ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Andrei Gagea, Iveco România: Parcul naţional al vehiculelor comerciale are o vârstă medie de 10 ani. Un program Rabla ar ajuta la reînnoirea sa

11.08.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ Vehiculele comerciale parcurg anual zeci ÅŸi sute de mii de kilometri, având un impact mult mai puternic asupra mediului, motiv pentru care ÅŸi România ar trebui să urmeze exemplul altor state europene ÅŸi să încurajeze achiziÅ£ia de utilitare „verzi“.

Implementarea unor programe de tip Rabla sau crearea unor zone în care să aibă acces doar vehiculele cu emisii scăzute pot susţine tranziţia către vehicule comerciale verzi, reducând astfel şi poluarea din marile oraşe. În Capitală spre exemplu, deşi Bucureştiul este un oraş poluat, au acces toate normele de camioane, în schimbul unei taxe, motiv pentru care, la ore de vârf, pot fi întâlnite pe marile bulevarde mergând bară la bară camioane de 40 de tone cu norme de poluare Euro 3 sau 4.

„Camioanele verzi sunt tot mai cunos­cute, dar ponderea lor în piaţă este de sub 1%. Aici există un potenţial pe termen me­diu şi lung, dar trebuie să ne uităm şi la infra­structură - staţii pentru gaz natural compri­mat sau lichefiat, staţii pentru încărcarea electrică. Ar trebui să ne uităm şi la vechi­mea parcului circulant – acum vechimea medie este de circa 10 ani, iar programe tip Rabla sau Rabla Plus destinate vehiculelor comerciale ar fi de foarte bun augur. Au avut un mare succes în cazul autoturismelor şi nu ar fi o idee rea să fie extinse pentru utilitare. La nivelul autorităţilor locale pot exista noi direcţii – definirea unor zone cu emisii reduse unde accesul camioanelor Euro 3 sau 4 sa fie limitat. Acest lucru ar contribui la vânzarea vehiculelor cu com­bustibili alternativi şi la reducerea emisiilor poluante şi de CO2“, a explicat Andrei Gagea, managing director Iveco România, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.

În România au fost livrate începând cu finalul anului 2022 o serie de camioane elec­trice, iar anterior camioane pe gaz natural comprimat, însă acestea nu dispun de o infrastructură la nivel naţional.

În cazul vânzărilor, vehiculele comercia­le au accelerat în 2023, în special datorită camioanelor destinate transportului interna­ţional de mărfuri.

„Primele şapte luni au adus o creştere faţă de perioada similară a anului trecut de 10% a înmatriculărilor de vehicule comer­cia­le în România, de la gama de 3,5 tone în sus. Observăm în fiecare lună o creştere faţă de 2022, o creştere a pieţei de camioane gre­le de peste 16 tone de aproximativ 20% în primele şapte luni, cu 5.000 de camioane în­matriculate. În cazul vehiculelor comerciale uşoare, de sub 7,2 tone, piaţa a fost con­stantă faţă de 2022. Este un an bun, cu o dinamică pozitivă“, a spus Andrei Gagea.

El explică faptul că în 2023 timpii de livrare pentru camioane au scăzut.

„În a doua parte a pandemiei ajunsesem la intervale de livrare de un an. Acum o mare parte dintre problemele logistice s-au remediat, iar timpii de livrare s-au redus la 6 luni, atât pentru comerciale uşoare cât şi camioane grele. Revenim la un flux de producţie normal. Încep să revină şi camioanele pe stoc şi noi ca politică am mers cu un buffer, cu o serie de vehicule pe stoc“, a explicat directorul.

Mai mult, în condiţiile în care piaţa se confruntă cu lipsa şoferilor, sunt firme care apelază la vehicule mai mari, pentru a optimiza rutele.

„Vedem în piaţă o reorientare a clienţilor dinspre vehiculele de 3,5 tone către cele de 5 tone sau chiar 7 tone. Anul acesta am avut pentru acestea volume de trei ori mai mari pentru acestea decât în perioada similară din 2022. Vedem o dinamică a clienţilor către vehicule puţin mai mari. Segmentul vehiculelor grele, de peste 16 tone, a fost o creştere a volumelor de 20%. Dacă ne uităm în interiorul segmentului, creşterea a fost atât pe segmentul autotractoarelor, vehiculelor pentru transport internaţional, dar şi în cazul celor destinate construcţiilor – betoniere, basculante. A fost o creştere în ambele segmente“, a explicat directorul Iveco România.

Mai mult, el spune că firmele de transport investesc tot mai mult în creşterea confortului la bordul camioanelor – „aleg transmisii automate, elemente de confort suplimentare – aer condiţionat în staţionare, frigidere de capacitate mai mare“, a conchis Andrei Gagea.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank