ZF Investiți in România

Gigantul german E.ON anunţă investiţii masive în România în următorii trei ani. Andreea Ioniţă, director general adjunct, E.ON România: Investim 375 mil. euro până în 2023. Impactul crizei actuale asupra industriei va fi de 7 ori mai mare decât cel al crizei financiare din 2009

10.11.2020, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Compania E.ON România a înregistrat afaceri totale de peste 7,2 miliarde de lei în 2019, iar astăzi a ajuns la peste 6.000 de angajaţi şi peste 3,2 milioane de clienţi.

E.ON România, compania locală grupului german E.ON, derulează un plan de investiţii de 374-375 mil. euro, în perioada 2020-2023, prin care vizează modernizarea şi extinderea reţelelor de gaz şi de electricitate din piaţa locală, a declarat Andreea Ioniţă, director general adjunct, E.ON România, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„În această industrie avem aşa-numitele perioade de reglementare, care durează trei ani. Din 2020 şi până în 2023 avem investiţii planificate de 374-375 mil. euro, dintre care o parte reprezintă fonduri europene pe care le-am atras şi pe care vrem să le atragem în continuare”, a explicat Andreea Ioniţă.

În 2020 E.ON a avut un buget de investiţii de 94 mil. euro, dintre care circa 51 mil. euro s-au îndreptat către furnizarea şi distribuţia de energie electrică, în timp ce peste 43 mil. euro au fost destinate modernizării a peste 350 km de conducte şi branşamente de gaze naturale.

„Dacă facem în continuare împărţirea între electricitate şi gaze, pe partea de electricitate avem investiţii de 200-210 mil. euro până în 2023, iar obiectivele ţin de continuarea implementării sistemului SCADA, automatizarea sistemelor de distribuţie, sistemele de Smart Metering, modernizarea staţiilor şi a reţelelor aeriene şi a staţiilor de transformare pe care le avem, înlocuirea unor transformatoare, dar şi pentru racordarea de noi clienţi (...) Pe partea de gaz, investiţiile estimate până în 2023 sunt de circa 165 mil. euro şi în principal ele se îndreaptă către înlocuirea conductelor vechi, branşamente, ne dorim să extindem reţeaua în continuare, să asigurăm contorizări mai inteligente, dar şi să racordăm noi consumatori”.

E.ON a investit peste 1,7 mld. euro în cei 15 ani de prezenţă în România şi a ajuns astăzi să opereze o reţea de gaze naturale de peste 23.000 km şi o reţea de electricitate de circa 82.000 km.

„În toată această perioadă am modernizat peste 8.300 km de reţea de gaze naturale şi peste 6.500 km de reţea de energie electrică”.

Invitata a subliniat datele INS care arată că în primele 8 luni ale anului consumul de ener­gie a scăzut cu mai mult de 5% faţă de ace­­eaşi perioadă a anului trecut. În acelaşi timp, cifra de afaceri la nivel de industrie a scă­­zut cu peste 12% în primele 8 luni din 2020.

„Per total şi cererea globală de energie va scădea până la finalul anului şi toate studiile atestă că această evoluţie va genera un impact de 7 ori mai mare decât criza financiară din 2009”.

Directorul general adjunct al E.ON Ro­mânia a explicat că noua legislaţie din do­me­niul energiei, adoptată în 2020, nu a venit cu un proces de consultare în prealabil între stat şi jucătorii din mediul privat, ceea ce ar putea afecta în final chiar procesul de racordare.

„Aş spune că strict la nivelul anului 2020 provocarea pe care o avem acum la nivelul procesului de legiferare este aceea de lipsă de transparenţă. Noi ca jucători din piaţă ne-am arătat disponibilitatea de a discuta transparent orice modificare legislativă care afectează acest sector. Din păcate, nu de fiecare dată am avut această deschidere, iar acest lucru are consecinţe, dovadă fiind legea nr. 155/2020, care aduce modificări relevante în legea veche a energiei electrice şi gazelor naturale. (...) Există în această lege un regulament nou de racordare la sistemul de distribuţie pentru consumatori care generează o serie de probleme pentru operatorii de distribuţie din industrie. Sperăm să soluţionăm toate întrebările pe care le avem”.

Compania a pus accent în ultimii ani pe inves­tiţii în digitalizare, atât la nivelul pro­ceselor interne, cât şi din perspectiva relaţiei cu clienţii. În ceea ce priveşte automatizarea pro­ceselor interne, Andreea Ioniţă a spus că au lucrat cu jucători din industria de auto­ma­tizare software (Robotic Process Automation - RPA), printre aceştia nu­mărându-se şi UiPath, „decacornul” fondat de românii Daniel Dines şi Marius Tîrcă.

„Anul trecut am reuşit să punem în producţie primul produs de tip RPA care ne ajută colegii în zona de suport cu procesul de facturare pentru contoarele blocate. Am reuşit să finalizăm şi al doilea pilot cu aceeaşi tehnologie, care ne ajută în activitatea de schimbare de furnizor”

În ceea ce priveşte digitalizare relaţiei cu clienţii, plata facturilor online a prins avânt. În luna septembrie, au fost înregistrate peste 350.000 de astfel de plăţi, un plus de 60% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Mai mult, 1 din 5 clienţi E.ON a optat deja pentru factura electronică, care câştigă din ce în ce mai mult teren în faţa facturii tradiţionale.

Pe lângă investiţiile ce ţin de activitatea tradiţional cunoscută, E.ON mai are în lucru o serie de proiecte. Printre acestea se numără proiectul NEXT-E, care va aduce deja 19 staţii de încărcare rapidă pentru maşini electrice în România până la finalul anului. Dincolo de proiectele de e-Mobility, compania este implicată în proiecte de energie regenerabilă.

„Din 2018 şi până astăzi am dezvoltat peste 120 de proiecte de producere a energiei solare pentru clienţi din varii sectoare ale economiei. Am montat peste 25.000 de panouri fotovoltaice pentru 60 de companii”.

Astfel de soluţii sunt disponibile şi pentru clienţi casnici, nu doar pentru pentru cei din zona corporate, iar soluţiile de energie regenerabilă pot asigura până la 70% din necesarul de consum al unei locuinţe. Însă acest segment este încă la început în piaţa locală.

Astăzi, activitatea E.ON România este structurată pe două companii, şi-anume compania de distribuţie Delgaz Grid şi compania de furnizare E.ON Energie, care a absorbit în 2020 compania E.ON gaz furnizare. În total, afacerile E.ON în România au depăşit 7,2 mld. lei în 2019.

E.ON a ajuns la peste 6.000 de angajaţi în piaţa locală, iar în prezent operează două centre de pregătire profesională, unul la Suceava şi unul la Mediaş. Mai mult, compania are în lucru un proiect în valoare de 2 mil. lei, co-finanţat în proporţie de 50% prin fonduri europene, care îşi propune să pregătească 250 de angajaţi E.ON în utilizarea unor instrumente noi, specifice evoluţiei activităţii din sector.

 

Care sunt principalele probleme identificate de E.ON:

► Birocraţia, fiscalitatea, aşa cum am discutat ce înseamnă pentru noi lipsa dialogului transparent. Este clar una dintre provocările mari cu care ne confruntăm.

► Lipsa de oameni. Este un aspect cu care şi noi ne confruntăm, mai ales în ceea ce priveşte lipsa specialiştilor în domeniu. În zona de distribuţie cu precădere avem experţi şi a devenit o problemă din ce în ce mai acută pentru acest sector energetic pentru că nu mai avem în piaţă astfel de specialişti. A trebuit să ne implicăm mai intens în pregătirea profesională a angajţilor, investind în propriile centre.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank