ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Bogdan Ţermure, fondatorul HIO - platformă pentru optimizarea livrărilor „last mile“: Anul acesta ne extindem în cel puţin două oraşe mari din ţară. Acum avem peste 1.400 de clienţi înregistraţi, dintre care 25% persoane juridice

8 aug 2023 Autor: Ioana Nita

HIO a avut afaceri de 3 milioane de lei în 2022, iar anul acesta mizează pe o creştere de 12%  Compania se află în proces de a lua două finanţări din fonduri europene în valoare totală de 250.000 de euro.

HIO, o companie din Iaşi care a lansat pe plan local o platformă pentru optimizarea livrărilor „last mile“, şi-a propus ca până la finalul acestui an să se extindă în două oraşe din ţară, iar până la finalul lui 2024 să fie prezentă în cele mai mari oraşe din România. Oraşele vizate pentru extindere sunt Cluj-Napoca, Timişoa­ra, Braşov şi Constanţa. În prezent, platforma este disponibilă în Iaşi şi Bucureşti, în total fiind înregistraţi peste 1.400 de clienţi, dintre care 25% sunt persoane juridice, cei mai mulţi activând în domeniul stomatologiei, e-commerce sau HoReCa.

„Cei mai mulţi dintre cei care au început să folosească aplicaţia noastră sunt tehnicienii dentari pentru că au nevoie să transporte şi să primească mulajele sau diferite lucrări. De ase­menea, mai sunt şi opticienii, care la fel au nevoie în cel mai scurt timp să-şi livreze produsele. Şi nu în ultimul rând, avem clienţi din rândul florării­lor, iar mai nou avem multe cereri şi din partea companiilor de e-com­merce, micile magazine online care vor să ofere un serviciu premium, adică dacă un client a comandat un produs din acelaşi oraş în care se află şi magazinul, atunci el poate avea comanda livrată în două ore de la plasarea ei“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Bogdan Ţermure, fondatorul HIO.

El a pornit proiectul HIO în urmă cu circa cinci ani, platforma pentru optimizarea livrărilor „last mile“ fiind un spin-off din businessul pe care îl demarase anterior.

„Noi am pornit ca main business cu o mică platformă de food, dar încet, încet, din cauza pieţei am fost traşi în partea de logistică - practic făceam flote pentru marile platforme de livrări de mâncare care sunt existente şi acum. Însă, treptat am văzut că sunt multe companii mai mici sau mai mari şi chiar şi persoane fizice care ar avea nevoie de un serviciu de curierat instant şi nu ar fi avut o opţiune. Noi mai ajutam diferite companii, dar era destul de greu să foloseşti WhatsApp sau SMS-ul, aşa că am dezvoltat această aplicaţie prin care practic în 30 de secunde poţi chema un

Soluţia HIO este disponibilă ca aplicaţie mobilă, atât pentru persoane juridice, cât şi pentru persoane fizice. În cazul companiilor, soluţia HIO poate fi integrată în sistemele software ale acestora pentru a gestiona livrările şi mai uşor. Totodată, pe lângă interfaţa pentru clienţi, soluţia are şi o interfaţă pentru curieri, unde aceştia primesc toate detaliile legate despre livrările pe care le au de făcut.

„Pentru orice client, la o primă vedere, se poate descărca aplicaţia noastră mobilă. Prin ea se poate plasa, în maxim 30 de secunde, o comandă. Pentru clienţii care sunt business, au un volum mai mare de comenzi, putem face deja o integrare directă cu softurile lor. Iar pe partea de curierat, avem o aplicaţie prin care şoferii pot primi şi vedea în timp real comenzile pe care le au în acel moment“, a precizat el, explicând totodată şi cum sunt optimizate livrările „last mile“ prin platforma HIO.

„În primul rând, noi folosim flota noastră proprie pentru a ne asigura că tot timpul este cineva de serviciu, dar partea cea mai interesantă este că folosim şi flotele care sunt deja pe stradă. Avem deja parteneriate cu foarte multe flote care-şi aderă practic curierii la noi în aplicatie. De fiecare dată când sunt disponibili sau au un timp mort sau au deja o cursă, îşi pot optimiza acel traseu cu o livrare de la noi. În felul ăsta, cu acelaşi traseu un curier are practic de două ori de câştigat şi noi nu mai suntem presaţi să mai aducem un alt curier în acea zonă.“

Pentru comenzile plasate de clienţi prin intermediul aplicaţiei mobile HIO, compania percepe un comision din tariful livrării, iar în cazul în care platforma este folosită în regim SaaS în cadrul activităţii persoanelor juridice, atunci există un cost fix per comandă.

„Pentru comenzile care vin prin intermediul nostru, comisionul este de 9%, iar pentru ceea ce se foloseşte în regim SaaS tariful este de un leu fără TVA per comandă, fără nicio obligaţie privind numărul minim de comenzi plasate în sistem“, a punctat Ţermure.

În prezent, prin intermediul platformei HIO se livrează circa 300 de comenzi pe zi, iar până la finalul anului compania se aşteaptă să ajungă la 1.000 de comenzi pe zi, având în vedere că din septembrie se revine la ritmul normal de lucru după concedii, ultimul trimestru al anului fiind de altfel şi cel mai bun pentru vânzări, aproape indiferent de industrie.

Anul trecut, HIO a închis cu o cifră de afaceri de 3 milioane de lei, iar anul acesta mizează pe o creştere de 12%, în condiţiile în care contextul economic nu este tocmai favorabil. Pentru a accelera însă dezvoltarea businessului, antreprenorul ieşean are în plan să ia finanţări, însă mai degrabă din fonduri nerambursabile momentan.

„Noi suntem în proces de a lua două finanţări pe linie logistică - smart cities şi green energy în oraşe. De asemenea, suntem deja în discuţii şi cu câţiva business angels, dar nu este un moment bun acum pentru a lua astfel de investiţii având în vedere scăderea evaluărilor din piaţă.“

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR