ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Claudiu Suma, CEO, LEKTRI.CO: Cred că toată lumea care investeşte în electromobilitate pierde bani deocamdată. E un pariu de viitor, sper să devină rentabil cândva peste doi ani

28.07.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Timişorenii pregătesc lansarea celei de-a treia staţii de încărcare pe care au dezvoltat-o cu forţe proprii. ♦ Încărcările la staţii rapide şi ultrarapide dăunează bateriei. 

Piaţa de mobilitate electrică este într-un moment inci­pient de creştere pe plan local, iar vânzările companiilor care dezvoltă businessuri pe această nişă nu înregistrează încă volumele aşteptate, ceea ce înseamnă că investiţiile în electromobilitate devin un pariu câştigător abia în următorii ani, a explicat Claudiu Suma, CEO al LEKTRI.CO, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Cred că toată lumea care investeşte în electro­mo­bilitate deocamdată pierde bani. E un pariu pe viitor, sper să devină o afacere rentabilă cândva peste doi ani“. 

Businessul pornit în 2017 la Timişoara vinde opt mo­dele de încărcătoare pentru clienţii rezidenţiali, comer­ciali şi pentru proprietarii de parcuri de maşini electrice. Mai mult, două dintre încărcătoarele comercializate sunt dez­voltate prin investiţii proprii. 

„Nu doar comercializăm staţii de încărcare, am con­ceput şi producem două staţii de încărcare şi o platformă software pentru managementul şi monetizarea acestor staţii de încărcare“. 

Compania a vândut până acum circa 300 de staţii de încărcare, dar în această perioadă lansează cel de-al treilea model de staţie proprie, în urma unor investiţii de câteva sute de mii de euro. 

„Noua staţie este gândită să fie foarte accesibilă pentru utilizare acasă şi vom produce un prim lot de 500 de bucăţi, sper să ajungem să producem chiar 1.000 în fiecare lună şi să le vindem nu doar în România, ci în toată Uniunea Europeană“. 

LEKTRI.CO vrea să mai vândă încă 1.000 de staţii de încărcare până la finalul anului 2021, iar estimarea se bazează pe noul model de staţie pe care îl pregăteşte. 

„Vrem să spargem nişte bariere. Dacă până acum o sta­ţie conectată la cloud are un preţ de 600-700 sau 1.000 de euro, noi am făcut produsul nou cu un ADN chinezesc sau indian, adică am redus complexitatea produsului, trans­formându-l într-un gadget pentru home automation. Respectă toate standardele şi este certificat în conformitate cu legislaţia europeană, dar este deosebit de simplu şi accesibil“. 

În cazul timişorenilor, producţia nu înseamnă o fa­bri­că proprie, ci o externalizare de procese, în contextul în care Claudiu Suma consideră că acesta este un model fezabil. 

„Nu avem o fabrică, mulţi producători sunt fără fabrică. Am apelat la un birou de design pentru partea aceasta, avem colegi care au proiectat hardware şi software, şi facem producţia la firme specializate din România sau din alte ţări pentru ceea ce înseamnă subansamble electronice“. 

Antreprenorul consideră că nu este oportun să investească într-o linie, mai ales când există în piaţa globală şi exemple precum un model electric de la Jaguar care este produs tot printr-o metodă similară. 

„Sunt maşini întregi care nu se produc în fabrici proprii. În felul ăsta se pot optimiza mai bine capacităţile de producţie. Spre exemplu, carcasa staţiei este făcută dintr-un material special cu o matriţă specială şi am dat comandă la un broker de fabricanţi de carcase injectate din mase plastice. Este cunoscut în industrie, există site-uri unde încarci schema şi brokerul găseşte cel mai bun preţ şi capacităţi de producţie disponibile în China, Vietnam sau Europa“. 

Invitatul a explicat că LEKTRI.CO se concentrează în acest moment pe staţii de încărcare obişnuite, cu puteri de până la 22 kW, în contextul în care cele rapide şi ultra-rapide sunt potrivite doar pentru tranzit sau pentru flote. 

„Eu conduc de cinci ani doar maşini electrice şi pot spune că unei maşini electrice îi place să fie încărcată încet şi într-un timp lung. Orice încărcare la un încărcător rapid în curent continuu dăunează în principiu bateriei. De aceea maşinile trebuie încărcate acolo unde dorm, acasă sau la serviciu sau când te duci la shopping şi stai 2-3 ore. Cea mai bună încărcare este cea la curent alternativ, putere mică“. 

LEKTRI.CO face parte dintr-un grup de companii unde mai pot fi regăsite platforma de monitorizare Safe Fleet Management şi aplicaţia pentru plata parcării T-Park. Safe Fleet este cea mai mare companie din grupul cu filiale în Italia şi Polonia. 

„Safe Fleet este platforma care permite monitorizarea autovehiculelor şi camioanelor şi face şi plata taxei de drum pentru camioane în câteva ţări, în Ungaria, Bulgaria şi cât de curând şi Polonia. T-Park este o aplicaţie pentru plata parcării care are deja peste 1 milion de utilizatori, se poate folosi în 45 de oraşe din România, în toate oraşele din Ungaria şi de curând am achiziţionat şi o aplicaţie în Serbia“. 

Cel mai mare business din grup este Safe Fleet Management, cu o istorie de circa 12 ani. Claudiu Suma a subliniat că acesta a crescut constant cu 10-20-30% pe an, însă în 2020 a înregistrat o creştere de doar 8%. 

„Ne orientăm cât mai mult către integrarea cu alte sisteme informatice. Am făcut o integrare cu SAP anul trecut pentru o firmă mare de utilităţi din România, iar anul acesta avem o integrare mare cu firme care asigură trasabilitatea şi vizibilitatea transportului chiar multimodal. Dacă ai un container de adus din America Centrală sau Asia, cu ajutorul partenerului nostru poţi urmări transportul, atât pe mare cât şi pe uscat“. 

Per total, grupul a înregistrat afaceri de circa 14 milioane de euro, a apreciat invitatul, menţionând că nu avea la îndemână cifre precise. Pe lângă Claudiu Suma, businessurile din grup au mai mulţi acţionari. 

„Am mai mulţi asociaţi, întotdeauna am avut. Structura e diferită, dar ce pot spune este că eu am influlenţat în mod semnificativ politica şi strategia grupului“. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank