ZF CEO Strategy

ZF CEO Strategy. Monalisa Ungureanu, CEO, Agrii România: Investiţia în capital de lucru este cea mai mare problemă cu care noi ne confruntăm în general

06.12.2023, 00:07 Autor: Mircea Nica

Agrii România face parte din grupul irlandez Origin Enterprise şi este unul dintre cei mai mari distribuitori de inputuri agricole din România. Portofoliul companiei însumează 10.000 de parteneri la finalul exerciţiului financiar care s-a încheiat la 31 iulie 2023, dintre care 8.500 sunt fermieri.

Deşi ultimii doi ani au debutat cu multe incertitudini, inclusiv anul 2023, aştep­tările pentru primăvara anului viitor sunt de un optimism puţin mai ridicat în agricultură, a spus Monalisa Ungureanu, CEO, Agrii România, unul dintre cei mai mari distribuitori de inputuri din România, în cadrul CEO Strategy, emisiunea realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu ING Bank.

„Anul 2023 calendaristic, pentru că anul nostru financiar diferă de anul calendaristic, noi la 1 august am început un nou an financiar, dar m-aş rezuma la anul calendaristic 2023. S-a înscris în seria anilor dificili marcaţi de turbulenţe. Ultimii doi ani aşa au fost, ani care au debutat cu multe incertitudini, inclusiv anul 2023. Pe de altă parte au fost situaţii în care am putut din punct de vedere business să anticipăm volatilitatea în segmentul de îngrăşăminte, am anticipat într-o oarecare măsură că aceasta se va stopa în perioadele de primăvară, am anticipat o oarecare presiune pe zona de creştere a preţurilor şi disponibilitate în segmentul de seminţe şi produse de protecţie a plantelor“, a explicat Monalisa Ungureanu.

Ea a mai adăugat că modificările climatice nu se pot anticipa în agricultură, dar deşi este cunoscut faptul că este o zonă de risc, a fost un an secetos, o primăvară secetoasă care a pus mai multă presiune pe fondul incertitudinilor, iar fermierii nu au fost suficient de bine motivaţi că să investească în tehnologie. Pe de o parte a existat presiunea climatică şi lipsa de precipitaţii se manifesta şi în acelaşi timp exista o tendinţă de scădere a preţurilor pentru produsele pe care le obţineau prin recoltă şi automat făcea ineficientă orice decizie pe care aceştia ar fi trebuit să o ia.

„A existat un oarecare blocaj în această jumătate de an, blocajul a continuat de-a lungul ultimelor luni în care iar s-a manifestat lipsa de apă în sol. Să sperăm că ultimele zile vor aduce o oarecare îmbunătăţire din această perspectivă şi primăvara ne va ajuta în 2024 să continuăm cu un optimism puţin mai ridicat în agricultură“, susţine şefa Agrii România.

Din perspectiva pieţei de inputuri, respectiv distribuţia de îngrăşăminte, seminţe şi produse de protecţie a plantelor, Monalisa Ungureanu este de părere că piaţa ed inputuri este dificilă.

„Piaţa de inputuri este dificilă pentru că trebuie să convingi la nivel de fermă, cu argumente tehnice şi comerciale. Nu ne ducem cu o vânzare doar de dragul vânzării, dar argumentul preţ contează   încă foarte mult. Este o piaţă în care producătorul pe care îl reprezentăm face eforturi de promovare la nivel de fermă. Este o piaţă în care ajungem să devenim oarecum competitor chiar şi cu producătorul care încearcă să-şi stimuleze vânzarea şi nu reprezentăm doar un producător reprezentăm mai mulţi producători. Fiecare are un portofoliu foarte divers de produse, fiecare încearcă să convingă diferit, cu anumite instrumente de marketing, noi avem portofoliul nostru de produse şi cel pe care îl reprezentăm de la producători. Este o piaţă dinamică, foarte competitivă, foarte fragmentată, cu diferite profile de fermieri cărora te adresezi şi foarte multă presiune pe preţ. De aceea este foarte delicat să nu spui că nu este competitiv.“

CEO-ul companiei a mai adăugat că un alt element dificil pe care trebuie să îl gestioneze ca distribuitor este legat de lipsa de capitalizare a fermelor din România.

„Noi ca distribuitor preluăm riscul de neîncasare. În momentul în care vinzi şi ai presiunea foarte mare de recuperare a creanţei la sfârşitul campaniei devine dificilă toată această poveste de vânzare pentru că vinzi, dar aştepţi momentul recoltei. La momentul recoltei fermierul poate să aibă o problemă să nu recolteze, o situaţie cu care se confruntă şi s-ar putea să ai o dificultate în a colecta. Este foarte dificil din această perspectivă, în special în zona de colectare după ani foarte grei cum a fost şi anul 2023 când recoltele au fost slabe şi agricultura în România nu este într-o zonă tocmai roz din perspectiva performanţei.“

Monalisa Ungureanu a explicat în continuare că deşi Agrii România este un distribuitor mare, face parte dintr-un grup internaţional şi există acces la finanţări, investiţia în capital de lucru este cea mai mare problemă cu care se confruntă în general.

„Investiţia în capital de lucru este cea mai mare problemă cu care noi ne confruntăm în general, în segmentul de distribuţie în România pentru că se vând produse şi cash, dar cea mai mare parte a produselor pe care noi le vindem la nivel de fermă sunt produse care se vând în finanţare, însemnând că le încasezi la finalul perioadei de recoltă. Atunci evident investiţia în capital de lucruj trebuie să fie foarte atent gestionată. Produsele de finanţare pe care noi le folosim sunt suficiente, sunt adaptate nevoilor fiecărui portofoliu de seminţe, de îngrăşăminte şi de protecţia plantelor. În general în piaţa de distribuţie din România şi în interacţiunea cu producătorii pe care noi îi reprezentăm se primeşte credit comercial pentru segmentul de seminţe şi de produse de protecţie a plantelor, dar pentru segmentul de îngrăşăminte acest credit comercial este foarte scurt, maximum 7-10 zile, iar nevoile fermierului român pentru finanţare sunt legate de ciclul de înfiinţare şi de creştere al culturii care ajunge uneori la 6-7 luni de zile. Este destul de dificil, dar acestea sunt condiţiile de piaţă, aşa sunt aliniaţi toţi producătorii“, a mai adăugat Monalisa Ungureanu.

Agrii România face parte din grupul irlandez Origin Enterprise şi este unul dintre cei mai mari distribuitori de inputuri agricole din România. Portofoliul companiei însumează 10.000 de parteneri la finalul exerciţiului financiar care s-a încheiat la 31 iulie 2023 din care 8.500 sunt fermieri şi 2.500 sunt fitofarmacii. Datorită forţei de vânzări şI strategiei Agrii România, cele două segemente se suprapun în portofoliul său, ceea ce resultă în final un număr total de 10.000 de parteneri. În prezent Agrii România are un număr de 430 de angajaţi, un nivel de angajament din partea angajaţilor de 98% şi o rată de fluctuaţie a personalului de circa 5%. Capacitatea de care dispune compania pentru livrarea de îngrăşăminte pe piaţa din România, direct la fermă este de 220.000 de tone.

Învățam împreună din experiențele și poveștile oamenilor de afaceri care conduc companii de succes.
ING este alături de ei, de antreprenori și companii din mediul de afaceri românesc cu soluții de banking și mai și.
Mai exact, pe lângă produse și servicii bancare, oferim consultanță personalizată, expertiză sectorială și sprijin pentru dezvoltarea practicilor sustenabile.