ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Octavic, start-up românesc pentru digitalizarea producţiei din fabrici: Eficienţa unităţilor în care am implementat sistemul nostru a crescut cu minim 8% în primele 9 luni. Compania estimează că sub 5% din unităţile de producţie din România apelează la soluţii de digitalizare

17.08.2021, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Soluţiile de digitalizare a producţiei industriale pot ajuta antreprenorii români şi companiile din piaţa locală să îşi eficientizeze activitatea, iar experienţa din teren arată că fabricile din România care au apelat la soluţia PET dezvolată de Octavic au înregistrat o creştere a eficienţei cu minim 8% în primele nouă luni de la implementare, au explicat Paul Harfas şi Felix Blaga, fondatorii Octavic, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Fabricile care au încorporat sistemul PET eco­no­mi­sesc timp, bani şi energie, iar în cifre vedem că în cel mult nouă luni de la implementarea sistemului acestea pot să îşi crească eficienţa cu minim 8%“, a spus Felix Blaga. 

Octavic este un startup din Oradea lansat în urmă cu şase ani de cei doi români, care oferă soluţii de digita­li­zare din zona de industry 4.0. În prezent, soluţia pe care au dezvoltat-o şi care se numeşte PET a ajuns să fie utilizată de companii din industrii va­ria­te, de la prelucrarea metalelor şi materiale de con­struc­ţii, până la pharma şi industria tutunului. Unul dintre cele mai cunoscute nume din portofoliu este Zentiva. 

„Am început în 2016 cu un prim client local şi astăzi putem spune că avem un birou şi în Danemarca, şi avem clienţi în mai multe ţări, România, Ungaria Italia. De la un client local am ajuns la nume mari şi relevante din piaţa globală, pe zona de pharma, de exemplu“, a declarat Paul Harfas. 

Adopţia elementelor de industry 4.0 în fabricile din România este încă la început În timp ce rata de adopţie în alte ţări din Europa se îndreaptă spre 10-15%, în piaţa locală este de sub 5%. 

„Aş zice că suntem într-un moment în care mergem spre early adopters. Noi am identificat cam 2.600 de unităţi de producţie în piaţa locală, iar din acestea sub 5% au iniţiative serioase demarate în această direcţie. Noi am observat în ultimii doi ani că a crescut apetitul pe partea de utilizare a unor astfel de sisteme, cu scopul de a îmbunătăţi timpul de recţie, siguranţa livrării şi de a face în general îmbunătăţiri permanente şi sistematice“, a detaliat Felix Blaga. 

El îşi aminteşte că în urmă cu 3-4 ani când încercau să abordeze potenţiali clienţi din piaţa locală, aceştia nu erau familiarizaţi cu soluţiile de digitalizare şi de eficientizare a producţiei, însă astăzi situaţia a mai evoluat la nivel de piaţă. 

„Acum observăm că mulţi sunt familiari cu subiectul şi unii chiar ştiu concret ce îşi doresc pe partea asta. Aici aş putea spune că avem şi noroc de timing. Acum avem deja o soluţie matură, dovedit şi de faptul că acoperim la un nivel de stul de avansat diferite industrii, procese şi acoperim de la colectarea datelor până la planificarea în timp real a producţiei, inclusiv partea de predicţie în producţie“. 

Termenul de industry 4.0 se referă la interconectarea sistemelor digitale cu echipamentele de producţie, elementele fizice ale fabricii, pentru a ajunge în final la o fabrică inteligentă care îţi face autodiagnoză şi este autoadaptabilă. 

Paul Harfas povesteşte că Octavic a început de la un produs simplu, şi-anume un sistem de alertare şi notificare atunci când apar probleme în hala de producţie. Odată cu creşterea numărului de clienţi, sistemul a devenit mult mai complex şi acoperă digitalizarea pe patru paliere. 

„Primul palier este partea de colectare de date din hala de producţie, de la echipamente şi eventual de la posturile de lucru manual, toate contextualizate cu informaţii de la oamenii din hală. Asta permite vizibilitate şi transparenţă asupra a ce se întâmplă în fabrică, prin elemente de management vizual, de la elemente de linie şi până la o vedere de ansamblu per fabrică“. 

Al doilea palier ţine de scurtarea timpilor de reacţie atunci când apar probleme în fabrică, respectiv eliminarea timpilor morţi. Aceasta se realizează prin alerte în timp real şi digitalizarea completării rapoartelor de producţie, atât la nivel de tură, cât şi la nivel de lună sau trimestru. 

„Palierul trei îl reprezintă partea de analize de date, big data. Extragem în jur de 40 de indicatori care ajută toate departamentele legate de producţie să îşi îmbunătăţească activitatea într-un mod structurat, le dă un suport cuantificabil pentru a face îmbunătăţiri de proces“. 

Harfas subliniază că al patrulea palier ţine de o tehnologie unică Octavic, dezvoltată şi în parteneriat cu mediul academic, şi se referă la partea de planificare inteligentă de producţie. Rolul lui este să ajute fabricile să reacţioneze instant la schimbări de cerere din piaţă, schimbări comandate de clienţi, defecţiuni neaşteptate. Tot acest proces este realizat automat, prin intermediul algoritmului, şi utilizează date de la toate celelalte paliere ale sistemului. 

Felix Blaga a comparat momentul de adopţie al soluţiilor de acest tip cu momentul în care se aflau soluţiile ERP în urmă cu circa 15 ani. La acel moment, multe fabrici susţineau că gestiunea pe hârtie este destul de eficientă şi nu au nevoie neapărat de o soluţie de tip ERP, în timp ce astăzi este una dintre cele mai răspândite soluţii software din unităţile de producţie. 

Octavic a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 230.000 de euro şi se îndreaptă spre dublarea acestei cifre, în contextul în care echipa însumează 11 persoane. Activitatea startup-ului a devenit profitabilă, iar ultima injecţie de capital a fondatorilor a avut loc în 2018. Astăzi, cei doi caută investitori pentru a duce la următorul nivel dezvoltarea companiei. 

„Dezvoltarea depinde mult şi de investiţii. Momentan am finanţat prin resurse proprii şi căutăm o investiţie mai serioasă care să ne ajute să accelerăm tot acest proces şi în funcţie de valoarea investiţiei, de partenerul pe care îl găsim, vom vedea care ţări sunt cele mai atractive. Noi avem un plan, dar suntem flexibili să vedem care e cea mai bună soluţie să ne extindem cât mai rapid, cel puţin în Europa.“ 

În următoarea perioadă Octavic ţinteşte expansiunea în regiune şi câştigarea unei cote de piaţă în regiunea Europa Centrală şi de Est. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank