ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Cristian Barin, Ohvăz, despre modficările fiscale: E ca şi cum am 500 de lei în cont şi statul discută dacă să îmi ceară 50.000 sau 80.000 de euro. Cred că vor muri multe afaceri

11.08.2023, 09:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania a identificat o modalitate prin care poate prelungi durata de viaţă a produselor sale de la 7-14 zile la 30-40 de zile, prin proces nu prin adaos de chimicale.

Draftul de posibile modificări fiscale care circulă în spaţiul public aduce o nouă serie de presiuni asupra antreprenorilor care sunt în primii ani de business şi care îşi caută drumul spre profitabilitate, iar multe astfel de afaceri mici ar putea intra în faliment dacă suita de modificări fiscale va fi aplicată inte­gral şi implementată imediat, a explicat Cris­tian Barin, fondator şi acţionar majoritar al Ohvăz, în emisiunea ZF Investiţi în Româ­nia!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„E ca şi cum noi avem în cont 500 de lei şi statul discută dacă să-mi ceară 50.000 sau 80.000 de euro. Este inuman, imposibil, este o discuţie care nu are sens. În momentul în care eu am doar 500 de lei în cont, degeaba zici să fie 50.000 sau 80.000, impozit pe micro de 3% sau de 2%, nu are niciun sens“.

Ohvăz este mic producător de mâncare pe bază de ovăz şi de alte produse din cate­go­ria de mâncare sănătoasă. Fondat în ur­mă cu patru ani, businessul este în căutarea dru­mului spre profitabilitate, ţintind anul aces­ta o marjă de 4-5%, după ce în 2022 a înre­gis­trat pierderi. „Cred că va omorî enorm de multe afa­ceri, majoritatea prietenilor mei sunt foarte îngri­joraţi. Noi abia, abia rezis­tăm, nu doar Ohvăz, ci şi restul prietenilor mei care au afa­ceri în acest domeniu. Ei lucrează adesea în fabrică, sunt acolo alături de oamenii lor, nu există acel profit, nu toţi avem o terasă la He­răstrău, Lam­borghini şi toate cele. Şi pentru aceşti an­treprenori care îşi respectă princiiile şi au produse bune este teribil de greu şi este foarte probabil ca mulţi să-şi închidă afacerile“.

El subliniază că mulţi dintre aceşti antreprenori aflaţi la început de drum sunt în situaţia în care câştigă lunar echivalentul unui salariu mediu după ani de muncă, iar suita de modificări fiscale ar putea fi adierea de vânt care să îi arunce pe aceştia în fali­ment. Ohvăz are 16 angajaţi.

„Pentru că în acest moment, când facem nişte calcule vedem că ei câştigă 3-4.000 de lei pe lună după 3-4-10 ani de muncă. În momentul în care se măresc taxele semnificativ din scurt este imposibil să poţi face ceva. (...) Aştept să văd ce urmează să se întâmple, dar mă concentrez pe ce este în controlul meu, încerc să am grijă de oamenii mei, de afacerea mea, să protejez toate familiile şi toată lumea care lucrează la Ohvăz“.

Dincolo de potopul fiscal pregătit de coaliţia de guvernare, Ohvăz continuă să crească în 2023. Primele şapte luni din acest an au însemnat afaceri de 430.000 de euro, în creştere cu 42% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Ţinta de venituri pentru 2023 este de 800.000 de euro.

„Ca număr de comenzi avem plus 24%, ceea ce este foarte bine, iar comanda medie a crescut cu 16% pe fondul introducerii unor produse noi şi a ajuns pe la 155 de lei“.

Circa 70% din vânzările Ohvăz se derulează prin site-ul propriu al companiei, iar în ceea ce priveşte marii retaileri produsele au ajuns până acum doar pe rafturile Kaufland.

„Din circa 7.000 de recenzii pe care le avem, în jur de 6.800 sunt pozitive, iar restul 200 ţin doar de termenul de valabilitate. Este singura chestie care ne ţine în spate, nimeni nu spune nimic despre preţ, livrare sau orice altceva. Valabilitatea este singura problemă ca să zic aşa“.

Pentru a ajunge şi la alţi retaileri, compania vrea să majoreze termenul de valabilitate de la 7-14 zile la 30-40 de zile, fără a introduce chimicale.

„Pe de o parte sunt mulţumit că avem acest termen de valabilitate, pe partea cealaltă înţeleg că pentru a fi peste tot, în toate lanţurile, hypermarketuri şi toate cele, ei nu pot lucra cu 7-14 zile. Şi-atunci mingea este la noi să ajugem la 30-40 de zile, astfel încât produsele Ohvăz să fie peste tot şi să avem o creştere semnificativă, chiar şi de 100%“.

Modul în care vrea să prelungească valabilitatea este pasteurizarea prin presiune înaltă (HPP), însă investiţia pentru un astfel de utilaj este de 1-2 mil. euro, depăşind capacităţile micului producător. În România există doar două astfel de utilaje, la alte companii, dar Cristian Barin crede că va ajunge să închirieze un astfel de utilaj în afara ţării.

„Există doar două maşini în România, probabil vom merge în străinătate. Încercăm pe cât posibil să primim ajutor de la acele firme care au maşini de HP în România, dar este foarte dificil, din păcate“.

Pe lângă supravieţuire şi prelungirea termenului de valabilitate, Ohvăz ţinteşte o productivitate mai bună şi vrea să investească în noi utilaje.

„Vrem să continuăm să investim în utilaje prin care să putem creşte productivitatea, pentru mine e foarte important să am puţini colegi, români, bine plătiţi şi pentru asta am nevoie de o productivitate bună, care poate să însemne doar utilaje foarte performante, program de lucru cât se poate de scurt, stres cât se poate de puţin“.

Cristian Barin încă este acţionar majoritar al Ohvăz, dar compania a atras deja două runde de finanţare de la investitori precum Marius Alexe, SevenX Ventures (Iulian Cârciumaru şi Leonard Leca), respectiv Dan Oros, ex-head of marketing Google România.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank