ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Adrian Manole, Avicod Codlea: În toamnă riscăm să oprim activitatea dacă statul nu ne ajută. Când s-a închis HoReCa, nimeni nu s-a gândit ce se întâmplă mai departe, pe lanţurile de aprovizionare

13.07.2020, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania Avicod Codlea plănuia să investească 4 milioane de. euro într-o fermă de reproducţie şi să deschidă încă 15 magazine de specialitate ♦ Pentru anul 2020 eforturile companiei se concentrează pe a nu înregistra pierderi.

Companiile din industria avi­colă românească au nevoie de ajutorul statului în peri­oada următoare, în contextul în care fluctuaţia pe stocuri din ultimele luni şi blocajul din industria HoReCa au adus lovituri puternice pentru jucă­torii din această piaţă, a explicat Adrian Manole, director adjunct, Avicod Codlea, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Este o situaţie mai dificilă. Noi sperăm să repornească HoReCa, în special restaurantele, să putem diminua stocurile, să reîntoarcem sumele de bani blocate la nivelul stocurilor şi să putem continua. Pe perioada verii, ca şi costuri de producţie, noi nu avem costuri atât de mari, ceea ce ne ajută şi vine ca o gură de oxigen. Însă, spre toamnă, în cazul în care nu vom avea susţinere de la organismele statului, va fi foarte greu, riscând să oprim activitatea – noi cei care nu suntem foarte mari“, a declarat Adrian Manole, director adjunct şi acţionar al Avicod Codlea, o companie cu patru ferme, un abator şi cinci magazine proprii, care a înregistrat afaceri de peste 79 mil. lei în 2018. 

După un final de martie care a venit cu creşteri ieşite din comun la nivel de consum şi cu o cerere nemaiîntâlnită, luna aprilie a adus o scădere a cererii în piaţă, iar blocarea industriei HoReCa a afectat businessurile avicole din România. 

„HoReCa reprezintă minim 15-20% din vânzări pentru toată lumea, dar este foarte importantă această zonă din alt punct de vedere. La noi în industrie cel mai scump produs valorificat este pieptul de pui, şi cu os dar cel mai mult produsul dezosat, care se pretează în special pentru tot ce înseamnă şniţele şi zona de fast-food, iar toate aceste produse au rămas pe stoc. La momentul actual există stocuri foarte mari, şi nu doar la noi, ci la toţi producătorii din ţară. Şi stocurile ne cauzează altă problemă, aceea de blocare a sumelor de bani necesare rulajului“, a spus el. 

În timp ce la nivel de cerere s-au înregistrat scăderi de 20-25%, repre­zentantul companiei din Braşov a explicat că preţurile de la poarta fermei au scăzut cu 16-17% faţă de preţurile înregistrate anul trecut. 

Cu circa 300 de angajaţi în prezent, compania Avicod a explicat că jucătorii din piaţă au nevoie de ajutor pentru a trece această criză, în contextul în care închiderea sectorului HoReCa a afectat grav lanţurile de aprovizionare. 

„În momentul în care s-au închis restaurantele nimeni nu s-a gândit ce se întâmplă mai departe. Tot acest sector are un lanţ de aprovizionare până la produsul realizat de ei şi ulterior livrat pentru consum. Oprind veriga din mijloc, automat ai oprit lanţul. Nimeni nu a venit să ne întrebe ce facem noi, producătorii, cu marfa. Am solicitat un sprijin pentru depozitare privată, pentru că am depăşit capacităţile noastre de depozitare şi a fost nevoie să apelăm la alte spaţii de depozitare care generează costuri, costuri care influenţează foarte mult preţul. Şi toate societăţile au cheltuieli mai mari decât reuşesc să obţină din vânzare şi este nevoie să fim susţinuţi, ajutaţi să depăşim acest moment“, a explicat Adrian Manole.

Cu toate acestea, deşi Uniunea Crescătorilor de Păsări din România discută constant cu guvernul, companiile din industria avicolă nu au primit până acum decât promisiuni. 

Dincolo de criza actuală, Avicod Codlea a pregătit un plan ambiţios de investiţii, care este pus în aşteptare acum.

Pe lângă cele patru ferme situate în judeţul Braşov, respectiv în judeţul Covasna, compania vrea să investească într-o fermă de reproducţie, într-un proiect de 4 mil. euro. 

„Orice business trebuie să crească, nu poate să stea pe loc. Aveam în plan pentru anul acesta investiţii, dar momentan le-am sistat pentru că ne dorim să vedem ce se întâmplă cu afacerea şi cu mediul de afaceri din România. Ne-am dori foarte mult să realizăm o fermă de producţie pentru că în acest moment nu avem. Vorbim de circa 4 mil. de euro investiţie pentru partea de incubaţie şi mai aveam în proiect şi o extindere a abatorului de păsări. Acum suntem la o capacitate de 3.000 capete pe oră, am fi vrut să o dublăm, dar la acest moment nu mai este cazul“, a declarat directorul adjunct al companiei.

Pe lângă cinci magazine de specialitate în Braşov, compania a dezvoltat şi o reţea puternică de magazine partenere în oraşe precum Covasna, Sibiu, Ploieşti, Piteşti, Craiova şi Bucureşti. În continuare, Avicod se pregătea ca reţeaua de magazine proprii să treacă de judeţul Braşov şi să crească de patru ori ca dimensiune.

„Noi luăm în calcul la acest moment să înfiinţăm încă 15 magazine, să îmbunătăţim şi relaţia cu actualii parteneri pe care îi avem. Avem clienţi în pieţe din diferite oraşe ale ţării, să încercăm  să avem un dialog cu ei şi să venim cu preţuri mai competitive şi o aprovizonare mai bună. Cred că aceasta va fi cheia pentru a depăşi această perioadă grea. (...) Ne dorim să ne extindem către regiunea Moldovei şi poate puţin spre Cluj, spre Turda“, a povestit Adrian Manole. 

Dacă cele mai recente date disponibile arată afaceri de peste 79 mil. lei pentru Avicod Codlea în 2018, invitatul a explicat că anul 2019 nu a fost un an la fel de bun, iar pentru anul 2020 eforturile companiei se concentrează pe a nu înregistra pierderi. Cu toate acestea, producătorul ar vrea să îşi reia planurile ambiţioase de investiţii în 2021. 

„Anul 2019 a fost unul mai puţin bun decât 2018. Pe sectorul nostru s-a înregistrat o scădere de 4,5-4,6%, în ceea ce priveşte media preţurilor de vânzare. Am avut interacţiuni pe piaţă cu produse din Polonia, care au pus o presiune pe preţ şi ne-a obligat spre o ieftinire, deşi toate costurile s-au majorat, costurile cu salariile, cu energie, s-a simţit un trend descrescător. Speram pentru 2020 să fie un an mai bun, de redresare, de investiţii, pentru că în general cam aşa este sectorul. Anul 2018 chiar a fost un an bun. Nu a fost să fie pentru anul acesta, dar sperăm să reuşim să îl închidem pe zero, nu pe pierdere şi pentru 2021 să reluăm planurile iniţiale“, a spus el. 

Adrian Manole a propus în emisiune o altă idee care ar putea ajuta producătorii români să treacă prin această criză şi chiar să absoarbă mai uşor un astfel de şoc în viitor, şi-anume colaborarea. 

„Cred că o idee de viitor ar fi o asociere cu alte sectoare de activitate pentru ca îmrpeună să fim mai puternici, să ne susţinem şi să depăşim aceste momente. Deci cred că nu investiţiile vor fi cheia câştigului, ci cooperarea, poate chiar afilierea mai multor businessuri, să reuşim să obţinem un preţ mai avantajos pentru produsul finit, să putem fi competitivi pe piaţă“, a propus el. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Avicod Codlea

♦ Piaţa de desfacere este cea mai mare problemă acum. Ne confruntăm cu o scădere de 20-25% a comenzilor pe toată industria avicolă, nu doar noi ca societate. Este un trend naţional şi se pare că ar fi chiar european, unde se vorbeşte de o pondere de 20%. Ne confruntăm cu această lipsă de comenzi. 

♦ Lipsa forţei de muncă. Înainte de pandemie eram în discuţii pentru că nu găseam forţă de muncă, noi folosim în special muncitori necalificaţi, iar aceştia sunt cei mai vânaţi pe piaţa forţei de muncă, cel puţin la noi în Braşov, şi eram în discuţii pentru a aduce personal din alte ţări. A fost o perioadă martie-aprilie când ne-am confruntat cu cereri foarte mari de angajare, dar am zis că am depăşit acel moment pentru că s-au întors foarte multe persoane care lucrau în UE, dar la acest moment, din nou, se pare că ne-am întors la momentul de lipsă de forţă de muncă. Când s-au redeschis graniţele, s-au întors pentru activităţile sezoniere din alte ţări. 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank