• Leu / EUR4.8079
  • Leu / GBP5.7552
  • Leu / USD4.4355
ZF IT Generation

ZF IT Generation. Radu Hasan, CEO şi cofondator SmartBill: La început ne-am chinuit foarte mult pentru că nu ne-am concentrat pe o singură idee de business

21 ian 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„Antreprenorii să se aştepte să fie foarte greu. Dacă pornesc un start-up în ideea de a avea bani, timp liber, este o utopie. Poţi să o faci, dar şansele să ai succes sunt foarte mici.“

Antreprenorii care şi-au lansat un start-up sau sunt pe cale să o facă ar trebui să se concentreze la început pe o singură idee şi să nu-şi irosească energia şi resursele încercând mai multe lucruri în paralel pentru a-şi mări şansele de succes, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Radu Hasan, CEO şi cofondator al companiei Intelligent IT din Sibiu, care tocmai a atras în acţionariat compania norvegiană Visma. Compania operează o soluţie de facturare şi gestiune pentru IMM-uri sub brandul SmartBill.

„La început noi ne-am chinuit foarte mult mai ales pentru că nu aveam niciun fel de know-how, de experienţă. Noi la finalul anului 2006 şi am încercat tot felul de chestii, eram programatori toţi trei. Ne-au venit tot felul de idei, le-am încercat în paralel, ceea ce a fost o mare greşeală. Prima lecţie ar fi cea de focus - dacă ai o idee foarte bună, dacă nu îţi aloci toate resursele, care oricum sunt foarte limitate, şansele de reuşită sunt cu atât mai mici, oricum sunt împotriva ta”, a povestit Radu Hasan în cadrul emisiunii.

Antreprenorii ar trebui să fie conştienţi că este foarte probabil ca ideea lor de business să fie testată şi de alte companii, astfel că diferenţa poate fi dată de atenţia acordată dezvoltării acesteia. „Pe atunci nici nu ştiam de fondurile de investiţii cu capital de risc. Noi am început cu bootstrapping. Noi am avut şi noroc, când s-a schimbat legislaţia şi s-au schimbat tipizatele, adică obligativitatea utilizării tipizatelor de către companii. Am fost pe fază atunci şi am tras foarte tare să lansăm prima versiune a SmartBill, pe care am codat-o eu alături de Ioana (Hasan, co-fondator al companiei). Până am lansat noi au apărut vreo 20 de soluţii. De aceea spun că atunci când ai o idee o mai au cel puţin încă câţiva. Am reuşit să ne diferenţiem prin calitatea produsului, prin promovare, ştiam câte ceva despre optimizarea pentru motoarele de căutare.”

În prezent, soluţiile SmartBill au peste 65.000 de clienţi. Pentru 2019, fondatorii SmartBill estimează că vor încheia cu o cifră de afaceri de peste 3 milioane euro, în creştere cu circa 40% faţă de 2018. Grupul norvegian Visma, evaluat la circa 8 miliarde de euro, a intrat pe piaţa din România în 2006, în 2018 afacerile locale ajungând la peste 89 milioane lei.

La nivel global, venitul net al grupului depăşeşte 1,19 miliarde euro, gigantul norvegian făcând o serie de achiziţii - peste opt la număr în 2019.

 

Ce a mai declarat Radu Hasan în cadrul emisiunii:

# Dorinţa o aveam din liceu, de atunci eram convins şi hotărât să fac firma mea. Schimbarea de legislaţie a fost o oportunitatea şi pentru că pentru noi era un chin maxim să scriem tipizatele aceela cu pixul. Dacă făceai o greşeală trebuia să o tai să o anulezi, era horror. Abia am aşteptat cumva să scăpăm noi de asta şi atunci am stat şi ne-am gândit că probabil sunt şi alţii care au nevoie de un soft mai simplu decât softurile clasice de contabilitate care în general nu sunt pentru antreprenori.

# O altă greşeală care este foarte frecventă şi pe care noi am reuşit să o evităm de la început este să încerci să separi finanţele personale de banii firmei. Pentru foarte mulţi antreprenori, mai ales când firma este foarte mică, cumva banii sunt mai mult la comun. Şi orice cash pe care î scoţi din firmă de fapt îţi taie din dezvoltare. Noi am reuşit să ne ţinem la nivel de subzistenţă să zic. Lucram cu părinţii, biroul era în casa părinţilor, şi toţi banii pe care îi luam erau minimul necesar ca să putem trăi cât de cât OK. Asta a fost mulţi ani, colegii mei de facultate câtigau de 3,4 ori mai mult decât câştigam noi efectiv în primii ani.

# Nu vrem să mergem pe pieţele externe pentru că e foarte complicat să intri pe alte pieţe cu softuri de genul acesta. El trebuie să fie localizat, trebuie să înţelegi foarte bine piaţa, legislaţia, fluxurile de lucru.

# Ne concentrăm pe România pentru putem creşte încă foarte mult aici.

# Vom creşte şi prin câştigarea de clienţi noi şi prin vânzarea mai multor produse. Sperăm să trecem de 100.000 de clienţi în cloud plus modulele noi pe care le lansăm.

# Antreprenorii să se aştepte să fie foarte greu. Dacă pornesc în ideea de a avea bani, timp liber, este o utopie. Poţi să o faci dar şansele să ai succes sunt foarte mici. Eu de exemplu nu ştiu dacă aş mai porni ceva acum, dacă ş mai avea energia să muncesc 12 ore pe zi şi week-end-uri, pentru că la început aşa este. Trebuie să te gândeşti că dacă tu nu eşti dispus să faci efortul ăla, poate altul care are aceeaşi idee e dispus să îl facă şi atunci şansele tale scad. S-ar putea să pierzi competiţia cu respectivul competitor. Şi să fie un domeniu pe care îl înţelegi, nu ceva ce estela modăm, gen blockchain, să te apuci să studiezi să faci ceva acolo, adică trebuie să fie ceva pe care îl cunoşti foarte bine. În cazul nostru a fost software, dar mă refer la antreprenoriat în general.

# Echipa este clar cheia. Toată lumea spune asta, dar acesta este adevărul. Noi am reuşit să aducem lângă noi oameni foarta valoroşi şi fără ei nu făceam mare lucru. Aici evident trebuie să investeşti mult timp şi nervi în a avea relaţii cât mai bune cu oamenii, cu colegii pe care ţi au în echipe, să fii atent la nevoile, la problemele lor. Mie mi se pare cel mai greu din tot ce facem partea aceasta.

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania
Partener: