ZF IT Generation

FameUp, start-up-ul din Iaşi care a dezvoltat o platformă pentru branduri şi microinfluenceri în care a investit Daniel Dines: Am început expansiunea în SUA. Acolo bugetul unui brand pentru influencer marketing poate fi de zeci de ori mai mare faţă de România

24 mai 2024 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul a avut venituri de aproape un milion de euro în 2023 Aplicaţia FameUp are în total circa 500.000 de utilizatori din patru ţări – România, Spania, Germania şi SUA, din care circa 20.000 sunt activi lunar Printre brandurile care organizează campanii cu microinfluenceri prin intermediul FameUp se numără Lay’s, Pepsi, dm, Kaufland, Avene, Unilever, KFC, Startbucks sau McDonald’s.

FameUp, start-up-ul din Iaşi care a dezvoltat o platformă prin care brandurile îşi pot promova produsele cu ajutorul microinfluen­ce­rilor, se concentrează acum pe adaptarea produsului său pentru piaţa din SUA astfel încât să reuşească să atragă cât mai mulţi clienţi – agenţii şi branduri – şi implicit şi utilizatori – microinfluenceri, ţinta fiind de a ajunge la venituri de 4-5 milioane la final de an, astfel încât să poată demara o rundă de finanţare de serie A începând cu 2025. Acum, start-up-ul este prezent pe pieţele din România, Spania, Germania şi SUA. FameUp a intrat pe piaţa din SUA în noiembrie anul trecut, piaţa din SUA fiind cea mai mare şi cea importantă piaţă pentru orice start-up de tehnologie care visează să ajungă unicorn. Unul dintre clienţii mari pe care FameUp a reuşit să îi atragă până acum de pe piaţa americană este Universal Music, una dintre cele mai mari companii din domeniul muzicii.

„Sunt şase luni de când suntem prezenti pe piaţa din Statele Unite ale Americii, iar provocarea cea mai mare este diferenţa de cultură. Abordarea pe care o ai faţă de micro-influenceri aici sau faţă de brandurile de aici este diferită faţă de cea din Statele Unite. Dar şi posibilitatea de creştere este infinit mai mare. Nevoia este aceeaşi şi am identificat nişa pe care putem să intrăm. Dar, fiind un start-up, avem adaptabilitatea să lucrăm şi să dezvoltăm produsul şi totodată să şi livrăm pentru clienţii actuali. O să fie o perioadă de 6-12 luni destul de interesantă pentru că putem să ajungem în punctul acela în care să atingem <<product market fit>> şi să avem nu o creştere de 4-5x, ci chiar de 10-15 ori mai mare“, a spus în cadrul emisiuni ZF IT Generation Ionuţ Pătrăşcoiu, fondatorul şi CEO-ul FameUp. El a demarat oficial proiectul FameUp încă din 2021, când îşi propusese ca aplicaţia să se adreseze jucătorilor mici care vroiau să se promoveze cu ajutorul micro­influencerilor. În decursul ultimilor aproape trei ani, echipa FameUp a schimbat însă direcţia, adresându-se acum agenţiilor şi brandurilor mari care vor să îşi promoveze produsele şi prin intermediul microinfluencerilor pentru că mesajul lor este „mai autentic“.

Din 2021 şi până în prezent, start-up-ul FameUp s-a dezvoltat cu ajutorul unei investiţii de 2,5 milioane de euro obţinute de la fondul local de investiţii Early Game Ventures şi de la Daniel Dines, fondatorul unicornului românesc UiPath.

„Rolul fiecărui start-up care ridică o rundă de finanţare seed este să găsească acel <<product market fit>>, nevoia şi cererea. În momentul de faţă, în Statele Unite este o nevoie puţin diferită faţă de România, aşa că produsul se adaptează. Şi indiferent că este un produs la început sau la un Series A, Series B, constant trebuie să se adapteze după nevoile clientului. Dacă nu se adaptează o să moară“, a precizat Pătrăşcoiu, adăugând că pentru piaţa din SUA echipa sa trebuie să adapteze produsul în primul rând din perspectivă juridică.

„Ca să creezi o campanie pe zona de influencer marketing în România, poţi să vorbeşti cu brandul şi să-i drumul mâine. Ca să dai drumul la o campanie în SUA, numai departamentul juridic şi departamentul de PR îţi ţine 3-6 luni de zile contractul şi vor să se asigure că fiecare influencer care postează nu a avut probleme cu legea, nu apare în online catalogând anumite branduri, ş.a.m.d. Deci se uită foarte mult la partea de <<brand safety>>. Şi atunci avem nevoie pe zona de <<influencer curation>> să lucrăm şi mai mult. O să ia ceva timp, dar măcar ştim direcţia în care putem să mergem.“

Platforma FameUp funcţionează ca un marketplace care conectează agenţiile sau brandurile cu microinfluenceri, permiţând utilizatorilor reţelelor de socializare Instagram si TikTok cu peste 500 de urmăritori să câştige bani din postările online, dar şi companiilor şi agenţiilor de marketing să ajungă în comunităţi foarte targetate pentru brandurile lor.

În prezent, aplicaţia FameUp are în total circa 500.000 de utilizatori din patru ţări – România, Spania, Germania şi SUA, din care circa 20.000 sunt activi lunar, iar printre brandurile care organizează campanii cu micro influenceri prin intermediul FameUp se numără Lay’s, Pepsi, dm, Kaufland, Avene, Unilever, KFC, Startbucks sau McDonald’s.

Modelul de business al start-up-ului presupune perceperea unui comision din bugetul alocat de brand pentru o campanie pe care vrea să o desfăşoare prin intermediul FameUp. Dimensiunea bugetelor alocate de branduri diferă de la caz la caz, inclusiv în funcţie de ţara unde se realizează campania cu microinfluenceri. Spre exmplu, bugetele alocate de acelaşi brand în SUA, poate fi de zeci de ori mai mare decât bugetul alocat în România.

“În 2024, 95 % din branduri au influencer marketing în planul lor de media şi bugetele cresc considerabil din simplu motiv că mesajul pe care comunităţile, oamenii îl transmit către urmăritorii lor este mult mai autentic şi mai credibil decât reclama standard din social media. Dacă luăm acelaşi brand din România şi acelaşi brand din SUA, bugetul anual al brandului din România pentru influencer marketing este 10% sau 20% din bugetul de test al aceluiaşi brand în SUA. În România, un brand vine cu un buget de 5.000 euro ca să testeze acest canal, iar un brand în SUA, acelaşi brand, vine cu un buget de test de 250.000 de dolari ca să testeze acest canal. Aşadar, înţelegem de ce investitorii se uită la veniturile din SUA pentru că într-adevăr este piaţa din SUA este principalul obiectiv pentru orice start-up. Acolo sunt cele mai bune şi cele mai mari fonduri de investiţii şi totodată acolo potenţialul de creştere este 1000x faţă de România sau Europa de Est”, a subliniat fondatorul şi CEO-ul FameUp.

Pentru 2025, start-up-ul vizează atragerea unei runde de finanţare de seria A, valoarea ţintită fiind de 15-20 milioane de euro.

“În momentul de faţă nu avem nevoie de bani, suntem break-even, ne susţinem. Targetul este o rundă de finanţare la începutul anului viitor, odată ce reuşim să arătăm rezultatele financiare de pe piaţa din România şi de pe piaţa din Statele Unite, ca să putem să ridicăm această rundă. În momentul în care targetezi o rundă de finanţare de tip series A, produsul pe care în dezvolţi trebuie să aibă o temelie. Oamenii nu mai bagă bani în idei acolo, oamenii bagă bani în cifre şi trebuie să vadă că nevoia pe care rezolvi în piaţă este acolo şi bineînţeles să uită la partea de cifre. Aşa că ar fi pierdere de timp în momentul de faţă să stăm după investitori şi să căutăm bani. Cel mai bun punct pentru un start-up este atunci când nu start-up-ul caută investitori, ci când are cifrele şi investitorii îl caută pe el”, a conchis el.

 

Piesa de puzzle pe care a completat-o Daniel Dines pentru FameUp

Suntem unul dintre puţinele start-up-uri în care Daniel a investit în Europa de Est. Daniel a ajutat foarte mult. Să ştii că de cele mai multe ori este adevărat când ne gândim că avem nevoie de bani ca să dezvoltăm un produs. Dar cred că e foarte important de ştiut pentru orice persoană care porneşte un startup că startup-urile în tehnologie sunt ca un puzzle. Nu e vorba doar de bani. Banii sunt o piesă din puzzle. Altă piesă este piaţa: să ne gândim că dezvolţi un SaaS unde ai o subscripţie şi degeaba ai o subscripţie lunară dacă trăim într-o piaţă ca România, unde 3 tineri cu 5 euro mână de la mână plătesc un abonament pe Netflix. Deci nu asta este piaţa pentru subscripţii. Mai bine mergi în America, unde fiecare cetăţean are 10 abonamente pe telefonul lui. Vorbim de asemenea de timing, pentru că timingul e foarte important. Vorbim de noroc, unde la fel ca în orice, ca şi într-o căsnicie şi în orice, peste tot universul trebuie să lucreze pentru tine. Daniel a venit cu piesa lui de puzzle. Early Game Venture a venit cu piesa lor de puzzle. Treaba noastră ca şi fondatori este să venim cu alte piese de puzzle, fie că este echipă, că este produs, că este execuţie. Dar la sfârşit, atunci când o să vedeţi un start-up de succes ca UiPath, trebuie să ştiţi că lucrurile au mers, universul a lucrat ca acel puzzle să se compună.

Pe lângă partea de bani, sunt toate conexiunile, toate uşile pe care Daniel ni le-a deschis. Trebuie să te gândeşti că în boardul lui sunt cele mai mari fonduri din lume - vorbim de Capital G, Accel, Sequoia, Kleiner Perkins. E foarte important să ai pe cineva care îţi deschide o uşă. Ai posibilitatea să munceşti tu 3 ani de zile ca să deschizi o uşă şi un telefon, un mail sau un mesaj sau poate să ţi se deschidă o uşă în decursul unei zile.

Foarte multă lume vorbeşte de UiPath şi vorbeşte de Daniel Dines. Cred că faptul că avem un exemplu în România, că un start-up a reuşit să se listeze pe bursa din New York este ca şi cum ai fi un atlet şi ai ajuns să iei medalia de aur. Asta au reuşit ei să atingă.

► În ultimii 100 de ani nimeni n-a făcut aşa ceva. Şi în momentul în care tinerii care au curajul să dezvolte şi să sară în zona de start-up şi să dezvolte un produs, văd că este posibil. Treaba asta dă un «boost» mai mare decât toţi banii din lume. Un start-up nu moare când rămâne fără bani. Un start-up moare în momentul în care fondatorii nu mai cred. Şi atunci când au astfel de exemple, atunci văd că e posibil şi cred mai mult. Şi faptul că am avut posibilitatea să am un astfel de exemplu lângă mine m-a ajutat enorm.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR