ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Un producător de mere din Dâmboviţa a găsit soluţia să recolteze o parte din producţie în lipsa forţei de muncă şi să le ofere orăşenilor un „detox“: organizează un eveniment de cules merele în livadă

18.08.2022, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Crăiţa Merelor, o afacere din Voineşti, judeţul Dâmboviţa, care produce în principal mere în opt livezi, organizează în această toamnă un eveniment de cules merele în livadă pentru orăşenii care-şi doresc să se detaşeze pentru o zi de viaţa cotidiană, dar care îi ajută şi pe producători să culeagă o parte din recoltă, în lipsa forţei de muncă necesară.

„Planurile noastre pentru toamna aceasta sunt îmbie­toare. Ne-am gândit cum să aducem persoanele din oraşele din jurul nostru şi din oraşele mari mai aproape de pomicultură. Astfel, am creat un eveniment care se numeşte La cules pe tărâmul Crăiţei Merelor. Orice persoană care vrea să experimenteze culesul merelor şi să petreacă o zi în livadă cu familia va putea veni în Voineşti. Vom avea dispo­nibilă o livadă cu peste opt soiuri de mere şi oamenii vor putea culege orice soiuri îşi doresc într-o lădiţă de 10-12 kg. Acest eveniment ne ajută şi pe noi, pentru că vom culege o parte din producţie, care va merge direct la consumator“, a spus Corina Oprea, co-fondatoare a businessului Crăiţa Merelor.

Livezile familiei Oprea sunt situate în satul Voineşti şi în satele adiacente, iar su­prafaţa totală este de 4 hectare. În jur de 90% din plantaţie este reprezentată de meri, iar printre soiurile ce le vor găsi orăşenii la cules se numără Voinea, Dacian, Generos, Ionatan, Bot de Iepure, Florina, Renet şi Mutzu.

„Producţia noastră din acest an este una bună spre foarte bună. Deşi este un an puţin secetos şi în zona noastră, pentru moment livezile arată bine şi în cazul nostru pomii sunt încărcaţi, ceea ce nu este neapărat un lucru îmbucurător, pentru că nu prea este mână de lucru şi costurile culesului sunt destul de mari, iar o producţie mai mare nu înseamnă neapărat venituri mai mari, pentru că sunt costuri mai mari şi intervine nevoia de a vinde această producţie“, a men­ţionat Corina Oprea.

Lipsa forţei de muncă este o problemă cu care se confruntă mulţi fermieri, de ani de zile, mai ales în sezonul de cules.

Familia Oprea vinde produsele online şi Corina Oprea spune că această formă de vânzare începe să fie din ce în ce mai apreciată. „Noi de doi ani şi jumătate preluăm comenzi şi până în momentul de faţă am avut 7.900 de comenzi, atât în Bucureşti cât şi în ţară, iar clienţii noştri revin odată ce au cumpărat.“

Corina Oprea le recomandă pomicultorilor care abia culeg primele roade să privească în jurul lor, atât în online, cât şi în offline, ci să nu meargă doar către pieţele tradiţionale, acolo unde majoritatea se gândeşte să-şi valorifice producţia. Dacă este o plantaţie intensivă cu soiuri de măr uniforme, pretabile pentru supermarketuri, producătorii se pot adresă supermarketurilor, susţine antreprenoarea. O altă idee foarte bună sunt trgurile tradiţionale, a mai spus ea.

„Statul polonez subvenţionează foarte mult producătorii de mere, iar în România implicarea statului în pomicultură este aproape de zero. Intrarea producătorului român în retail este aproape imposibilă, pentru că, doar în Voineşti, în judeţul Dâmboviţa, în zona noastră, sunt livezi tradiţionale şi merele nu sunt uniforme şi ne împiedicau până acum să ajungem la raft“, menţionează Corina Oprea.

Familia Oprea s-a îndreptat şi către alţi pomi fructiferi, cum ar fi pruni, gutui, cireşi, vişini şi piersici. În plus, au extins şi mai mult plantaţia cu mure şi zmeură, pentru consumul propriu şi, ulterior, pentru publicul larg. De asemenea, pe lâng faptul că comercializează fructe proaspete, face şi suc natural de mere, organizează excursii şi zile în livadă, dar s-a extins şi cu o pensiune, Crăiţa Merelor The Place, cu o capacitate de cazare de 12-16 persoane.

„Încă nu am pus pe foaie planurile pentru ceea ce ne pot oferi instituţiile statului (prin noul Plan Naţional Strategic - n. red.), pentru că atât timp cât nu este ceva sigur nu are rost să investim energia şi resursele într-o direcţie care nu ştim dacă ne ajută. Vrem să facem şi alte produse din mere, am făcut câteva teste, însă urmează să căutăm finanţarea pentru a le putea pune în practică“, a mai spus Corina Oprea.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny