♦ Vehiculele comerciale parcurg anual zeci şi sute de mii de kilometri, având un impact mult mai puternic asupra mediului, motiv pentru care şi România ar trebui să urmeze exemplul altor state europene şi să încurajeze achiziţia de utilitare „verzi“.
Implementarea unor programe de tip Rabla sau crearea unor zone în care să aibă acces doar vehiculele cu emisii scăzute pot susţine tranziţia către vehicule comerciale verzi, reducând astfel şi poluarea din marile oraşe. În Capitală spre exemplu, deşi Bucureştiul este un oraş poluat, au acces toate normele de camioane, în schimbul unei taxe, motiv pentru care, la ore de vârf, pot fi întâlnite pe marile bulevarde mergând bară la bară camioane de 40 de tone cu norme de poluare Euro 3 sau 4.
„Camioanele verzi sunt tot mai cunosÂcute, dar ponderea lor în piaţă este de sub 1%. Aici există un potenÅ£ial pe termen meÂdiu ÅŸi lung, dar trebuie să ne uităm ÅŸi la infraÂstructură - staÅ£ii pentru gaz natural compriÂmat sau lichefiat, staÅ£ii pentru încărcarea electrică. Ar trebui să ne uităm ÅŸi la vechiÂmea parcului circulant – acum vechimea medie este de circa 10 ani, iar programe tip Rabla sau Rabla Plus destinate vehiculelor comerciale ar fi de foarte bun augur. Au avut un mare succes în cazul autoturismelor ÅŸi nu ar fi o idee rea să fie extinse pentru utilitare. La nivelul autorităţilor locale pot exista noi direcÅ£ii – definirea unor zone cu emisii reduse unde accesul camioanelor Euro 3 sau 4 sa fie limitat. Acest lucru ar contribui la vânzarea vehiculelor cu comÂbustibili alternativi ÅŸi la reducerea emisiilor poluante ÅŸi de CO2“, a explicat Andrei Gagea, managing director Iveco România, în cadrul emisiunii ZF InvestiÅ£i în România! Un proiect ZF & CEC Bank.
ÃŽn România au fost livrate începând cu finalul anului 2022 o serie de camioane elecÂtrice, iar anterior camioane pe gaz natural comprimat, însă acestea nu dispun de o infrastructură la nivel naÅ£ional.
ÃŽn cazul vânzărilor, vehiculele comerciaÂle au accelerat în 2023, în special datorită camioanelor destinate transportului internaÂÅ£ional de mărfuri.
„Primele ÅŸapte luni au adus o creÅŸtere faţă de perioada similară a anului trecut de 10% a înmatriculărilor de vehicule comerÂciaÂle în România, de la gama de 3,5 tone în sus. Observăm în fiecare lună o creÅŸtere faţă de 2022, o creÅŸtere a pieÅ£ei de camioane greÂle de peste 16 tone de aproximativ 20% în primele ÅŸapte luni, cu 5.000 de camioane înÂmatriculate. ÃŽn cazul vehiculelor comerciale uÅŸoare, de sub 7,2 tone, piaÅ£a a fost conÂstantă faţă de 2022. Este un an bun, cu o dinamică pozitivă“, a spus Andrei Gagea.
El explică faptul că în 2023 timpii de livrare pentru camioane au scăzut.
„În a doua parte a pandemiei ajunsesem la intervale de livrare de un an. Acum o mare parte dintre problemele logistice s-au remediat, iar timpii de livrare s-au redus la 6 luni, atât pentru comerciale uşoare cât şi camioane grele. Revenim la un flux de producţie normal. Încep să revină şi camioanele pe stoc şi noi ca politică am mers cu un buffer, cu o serie de vehicule pe stoc“, a explicat directorul.
Mai mult, în condiţiile în care piaţa se confruntă cu lipsa şoferilor, sunt firme care apelază la vehicule mai mari, pentru a optimiza rutele.
„Vedem în piaţă o reorientare a clienţilor dinspre vehiculele de 3,5 tone către cele de 5 tone sau chiar 7 tone. Anul acesta am avut pentru acestea volume de trei ori mai mari pentru acestea decât în perioada similară din 2022. Vedem o dinamică a clienţilor către vehicule puţin mai mari. Segmentul vehiculelor grele, de peste 16 tone, a fost o creştere a volumelor de 20%. Dacă ne uităm în interiorul segmentului, creşterea a fost atât pe segmentul autotractoarelor, vehiculelor pentru transport internaţional, dar şi în cazul celor destinate construcţiilor – betoniere, basculante. A fost o creştere în ambele segmente“, a explicat directorul Iveco România.
Mai mult, el spune că firmele de transport investesc tot mai mult în creşterea confortului la bordul camioanelor – „aleg transmisii automate, elemente de confort suplimentare – aer condiţionat în staţionare, frigidere de capacitate mai mare“, a conchis Andrei Gagea.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE