ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Securitate cibernetică în fermele digitalizate: inteligenţa artificială vine la pachet cu atacuri mascate prin care se sustrag date şi bani din cont

24.05.2024, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Alexandru Coclisan, Europe area manager al Isagri, producător francez de soluţii software pentru sectorul agricol: „Depinde foarte mult ce uşi laşi deschise în fermă şi ce partener informatic ai. Start-up-urile dintr-un apartament nu sunt foarte pregătite pentru atacurile cibernetice, iar pentru un fermier poate să fie un pariu pierdut.“

În timp ce digitalizarea agriculturii este pariul României şi tot mai mulţi fer­mieri investesc în soluţii software prin care să urmărească culturile de grâu şi porumb ori în drone care să facă lucrări agricole sau chiar în tractoare care nu mai au nevoie de şofer, au înce­put să apară şi atacuri cibernetice, prin care, doar apăsând o tastă, agricultorii locali pierd date şi bani din cont.

„Depinde foarte mult ce uşi laşi des­­chise în fermă. La nivel informatic poţi pierde date sau bani, depinde de la caz la caz, de la utilizare la utilizare. Ve­dem foarte multe cazuri de atacuri mas­cate“, a spus Alexandru Coclisan, Europe area manager al Isagri, produ­cător francez de soluţii software pentru sectorul agricol, prezent la emisiunea ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

„Ai impresia că faci o plată către un furnizor, dar, de fapt, o faci către altcineva. Am întâlnit cazuri în fermele din România. Încă nu sunt aşa de puternic atacate, ceea ce este un lucru bun, dar aş atrage atenţia să să fie toată lumea vigilentă, pentru că se întâmplă“, a completat el.

El a completat că cel mai uşor se pierd banii din cont, dar fermierii pot rămâne şi fără multe informaţii relevante. „Cred că băncile ar trebui să acorde o importanţă mai mare, pentru a învăţa fermierii să se protejeze cât mai bine de aceste atacuri.“

De asemenea, el este de părere că şi fermierii trebuie să fie atenţi la partenerii informatici pe care-i aleg. „Este o responsabilitate destul de mare pentru noi (companiile de tehnologie – n. red.) şi aş încuraja orice fermier atunci când îşi alege un partener informatic să fie atent la el. Start-up-urile dintr-un apartament nu sunt, neapărat, foarte pregătite pentru un atac cibernetic şi pentru un fermier poate să fie un pariu pierdut.

„Isagri, din 2011, de când a deschis filiala pe piaţa locală, a ajuns la peste 1.000 de clienţi cu 2.500 de licenţe de produse software, fideli în proporţie de 90-95%. „Mai sunt 8.000 de de fermieri de echipat în România şi trebuie să ne pregătim pentru ei“, a întărit Alexandru Coclisan.

Acesta consideră că piaţa din România are un potenţial de creştere în continuare, iar dacă comparăm cu inflaţia, avansul soluţiilor digitale pentru sectorul agricol a fost undeva la 12% în anii trecuţi şi estimările pentru finalul de an curent sunt 7-8%.

„La nivel de companie, ne gândim să creştem sănătos în România, mai ales în contextul în care inteligenţa artificială îşi pune amprenta şi vine la pachet cu partea de atacuri cibernetice destul de importante. În zona de soluţii software trebuie să fim foarte vigilenţi şi, chiar la nivel de grup, se acordă o atenţie foarte mare asupra acestui aspect. Ce ar însemna ca mâine 25.000 de clienţi să fie atacaţi?“, a spus reprezentantul Isagri.

Anul 2024 a început foarte bine, potrivi lui Coclisan, cu multe proiecte de făcut, fiind într-un context în care în România lucrurile în agricultură se dezvoltă de la o zi la alta şi de la o lună la alta. „Tehnologia ajunge din ce în ce mai repede în ferme. Suntem la o graniţă în care se schimbă nişte ere. Fiii, copiii de fermiei, sunt din ce în ce mai prezenţi în agricultură, ceea ce este un lucru în bucurător şi ei ajută, practic, la inserţia produselor tehnologice în ferme“, a explicat executivul.

În România, de altfel, pentru că fermele sunt mai mari, nevoile sunt mai complexe şi nevoia de digitalizare este din ce în ce mai întâlnită. „Ne-am construit produsele astfel încât să putem ajuta şi fermierii mici, cu suprafeţe de la 30-40 de hectare, la cultura mare, până la suprafeţe de 20.000 de hectare. Încercăm să segmentăm produsele şi serviciile noastre, astfel încât să deservim ambele tipuri de ferme“, a subliniat el.

Alexandru Coclisan a mai spus că deşi ne temem cu toţii de inteligenţă artificială şi ne gândim că mâine n-o să mai avem locuri de muncă din cauza acestui nou concept, crede că trebuie să privim lucrurile mai constructiv şi să vedem cu ce ne poate ajuta şi de ce nu, să impunem nişte limite. „Guvernele din Europa, şi nu numai, sunt din ce în ce mai atente la aceste aspecte şi cred că sunt binevenite limitele şi în România“.

Dezvoltatorul de soluţii software pentru sectorul agricol Isagri România a încheiat anul 2022, ultimul pentru care există date publice disponibile, cu afaceri de 6,5 milioane de lei.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny