• Leu / EUR4.8909
  • Leu / GBP5.7696
  • Leu / USD4.7450
ZF Investiți in România

ZF/ CEC Bank. Investiţi în România! Carmen Ravon, CBRE: România atrage branduri noi şi există potenţial de cel puţin trei noi malluri la nivel naţional, dintre care unul mare în Bucureşti

24.06.2022, 14:00 Autor: Bogdan Alecu

♦ Hipermarketurile se vor transforma în următorii ani pentru a face loc altor spaţii de retail sau chiar de logistică în oraş, iar noua zonă de rezidenţial din nord-vestul Bucureştiului are nevoie de un nou mall de talia AFI Cotroceni.

Tot mai multe branduri de fashion vor să intre în România, iar piaţa locală câştigă teren în atragerea unor nume noi datorită di­mensiunii.

„Retailerii au un anumit fel de a face expansiune – dacă sunt în vest, întâi se uită la Austria şi la Polonia şi Cehia. România are avantajul de a fi o ţară latină, foarte fashionable. Dacă ne uităm pe statistici, românii au un apetit pentru fashion, pentru consum. Majoritatea contractelor semnate anul trecut sunt unele cu retaileri de fashion în toată Europa. Avem un avantaj faţă de Polonia pentru că cifrele arată foarte bine pentru retailerii veniţi aici deoarece ne place să cumpărăm haine şi încălţăminte, să mergem la cumpărături“, a spus Carmen Ravon, head al retail occupier CBRE pentru regiunea Europei Centrale şi de Est, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România!, realizată de ZF şi CEC Bank. De la începutul anului Carmen Ravon are în subordine în cadrul companiei de consultanţă pieţele din Europa Centrală şi de Est pentru CBRE – România, Polonia, Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia, Croaţia, Slovenia, ţările baltice.

În aprilie 2022, lună marcată printre altele de Paştele ortodox, au crescut puternic vânzările în volum de cosmetice, îmbrăcăminte şi carburant, ritmul variind de la 11,4 la 27,9%, în timp ce pe pieţele de alimente, băuturi şi tutun şi, respectiv, mobilă şi electro-IT s-a remarcat o scădere, arată datele INS.

Miruna Biziniche, director comercial divizia lux a L’Oreal România, liderul pieţei de profil, explica faptul că primele patru luni au adus cifre record pentru vânzările de beauty, peste cele din 2019, datorită comerţului electronic care a adus creşteri de două cifre în vânzări (în pandemie - n. red.).

Astfel, tabloul consumului privat în aprilie 2022 este unul pictat în culori constrastante. Românii au cumpărat haine şi cosmetice, dar au mai puţine alimente, produse de mobilier şi electrocasnice în coş. Consumatorii au pompat mai mult carburant pentru a se plimba odată cu ridicarea restricţiilor, deşi preţurile au explodat. Totodată, online-ul scade pu­ternic, consumatorii revenind în magazinele fizice. „Din acest punct de vedere Bucureştiul este un Milano al estului. Atunci când facem tururi cu retailerii vestici se uită la malluri le arătăm oraşul, Calea Victoriei, oamenii şi este impresionant de fiecare dată, iar concluzia lor e că «Romania is booming». Concluzia lor este foarte bună după ce ajung aici şi văd ce este pe stradă. Se uită la brandurile din malluri, se uită la cum sunt oamenii îmbrăcaţi, remarcă faptul că sunt multe gelaterii sau cofetării“, a spus Carmen Ravon. Ea explică faptul că sunt 14 branduri care intră în 2022 în România. „Unul este Primark, un retailer de fashion care deschide spre finalul anului la Bucureşti, şi branduri precum TEDi, un discounter german, Bath & Body Works, care a deschis deja în Băneasa, Cyberjam, un concept de entertainment pe care îl reprezentăm în România, plus un concept nou de mâncare sănătoasă, un trend nou care vine şi la noi.“

În plus, pe fondul creşterii consumului şi vânzărilor inclusiv din magazinele fizice, România a urcat pe listă în topul priorităţilor. „La noi sunt magazine proprii, iar în alte ţări din regiune fie nu sunt, fie sunt în franciză. România este o ţară credibilă din punctul de vedere al retailului. Faptul că avem şi noi spaţii logistice face din România un hub regional pentru a acoperi zona de la sud de România – Grecia, Bulgaria, Serbia. Vedem îmbunătăţiri pe partea de infrastructură, dar nu cât ne-am dori“.

Printre atuurile României se numără inclusiv populaţia, dar şi multitudinea de oraşe secundare unde se pot extinde retailerii.

„România stă bine raportat la regiune. Este a doua cea mai mare ţară ca număr de locuitori după Polonia din regiune. Avem oraşe mari, o capitală de 2 mil. locuitori, faţă de Bratislava care are 800.000 de locuitori dar sunt tot atât de multe centre comerciale, iar pentru că avem centre regionale mari, un retailer se poate extinde din Bucureşti în Iaşi, Cluj, Timişoara.“

„În Austria sau Ungaria există capitala şi cel mult 2-3 alte oraşe unde retailerii pot face expansiune. Noi nu suntem prea dezvoltaţi pe comerţul online, care are doar 10% şi acesta crescut pe fondul pandemiei. Pentru că acest comerţ online nu este atât de dezvoltat, retailerii încă deschid magazine fizice iar mallurile şi parcurile de retail beneficiază de o rată de ocupare foarte mare. Noi ne ocupăm de retailerii care intră în ţară şi îi consiliem pe partea de extindere. Centrele comerciale au o rată de neocupare de sub 3% şi cele mai multe sunt construite înainte de 2012, ceea ce înseamnă ca vor trece printr-un refurbishment şi o extindere pentru chiriaşi“, a spus Carmen Ravon.

Principala problemă în Bucureşti o reprezintă lipsa unui nou mare mall modern. Discuţiile pentru Romexpo sunt amânate pe termen nelimitat, iar singurul nou spaţiu modern este la Promenada, unde NEPI-Rockcastle va construi atât o extindere a mallului pentru a acomoda 34.000 mp de noi spaţii de retail pe lângă cei 40.000 mp deja existenţi.,

„Nu prea mai sunt spaţii disponibile în retaileri. Marile centre comerciale fac loc pentru branduri care îi diferenţiază, care este acum foarte importantă, dar în trei oraşe din România, inclusiv în Bucureşti ar trebui să mai existe un mall. În Bucureşti acum este vorba doar de o extindere la Promenada. În rest nu, dar încurajăm dezvoltatorii deoarece există cerere. Sunt retalieri care pot acoperi o suprafaţă închiriabilă de 100.000 mp. Încă mai avem potenţial, dar cu infrastructura potrivită. În următorul an putem închiria 100.000 mp rapid într-o locaţie bună, inclusiv cu ancoră de food. Ar fi loc de încă un AFI Cotroceni iar golul este în nord-vestul Bucureştiului. Nu ajunge Colosseum pentru că nu are o suprafaţă suficientă. Zona Bucureştii Noi, partea de nord-vest s-a dezvoltat rezidenţial foarte mult. Colosseum a crescut frumos dar avem nevoie de experienţă cu locuri de joacă, cu un cinematograf cu zece săli, cu un IMAX – iar acum e un singur IMAX în Bucureşti“, a explicat Carmen Ravon.

Colosseum s-a extins începând cu luna martie cu 16.400 mp de noi spaţii de retail şi a ajuns la 53.000 mp şi mai are în vedere o altă extindere cu încă 10.000 mp, valori însă departe de cererea pentru încă 100.000 mp.

De partea cealaltă, la Cluj vor să contruiască noi proiecte comerciale atât Iulius la Carbochim cât şi sud-africanii de la MAS pe platforma Cesarom.

„Clujul este un oraş care are acum două malluri – Iulius şi Vivo. Niciunul nu mai are spaţii disponibile. De aceea se discută de un al treilea centru. Este însă complicat ca ambele să se construiască, mai ales că nu sunt nici la o distanţă mare unul de celălalt. Este foarte important cine începe primul construcţia. S-a mai întâmplat şi în alte locuri. Este extraordinar că se face dezvoltare pentru că avem nevoie de spaţii“, a spus Carmen Ravon.

O altă posibilă sursă de spaţii de retail sunt chiar hipermarketurile din malluri, care pe viitor vor ocupa suprafeţe mai mici, pe măsură ce magazinele de proximitate se vor dezvolte în marile oraşe.

„În următorii 20 de ani nu vom mai vedea hipermarketuri de 15.000 – 20.000 mp. Hipermarketurile vor renunţa treptat la partea de non-food şi se vor axa pe partea de produse proaspete. Mallurile au nevoie de o ancoră de food, dar spaţiul excedentar din hipermarketuri care se poate reduce cu 5.000 – 7.000 mp poate fi folosit pentru a adce mai mult trafic în mall, trafic care este benefic şi pentru market. Retail parkurile cu structură în care din parcre intri în magazin – acum zona de cinema sau enternainment dezvoltate câştigă teren şi revin la valori de dinainte de pandemie. Vedem asta şi în UK sau Franţa“, a conchis Carmen Ravon.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank