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny