ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul de lactate Bonas a ajuns la o reţea proprie de 22 de magazine şi pariază pe retail prin băcănii

21.08.2023, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Compania avertizează că industria alimentară va suferi, iar preţurile produselor vor creşte dacă guvernul elimină facilitatea fiscală acordată angajaţilor din industria alimentară în urmă cu doar un an.

Producătorul de lactate Bonas a ajuns în această vară la o reţea de 22 de ma­gazine proprii, iar în 2023 a lansat şi un nou concept de băcănie, în care reuneşte mai multe produse de la diferiţi producători lo­cali, a explicat Lucian Naş, CEO al Bonas, în emisiunea ZF Investiţi în România!, reali­zată în parteneriat cu CEC Bank.

„Am inaugurat recent un nou concept de băcănie cu producători locali. Noi credem foarte, foarte tare în conceptul acesta «from farm to fork» şi ne bazăm pe producători locali ca noi. Vrem să dezvoltăm acest con­cept de băcănie şi vrem să avem ca parteneri producătorii din zona noastră. (...) Am deschis prima băcănie în cartierul Borhanci din Cluj-Napoca, am constatat că lipsea un astfel de magazin din zona respectivă“.

Compania a luat naştere în 1991, iar după zece ani de la înfiinţare fondatorii au decis să dezvolte şi o reţea de magazine pro­prii. Anul trecut, reţeaua de magazine pro­prii a fost responsabilă pentru 75% din vân­zările de produse Bonas.

În prezent, Bonas a ajuns la 22 de maga­zi­ne proprii, dintre care 20 în Cluj-Napoca şi două în Bu­cureşti, însă cele pe care le-a deschis până acum nu sunt încadrate de companie în con­ceptul de băcă­nie, întrucât mai listează fieca­re doar câte doi-trei producători locali. În august, produ­cătorul a deschis un nou magazin, de data aceasta în parteneriat cu producătorul de mezeluri Benedek din Harghita.

„Acesta va fi dus tot înspre băcănie, dar fiind spaţiul mult mai mic vom avea mai puţine tipuri de produse. Şi pentru cele trei ma­gazine pe care le dorim în Bucureşti ur­mează să identificăm exact locaţiile şi în funcţie de ce locaţii disponibile vom avea, ne vom orienta la faţa locului ca model de ma­ga­zin. Fie vom deschide doar cu produsele noastre, fie vom încerca să ducem conceptul de băcănie şi în Bucureşti“.

Bonas procesează în medie 15.000 de litri de lapte pe zi la fabrica din Dezmir, judeţul Cluj, iar în 2022 a procesat cantităţi totale de circa 3,6 milioane de litri de lapte.

„Nu suntem la 100% din capacitatea fabricii, cu meniunea că avem şi un potenţial de dezvoltare destul de mare. Când am realizat listarea la bursă am achiziţionat chiar peste drum de fabrică un spaţiu destul de mare, un depozit de frig şi cu o curte generoasă unde putem dezvolta noi capacităţi de producţie şi intenţionăm acest lucru“.

În ceea ce priveşte dezvoltarea de noi capacităţi de producţie, compania vizează o finanţare în acest sens şi se uită spre programul de 600 de milioane de euro anunţat de guvern pentru investiţii în industria alimentară: INVESTALIM.

Până atunci, Bonas implementează un proiect de 1,8 milioane de euro cu fonduri europene pentru retehnologizarea fabicii existente.

„Proiectul pe care îl avem în implementare conţine retehnologizarea pe câteva linii mari petnru noi, linia de ambalat lapte, unde am achiziţionat o linie cu o capacitate de până la 2.000 de litri pe oră, avem o linie de feliere şi ambalare pentru brânzeturi, dorim să ne schimbăm flota auto pentru transport şi suplimentar să retehnologizăm laboratorul de analize şi să luăm un sistem ERP pentru managementul intern de la producţie până la vânzare“.

Proiectul are termen de finalizare octombrie 2024, iar în prezent jumătate dintre achiziţii au fost realizate. Lucian Naş spune că Bonas nu a întâmpinat probleme în implementarea proiectului.

Dincolo de planurile de investiţii, Bonas avertizează că industria alimentară va suferi, iar preţurile produselor vor creşte dacă guvernul elimină facilitatea fiscală acordată angajaţilor din industria alimentară în urmă cu doar un an.

„Noi am primt facilităţile fiscale în 2022 pentru o perioadă de şase ani, până în 2028. Noi am transferat întreaga facilitate, respectiv cei peste 20% din diminuarea impozitului în majorarea salariului net al angajaţilor. Ori acum, după 13 luni, este foarte complicat să-i explici angajatului că salariul lui es poate diminua cu 20%. În toată această perioadă cu inflaţie cred că va fi extrem de greu dacă nu chiar imposibil de acceptat“.

De aceea, cel puţin o parte din creşterile de cheltuieli care ar interveni prin eliminarea facilităţii ar fi transferate direct în costul de producţie.

„Cred că noi vom reuşi să gestionăm acest lucru pentru toţi cei 100 de angajaţi, sunt convins de asta, însă aceste discuţii cred că sunt total dăunătoare mediului de business şi doar prin simpla menţionare a lor public de către guvernanţi, de către factorii de decizie“.

El atrage atenţia că multe companii din industria alimentară au avut încredere în această facilitate fiscală acordată în 2022, şi în semnalul transmis de guvern prin aceasta.

„Sunt multe businessuri care şi-au făcut analize, planuri, strategii, şi-au contractat credite anul trecut, în ideea în care beneficiază de nişte facilităţi, angajează oameni, dezvoltă businessul. Bonas va rămâne pe piaţă şi ne vom descurca pentru că suntem într-o situaţie foarte fericită. Noi avem grad de îndatorare zero, nu avem credite la bănci“.

Bonas a înregistrat o cifră de afaceri de 20 mil. lei în 2022, conform platformei de informaţii financiare Termene, în creştere cu 43% faţă de anul anterior, respectiv o pierdere netă de peste 660.000 de lei. Lucian Naş a declarat că Bonas va fi profitabilă în 2023.

Acţiunile Bonas sunt listate pe piaţa AeRO a Bursei de la Bucureşti, cu o capitalizare de circa 15,8 mil. lei. Compania este controlată de familia Naş, care a fondat business-ul, dar are şi alţi acţionari, precum investiorul Marius Alexe, care controlează 10,7% şi care este prezent şi în companii precum Norofert, Ultragreens sau Ohvăz.

Trebuie menţionat că Lucian Naş este CEO-ul companiei începând cu acest an, iar reprezentanţii Bonas au transmis că asocierea de nume dintre acesta şi fondatorii businessului este doar o coincidenţă.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank