ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Al doilea fond Morphosis Capital va avea o dimensiune de peste 80 de milioane de euro şi va fi lansat cel târziu la începutul anului 2024. O treime din fond va fi alocat în alte ţări UE din regiune

19.09.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Primul fond Morphosis Capital mai are „câteva milioane de euro“, care vor fi folosiţi pentru o nouă investiţie într-o companie deja existentă în portofoliu ♦ Astăzi, primul fond înseamnă DocProcess, Medima Health, EMI International, Cronos Med şi Stay Fit Gym, după două exituri parţiale şi un exit integral din Clinicile Dr. Leahu.

Morphosis Capital va lansa cel de-al doilea fond al său de private equity la finalul anului 2023 sau, cel târziu, la începutul anului 2024, cu o dimensiune de peste 80 de milioane de euro şi cu direcţii de investiţii similare cu cele ale primului fond, a explicat Andrei Gemeneanu, cofondator şi managing partner Morphosis Capital, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Ţintim o mărime de peste 80 de milioane de euro, avem confirmarea formală a European Investment Fund (EIF), care a fost investitorul ancoră în fondul 1 că este investitor ancoră şi în fondul 2. Şi mai avem invesitorii din fondul 1, inclusiv aceste family offices din afara ţării, în jur de 10, care vin toate alături de noi în fondul 2“.

Reamintim că Morphosis Capital 2 se află printre fondurile de investiţii selectate pentru a beneficia şi de mecanismul de finanţare pentru fonduri cu capital de risc din PNRR.

„Dacă primul fond a făcut tranzacţii între 5 şi 10 mi­lioane de euro, fondul 2 va face între 7 şi 12, asta fără co-investment (n.r.: un alt investitor care să intre alături de Morphosis într-o companie). Dacă vorbim şi de co-investment putem vorbi de tichete de 15-20 de milioane sau chiar şi mai mult“.

Morphosis Capital este în procesul de finalizare a documentaţiei pentru al doilea fond, urmând să treacă ulterior într-o etapă de marketing. Gemeneanu a semnalat totuşi că reprezentanţii fondului sunt deschişi la discuţii şi cu investitori de tip family offices din România. O noutate adusă de al doilea fond este orientarea şi către pieţele UE din regiune.

„Dacă fondul 1 a avut o strategie 100% axată pe piaţa din România, fondul 2 are o strategie care se numeşte România Plus, adică 70% va merge către România, iar restul de 30% - adică două, maxim trei tranzacţii – va merge în pieţele din regiune, dar în interiorul UE“.

Primul fond Morphosis Capital a avut o dimensiune de 50 de milioane de euro şi a investit în şase companii, dintre care jumătate în sectorul serviciilor medicale. Această direcţie se va menţine şi pentru fondul 2, la fel ca restul sectoarelor în care a investit până acum, precum reţele de fitness, servicii şi produse industriale sau servicii digitale.

„La ce ne uităm în plus: ne vom uita mai atent la zona bunurilor de larg consum, la zona de retail specializat şi vedem câteva oportunităţi, ne uităm la zona de animale de companie, clinici veterinare, ne uităm la educaţie privată, definind educaţia aşa într-o manieră amplă, deci ne uităm la sectoare care cresc, sectoare cu potenţial, sectoare în care vedem că România este încă la nivel de consum per capita, fie de produse, fie de servicii, încă în urma ţărilor din regiune şi din Europa de Vest“.

În plus, Morphosis se uită şi la tranziţia spre economia verde şi încearcă să înţeleagă dacă poate identifica oportunităţile potrivite undeva pe lanţul valoric care se formează în jurul acestei tranziţii.

Morphosis Capital a lansat primul său fond la finalul anului 2018 şi a realizat şase investiţii, în companiile DocProcess, Medima Health, EMI, Cronos Med, Stay Fit Gym şi Clinicile Dr. Leahu. Până acum, primul fond a realizat un exit integral şi două exituri parţiale.

„Am făcut primul exit parţial la finalul anului trecut, alături de noi în Medima Health am adus un alt fond de private equity, Integral Venture Partners, cu care continuăm să dezvoltăm reţeaua. Pratic, motivaţia pentru noi a fost să facem o nouă creştere de capital, Medima a pornit de la o clinică la momentul investiţiei şi până la finalul acestui an vom avea 15-16 clinici, iar cu această nouă creştere de capital vom merge undeva între 25 şi 30 de clinici“.

În 2023, Morphosis Capital a realizat şi un exit parţial din compania de servicii şi produse industriale EMI International, către fondul polonez Innova Capital

„Gândirea a fost similară cu cea de la Medima, noi am intrat în EMI International exact acum doi ani, în septembrie 2021, şi în cei doi ani până la acest nou parteneriat cu Innova Capital am reuşit să dublăm EBITDA companiei. (...) Structura capitalului este Innova Capital acţionar majoritar cu 51%, Jerome France, fondatorul, are 20%, noi Morphosis Capital am rămas cu 20%, iar restul sunt nişte parteneri apropiaţi nouă, family offices din Belgia, care sunt investitori în fondul 1 şi vor fi şi în fondul 2“.

Al treilea exit realizat de Morphosis Capital, şi singurul integral de până acum, este cel din Clinicile Dr. Leahu, unde fondul a vândut participaţia sa către Regina Maria, liderul pieţei de servicii medicale private.

„Cred că am fost investiţi în Dr. Leahu pentru 2 ani şi jumătate, sub perioada tipică la care ne uităm noi, de 4-5 ani, dar a fost un moment potrivit pentru companie, un moment potrivit pentru Regina Maria care avea un interes strategic în zona de servicii de stomatologie“.

Andrei Gemeneanu nu a oferit detalii legate de sumele pe care au fost realizate aceste tranzacţii, dar fondul a anunţat că până acum a obţinut oână acum un randament anual de tip IRR (Rată Internă de Rentabilitate) de peste 30% în primele sale trei exituri.

Primul fond mai „câteva milioane de euro“, iar managementul Morphosis Capital a decis să aloce aceşti bani către o nouă investiţie într-o companie care se regăseşte deja în portofoliu, nu către o companie nouă.

„Am decis, va fi un follow-on investment pe portofoliul existent, suntem acum în proces de a lua decizia internă legată de unde alocăm acest capital rămas care este de ordinul a câteva milioane de euro. Încă nu am luat decizia finală, dar ne gândim pragmatic şi raţional acolo unde putem genera randamentul cel mai bun“.

Per total, el consideră că anul 2023 a fost unul bun, întrucât piaţa a rmas dinamică. În ceea ce priveşte piaţa de private equity, aceasta mai are încă de livrat companii pentru fonduri regionale sau europene care caută tichete mai mari.

„Întotdeauna în momentul în care ai tichete investiţionale care trec de 20-25 mil. euro începi să intri pe radarul fondurilor regionale cu o strategie regională, multe bazate în Varşovia. Odată ce ajungi la tichete investiţionale mai mari de atât, de obicei peste 40-50 mil. euro, tranzacţiile încep să fie interesante pentru fondurile care activează la nivel european, de cele mai multe ori din Londra, Paris. Vedem în continuare interes pnetur România, dar provocarea rămâne lipsa ţintelor în aceste segmente. Jobul nostru este să construim pipeline pentru aceste fonduri mari şi, de la caz la caz, pentru investitori strategici“.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank