ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Familia Chiş din Oradea estimează vânzări de ciuperci şi fructe de pădure de peste 20 mil. lei pentru 2023: „Avem autostrada la poartă. În 12 ore ajungem la Milano sau la Florenţa şi în 14 ore la Roma“

27.10.2023, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Businessul Romtransilvan Logistic, care deţine brandul Grădina Pădurii, a început în 1994. El a fost pus pe picioare de Alexandru Chiş, care a cumpărat iniţial o dubă de mici dimensiuni, pe care a umplut-o cu ciuperci adunate din pădurile din Bihor şi a trimis-o spre destinaţia Italia Astăzi, după aproape trei decenii, producţia s-a diversificat şi peste jumătate din ciupercile şi fructele de pădure ambalate sau procesate în fabrica din Oradea ajung în afara ţării.

Familia Chiş din Oradea, care a început un business în comerţul cu ciuperci acum 30 de ani, trimite jumătate din ciupercile şi fructele de pădure, care sunt ambalate sau procesate în fabrica din Oradea, în Italia, Austria, Germania şi Elveţia şi estimează că vor atinge o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de lei în acest an. Un avantaj major al lor este faptul că sunt localizaţi aproape de autostradă, astfel că pot exporta foarte repede.

„Fiind la graniţă avem avantajul că putem livra cu cinci ore sau cu opt ore mai rapid faţă de producătorii din Bucureşti sau din zona Moldovei. Noi nu traversăm România, pentru că avem autostrada la poartă. În 12 ore ajungem la Milano sau la Florenţa şi în 14 ore ajungem la Roma, de exemplu“, a spus Bogdan Chiş, acţionar în compania Romtransilvan Logistic, care deţine brandul Grădina Pădurii. El a fost prezent în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţi­nut de Banca Transilvania.

Brandul orădean are în portofoliu ciuperci, fructe de pădure, fructe uscate (miez de nucă şi vişine) şi seminţe de dovleac, dar şi produse procesate. "În afara României, nu vindem sub brandul Grădina Pădurii. În străinătate lucrăm pentru diferite lanţuri de supermarketuri şi producem sub marca lor proprie, adică ambalăm ciuperci şi fructe de pădure pentru ei. În România, vindem atât sub brandul propriu, cât şi sub mărcile unor reţele de  supermarketuri", a precizat Bogdan Chiş.

Produsele sub brandul Grădina Pădurii sunt prezente şi în retail, în reţele precum Auchan, Carrefour, Kaufland, Lidl sau Cora, dar şi în alte magazine mai mici. 

Compania Romtransilvan Logistic are mai multe hale pentru depozitare, dotate cu camere frigorifice şi tuneluri de congelare, dar deţine hale de producţie-sortare a ciupercilor, care, în cea mai mare parte sunt culese din pădure.

"Anul acesta, pentru că a fost secetos, recolta de ciuperci a fost mai mică decât anul trecut, când a fost abundentă. Anul acesta am avut ciuperci în două-trei zile pe săptămână timp de cinci-şase săptămâni. Am strâns 10% faţă de cantitatea de anul trecut. Însă, pe partea de fructe de pădure am dublat cantităţile procesate şi cred că aceasta este cheia unui business sezonier: să găseşti o metodă să te adaptezi, astfel încât să menţii angajaţii şi în afara sezonului şi să le poţi plăti salarii decente. Menţinând aceeaşi oameni, menţii un nivel constant de calitate, iar clienţii rămân", consideră Bogdan Chiş.

Apoi, adaugă el, "ciuperca vine când vrea, în ce cantitate vrea şi unde vrea şi nu putem influenţa creşterea ciupercilor". În plus, menţionează că în cei mai mulţi ani recolta este bogată şi se întinde pe o perioadă de aproape şase luni, de la jumătatea lui mai până la începutul lunii noiembrie.

 

Ce îşi doreşte clientul?

"HoReCa foloseşte ciupercile într-o stare cât mai apropiată de a le găti. Dacă în 2010, restaurantele preferau ciupercile proaspete, acum preferă ciupercile congelate, cele care sunt deja curăţate de pământ, care sunt tăiate sau, cum spunem acum, ready to cook. Forţa de muncă e scumpă şi greu de găsit, iar prin curăţare au o pierdere de 15-20%, astfel le vor pe acestea. În Italia, unii din clienţii noştri vând în pieţe sau la standuri şi observăm că nici acolo nu se mai cumpără ciuperci proaspete ca acum 20 de ani, când bunica îşi dedica toată ziua să gătească o tocăniţă de ciuperci", afirmă Chiş.

Apoi, în România el suţine că se adresează unei clientele pretenţioase, care vrea să ştie ce mănâncă, care controlează ce mănâncă, cum ar fi corporatiştii sau familiile cu copii. În plus, dacă în HoReCa vând baxuri de ciuperci, către consumatorii casnici vând ciuperci în ambalaje mici, de 300, 400 sau 500 de grame. "Încercăm să dozăm cantitatea în funcţie de cât se consumă, să nu existe pierderi, pentru că oamenii sunt preocupaţi de risipa alimentară."

În ceea ce priveşte fructele de pădure, el spune că şi-au dublat cantitatea de la an la an şi cererea este în creştere. "Avem afine de pădure, dar colaborăm şi cu fermieri din România pentru afine, mure sau zmeură", completează el.

Astfel, având cerere din ce în ce mai mare pentru produsele Grădina Pădurii, dar nu numai, Bogdan Chiş estimează o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de lei, în creştere faţă de anul trecut.

 

Care este povestea companiei?

"Business a început cu o dubiţă cu ciuperci pe care a trimis-o tata în Italia, în 1994. Apoi, în anul 1997 am construit un spaţiu pentru sortare, ambalare şi depozitare, utilat modest, după care s-a început dezvoltarea şi am făcut o unitate de procesare, a cărei capacitate de procesare a crescut în timp. Însă, aceasta a fost fundaţia", a povestit Bogdan Chiş.

După anii 2000, s-a modernizat accelerat fabrica din Oradea, au început să aducă utilaje noi şi a crescut numărul de angajaţi. Apoi, din 2012 s-au dezvoltat pe repede înainte, crede el, în direcţia cea bună. "Cifra de afaceri şi profitul au fost pe trend ascendent şi să nu mai vorbim de investiţii. (...) Pentru noi, pandemia a fost ca un general manager. Când toată lumea s-a oprit, noi ne-am gândit că fiind un business de familie trebuie să ne susţinem familia şi am căutat noi oportunităţi. Am făcut investiţii înainte de pandemie şi după pandemie", a precizat el.

Businessul a fost fondat de Alexandru Chiş şi de italianul Benito Cheli. Înainte, Alexandru Chiş a fost cadru militar şi a lucrat şi anterior într-o companie orientată spre exportul de ciuperci către piaţa italiană.

"Firma Romtansilvan Funghi a fost înfiinţată în 1994 de tatăl meu, după care în anul 2012 am denumit-o în Romtransilvan Logistic şi a apărut brandul Grădina Pădurii pentru a separa vânzările interne de vânzările din afara ţării. Părinţii noştri au înfiinţat acest business acum aproape trei decenii şi de atunci avem experienţă în silvicultură şi în achiziţia şi distribuţia de fructe de pădure şi ciuperci cât şi în procesarea lor", a povestit Bogdan Chiş.

În 2015 s-au alăturat în afacere cei doi copii ai acţionarului român Alexandru Chiş: Bogdan Chiş şi Bianca Tocuţ, care în prezent deţin pachetul majoritar al businessul.

"De la vârsta de 18 ani până la vârsta de 30 de ani am fost implicat în alte proiecte, în alte firme, iar apoi m-am alăturat afacerii de familie. Sperăm ca businessul să rămână în familie şi am pregătit deja echipa pentru a treia generaţie. Aceasta a fost viziunea tatălui meu. El ne spunea mie şi surorii mele, Bianca, că după ce terminăm facultatea trebuie să mergem să lucrăm pe banii altora, să învăţăm să producem şi să vindem şi asta am făcut. Până să terminăm şcoala, însă, în fiecare vară eram prezenţi în firmă să vedem cum vin produsele achiziţionate, cum se sortează, să ştim în mare procesul", îşi aminteşte Bogdan Chiş.

El precizează că şi acum, în fiecare zi, el şi sora sa sunt între oameni şi fac ce fac şi ei, fie sortează ciuperci, fie procesează fructe de pădure şi crede că aceasta este una dintre avantajele businessului mic, de familie. "Când ai un business mare nu mai ai timp să stai între angajaţi, să vorbeşti cu ei sau să vezi ce probleme au. Noi ne simţim în acest business că fiind cu toţii o familie mare."

Mai mult, antreprenorul se mândreşte că fluctuaţia personalului a fost de 0% în ultimii 3-4 ani. "Asta înseamnă că angajaţii au o stabilitate şi o siguranţă, iar pentru noi reprezintă un plus în piaţă. Avem 26 de angajaţi, dar fiind o activitate sezonieră de culegere a ciupercilor, de ambalare şi de procesare a fructelor de pădure, e o provocare să-i ţii tot anul la costurile pe care le avem în aceste zile", a întărit Bogdan Chiş.

El a mai spus că au planuri mari de investiţii pentru viitor, pentru că suntem tineri şi ambiţioşi, dar îşi doresc o creştere organică, pas cu pas, care să le asigure stabilitate atât pe plan profesional, cât şi personal. "Nu vrem să creştem mai mult decât e necesar de la un an la altul. Vrem să avem o balanţă între viaţa de familie şi viaţa de business."
 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny