ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Fondatorii companiei care a preluat Dumagas vor să ridice un fond de investiţii de 50 mil. euro dedicat producţiei, inclusiv industriei alimentare

18.04.2024, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Dumagas a deschis o filială internaţională în Germania cu care vrea să ajungă la afaceri de 15-20 mil. euro în trei ani.  Omnia Capital a mai investit până acum în 123credit în România şi în Ruplas Group în Marea Britanie.

Matei Ladea şi Bogdan Geor­­gescu, fon­da­to­rii Omnia Ca­pi­tal, compania de investiţii care a preluat trans­portatorul Dumagas, au în plan să ridice un fond de investiţii de 50 de milioane de euro prin care să inves­tească în producţie, inclusiv în industria alimentară.

„Suntem în procesul de a înfiinţa un fond de investiţii în adevăratul sens al cuvân­tului, vrem şi noi să încercăm să atragem din banii de la Fondul European de Investiţii (FEI), bani veniţi prin PNRR. Ţintim un fond de 50 de milioane de euro, vedem cum va merge fundraisingul“, a explicat Matei Ladea, cofondator şi par­tener Omnia Capi­tal, în emi­siunea ZF Investiţi în Ro­mânia!, realizată în parte­neriat cu CEC Bank.

Cei doi vor să atragă mai puţin de 50% din banii din fond prin mecanismul care implică FEI, iar pentru restul fondului poartă discuţii cu investori de tip family offices şi cu alte fonduri. Specificul fondului va fi de growth equity şi va ţinti în principal producţia.

„Ne interesează foarte mult producţia. Nu industria grea, acolo ai nevoie de resurse mai mari, dar ne interesează industria ali­men­tară, ne interesează microproducţia, producţie de tip asamblare, producţie intermediară, componente, prefabricate, subansamble“.

Pariul investitorilor este că o mare parte din producţia europeană se va concentra în următorii 5-10 ani în Europa Centrală şi de Est, în special în Europa de Est, pe fon­dul perspectivelor recon­struc­ţiei Ucrainei.

„Foate multe companii vin aici şi caută activ să cumpere. Com­paniile româ­neşti care au experienţă în pro­ducţie nu sunt de multe ori pregătite spre a fi achiziţionate. Noi plă­nuim să înce­pem să achiziţionăm com­panii care sunt foar­te bune şi au viitor, pe care cineva stra­tegic din Europa de Vest va fi interesat să le cumpere în 5-7 ani, dar pe care nu le poate cumpăra încă pentru că e nevoie să facă cineva tre­cerea de la management antrepre­norial, fără structură, fără proceduri, fără protocoale, către o companie care începe să arate a business vest-european“.

Omnia Capital şi Dumagas

Compania de investiţii Omnia Capital, în­fiinţată de Matei Ladea şi Bogdan Geor­gescu, s-a făcut remarcată în sens larg în piaţă la în­ce­putul anului 2023, când a preluat transpor­tatorul Dumagas de la fondul de investiţii Bancroft. „Eu mi-am asumat rolul de preşe­din­te al Consiliulului de Admi­nis­tra­ţie, am por­nit mul­te restructurări, princi­palele în materie de listă de clienţi. Am analizat fiecare partener comercial cu cu care aveam o relaţie de lungă durată şi am pornit discuţii aprofun­date despre ce putem presta mai bine şi cum ne putem întâlni într-un echilibru de raport calitate-preţ“.

Ladea a explicat că transporturile repre­zintă o industrie care lucrează cu o marjă mică, jucătorii din piaţă fiind presaţi între clienţi mari, de cele mai multe ori companii multinaţionale, şi furnizori mari, ceea ce face ca negocierile să fie dificile. Dumagas are clienţi precum Ford Craiova, grupul Schwartz (Kaufland şi Lidl), Daimler, BMW sau Jaguar Land Rover.

„După discuţii, clienţi au înţeles poziţia companiei şi ne-am întâlnit într-un punct în care preţurile reflectă structura de cost“.

Omnia Capital vrea să creeze în jurul Dumagas un jucător de transporturi şi logistică de 100 de milioane de euro şi se uită la posibile achiziţii, fiind în discuţii avansate pe una dintre ele.

„Suntem în proces în momentul de faţă de a face o achiziţie strategică prin Omnia Capital alături de Dumagas, tot în sectorul logisticii şi al transporturilor. Suntem în negocieri contractuale, discutăm pe clauze, acolo se va face un pas lateral tot în sectorul transporturilor, se va face o integrare pe orizontală“.

Compania de investiţii a mai fost într-o serie de negocieri avansate şi în 2023, dar nu a ajuns să închidă tranzacţia respectivă. În prezent, Omnia Capital mai negocieri şi pentru o altă investiţie în logistică, dar Matei Ladea a subliniat că nu este vorba de o achiziţie. În paralel, Dumagas a deschis o filială internaţională în Germania.

„Am avut o primă investiţie internaţională a Dumagas, am deschis o filială în Germania, Dumagas Transport GmbH. Este înregistrată, în proces de obţinere a licenţei de transport şi este în parcursul demarării unui contract foarte mare cu un client strategic cu care noi avem o relaţie de lungă durată în alte teritorii. (...) Clientul ne-a rugat să deschidem o filială acolo. Pornim de la 3-4 mil. euro cifră de afaceri în Germania, ca în trei ani de zile să atingem 15-20 mil. euro“.

Cifra de afaceri a Dumagas a fost de 37 mil. euro în 2022, conform celor mai recente date disponibile, dar Matei Ladea spune că rezultatele din 2023 vor fi cele mai bune din istoria companiei. Nu a oferit mai multe detalii la acest moment.

Omnia Capital a mai investit până acum în markeplace-ul de oferte de finanţare 123credit şi în structura de tip roll-up Ruplas Group din Marea Britanie, care reuneşte companii din industria maselor plastice.

„La 123credit în martie 2022 distribuiau credite de 100-150.000 de euro pe lună, în septembrie 2022 am încheiat tranzacţia cu ei, în 2023 s-au dezvoltat, iar în 2024 estimăm că vom trece de 100 de milioane de euro în credite distribuite pe un an întreg. În ianuarie-februarie am dat de 6-7 miloane de euro în fiecare lună şi suntem în creştere constantă“.

Ruplas Group este o structură înfiinţată în Marea Britanie sub care se reunesc astăzi câteva companii din industria maselor plasice cu scopul de a avea o putere de negociere mai mare în faţa furnizorilor. În Ruplas, Omnia Capital a intrat alături de fondul de investiţii Opulentia Capital din Marea Britanie.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank