ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Antreprenoarea Nicoleta Hriţcu se pregăteşte să extindă reţeaua Cuptorul Moldovencei la nivel naţional în 2024, dar modificările fiscale aduc incertitudine. „Suntem precauţi şi prudenţi legat de planurile de investiţii“

07.08.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ În cel mai pesimist scenariu de lucru pe modificările fiscale propuse, compania ar putea fi nevoită să-şi restrângă echipa pentru prima dată în zece ani.

Reţeaua de cofetării Cuptorul Moldo­ven­cei împli­neşte zece ani de la prima unitate în 2023, iar anul viitor va deschide cea de-a zecea unitate din Iaşi, urmând să atace piaţa naţională printr-o strategie de francizare, a explicat Nico­leta Hriţcu, fondatoare, Cuptorul Moldo­vencei, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Noi până la sfârşitul anului intenţionăm să facem o regândire a brandului, a designu­lui, ca să fie un manual de identitate foarte în­chegat şi uniform, care să respecte ten­dinţele în design. Odată ce va fi gata conceptul a­cesta de amena­jare a spaţiilor, avem tot ce ne tre­buie să mergem la nivel naţional cu o franciză şi vom începe cu Bucureştiul“. Piaţa din Capi­tală ar putea fi deschisă spre sfârşitul anului viitor, în prima fază printr-un labo­rator pro­priu. Ulterior, antreprenoarea vrea să înceapă francizarea, în contextul în care a atras şi o finanţare de 10.000 de euro de la BERD (Banca Europeană pentru Recon­strucţie şi Dezvoltare) şi lucrează cu spe­cialişti în domeniu.

„Noi deja am lucrat cu o firmă care oferă consul­tanţă în acest sens, am obţinut fi­nanţare de la BERD, există toate manualele, singurul lucru care mai rămâne de făcut este acest concept de design. Magazinele vor trece prin schimbări, pentru a avea o identitate unitară în toate locaţiile şi după aceea mergem la Bucureşti“.

Totuşi, chiar dacă Hriţcu a pus la cale un plan de dezvoltare gândit inclusiv până în anul 2028, toate aceste investiţii sunt încetinite sau chiar ameninţate de tăvălugul de modificări fiscale aruncat în spaţiul public de guvernul Ciolacu, care propune măsuri precum creşterea TVA la anumite produse sau eliminarea faci­li­tăţilor fiscale acordate pentru sectoare precum IT sau industria agroalimentară.

„Suntem precauţi şi prudenţi legat de planurile de investiţii. Nu credem că este o idee bună, dar aici pur şi simplu te conformezi. Ne-am făcut şi nişte calcule, cu siguranţă nu vom creşte salariile la toată echipa pentru a compensa diferenţa din eliminarea facilităţii fiscale. La 30% din echipă, la oamenii cei mai performanţi, cu siguranţă vom creşte imediat, urmând să ne aliniem în 12 luni şi cu celelalte salarii“.

Mai mult, aceste majorări salariale nu pot fi susţinute din bugetul companiei, întrucât acesta a fost deja pus la încercare şi s-a confruntat cu presiuni în ultimii ani, ceea ce înseamnă că banii trebuie să vină din noi majorări de preţ pentru consumatorul final. Această matematică este valabilă pentru mai mulţi producători din industria alimentară.

„Nu vom putea susţine aceste creşteri din bugetul nostru, aceste creşteri se vor revedea la raft, în preţul produselor. Pentru că de eficientizare mai mare acum deja nu putem vorbi, în ultimii ani am eficientizat tot şi suntem foarte bine, nu avem cum să fim mai eficienţi. Aşa că o să se revadă din păcate în preţul produselor şi nu mă sperie atât de mult aceste lucru pentru că e ceva ce îi va afecta pe toţi producătorii. Nu voi creşte preţul doar eu, vor creşte şi ceilalţi producători“.

Cuptorul Moldovencei are circa 80 de angajaţi, iar în cei zece ani de activitate nu a închis nicio locaţie şi nu a redus niciodată dimensiunea echipei, nici măcar în anii de pandemie. Acum, scenariul cel mai pesimist al urmărilor pe care le-ar avea potenţiale modificări fiscale s-ar putea traduce printr-o restrângere a echipei.

„La cum am văzut eu că ne impactează pe buget aceste modificări, s-ar putea să fie nevoie să fac un lucru pe care nu l-am făcut niciodată până acum, să restrâng echipa. Depinde unde ne ducem, avem două scenarii, cel mai rău presupune şi să restrângem echipa“.

O astfel de măsură drastrică s-ar referi pe acest scenariu la maxim 10% dintre angajaţi, dar fiecare dintre ei contează într-o piaţă a muncii în care costul de a găsi un om potrivit care să rămână în firmă este din ce în ce mai mare.

„E foarte scump să aduci un om în echipă, să îl formezi să fie aşa ca tine, şi e o frustrare foarte mare dacă ar trebui să restrângem echipa, oamenii tăi să se ducă la competiţie. Deci nu aş vrea deloc să fac chestia asta, este cel mai rău scenariu“.

Anul trecut, cifra de afaceri Cuptorul Moldovencei s-a ridicat la 10,5 mil. lei, după o creştere de 25%, iar în 2023 s-ar putea situa la 13,5 mil. lei.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank