• Leu / EUR4.9430
  • Leu / GBP5.7237
  • Leu / USD4.7005
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Andrei Spătaru, IBC Focus: Firmele care demarează investiţii ar trebui să ceară mai mult de trei oferte de la constructori şi să discute cu producătorii de materiale

23.05.2022, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Firmele de construcţii mici şi medii au început să aducă personal din Asia pentru a avea suficientă forţă de muncă l Contractele au început să includă din ce în ce mai des clauze de escaladare, care pot modifica preţurile sau termenele de livrare.

Antreprenorii sau companiile care vor să demareze în perioada următoare inves­tiţii pentru care au nevoie şi de servicii de construcţii ar trebui să ceară mai mult de trei oferte de la constructori şi să discute cu principalii furnizori de la care vrea să achiziţioneze produse sau materiale pentru proiectul de investiţii, a explicat Andrei Spătaru, CEO al companiei de date pentru sectorul de construcţii IBC Focus, prezent la emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„În funcţie de industrie sau de ceea ce or să facă le-aş recomanda să se implice şi în partea de research şi să meargă atât la constructor, cât şi la producător. Vă dau un exemplu, pentru o hală de depozitare, ar trebui să vorbeşti cu un producător de rafturi metalice. Ne spunea un client că dacă hala ar fi fost proiectată cu jumătate de metru mai lungă i-ar fi crescut capacitatea de depozitare cu 7-8%“. 

El spune că există mult know-how în piaţă care este de multe ori la producătorii de materiale, dar care nu ajunge atât de repede la arhitecţi şi la constructori. În acest sens, antreprenorul sau compania care vrea să realizeze o investiţie ar trebui să încerce să identifice cea mai bună opţiune. 

„Cred că investitorul trebuie să discute cu producătorii principali pe zona pe care vrea să construiască şi le-aş recomanda să ceară mai mult de trei oferte de la constructori, iar un proiectant sau un arhitect bun poate fi o mină de aur. De obicei aceste servicii sunt făcute de firme de consultanţă, dar sunt foarte puţine în România, iar pentru un investitor mic sau mediu este mai puţin facil accesul la aceste firme, şi-atunci trebuie să îşi asigure rolul de research şi le-aş recomanda să aibă cele trei componente importante în şantier: constructorul, arhitectul şi producătorul pentru principalele componente im­plicate“. 

CEO-ul IBC Focus subliniază că piaţa construcţiilor este „fierbinte“ în acest moment, dar caracterizează acest sector drept unul care se confruntă constant cu câte o criză. 

„Noi am început businessul acum 16 ani, dacă atunci criza era că nu sunt suficiente proiecte, ulterior au fost prea multe, a venit criza din 2008-2010, când nu mai erau proiecte, a trecut criza şi erau proiecte dar nu mai erau bani, toată lumea voia să construiască pe bani puţini. Acum, suntem într-o zonă şi cu mai multe proiecte, şi cu bani în piaţă, dar sunt mai multe provocări pentru constructori, în primul rând legate de forţa de muncă, predictibilitatea preţurilor la materialele de construcţii şi inflaţie“. 

Totuşi, contextul actual determină firme de construcţii mici sau medii, cu 20-30 de angajaţi, să aducă personal din Asia pentru a avea cu cine să lucreze şantierele. De asemenea, nevoia de a plasa comenzi la furnizorii de materiale – cu termene de livrare de 6-9 luni – încurajează firmele de construcţii să se organizeze mai bine.

„O problemă mare este legată de partea de organizare şi aici există o mare oportunitate de îmbunătăţire. De la faza de planificare pot fi folosiţi arhitecţi şi proiectanţi care chiar să lucreze mai bine şi să reducă costurile prin faptul că se folosesc materiale mai puţine, iar în al doilea rând se pot folosi soluţii software prin care să eviţi pierderi şi deşeuri de materiale în şantiere. Marile firme de construcţii deja fac asta, dar cred că e o oportunitate mare pentru firmele medii de construcţii, care dacă adoptă aceste tehnologii şi practici vor avea mai mult succes şi vor fi mai puţin influenţaţi de această variaţie a preţurilor la materiale“.

Fluctuaţiile preţurilor la materiale dar şi întârzierea în livrări înregistrată în dreptul furnizorilor determină firmele de construcţii să includă în contracte clauze de escaladare, prin care să aibă posibilitatea să modifice preţurile sau chiar termenele de livrare. 

„Cred că va trebui găsit un raport de echilibru între flexiblitatea investitorului/antreprenorului, pentru că şi el doreşte să îşi ridice cât mai repede investiţia şi să o utilizeze. (...) Cred că antreprenorul va trebui să facă o mai mare muncă de research în identificarea constructorilor capabili să livreze în timp şi la preţuri cât mai apropiate de oferta iniţială“. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank