ZF Produs în România

ZF/Masterbuild Produs în România. Gheorghe Savu, şantierele Damen: Industria navală trebuie considerată o industrie de interes strategic pentru un stat ca România, aflat la Marea Neagră şi la Dunăre. În zece ani de activitate am produs peste 400 de nave la şantierul din Galaţi, pentru România doar 17 nave am livrat

20.01.2022, 00:07 Autor: Mirabela Tiron

Statul român trebuie să dezvolte o piaţă internă, avem şantiere capabile să contribuie la dezvoltarea industriei navale.

Industria navală trebuie considerată o industrie de interes strategic, mai ales într-un stat ca România aflat la Marea Neagră şi la Dunăre, în care transportul, dar şi apărarea lito­ra­lu­lui reprezintă elemente foarte im­por­tante, spune Gheorghe Savu, director la Damen Naval România, care con­tro­lea­ză pe piaţa locală şantierul naval din Galaţi şi  un pachet minoritar la şantierul din Mangalia.

„În cei zece ani de activitate la şantierul din Galaţi am produs peste 400 de nave, dintre acestea peste 30 sunt nave militare moderne şi complexe, toate proiectate şi produse la Galaţi. De ce alte state din NATO şi UE au încredere în şantierul din Galaţi pentru a obţine aceste nave, iar sta­tul român nu reuşeşte să facă acest lucru? Am produs în total doar 17 nave pentru statul român de când există Damen, nu sunt nave complexe, de mare amploare, cea mai importantă fiind nava de patrulare Ştefan cel Mare de la Poliţia de Frontieră“, a declarat Gheorghe Savu în cadrul emisiunii Produs în România, un proiect realizat de ZF în parteneriat cu Masterbuild.

Statul român trebuie să dezvolte o piaţă internă, mai spune el. „Sunt acum multe oportunităţi ca urmare a iniţiativelor la nivelul UE, cum ar fi Green Deal. (…) În România mai sunt câteva şantiere capabile să contribuie la industria navală din România“

Grupul olandez Damen controlează şantierele din Galaţi şi Mangalia. Tranzacţia pentru preluarea şantierului naval Mangalia s-a finalizat în 20 iulie 2018, iar olandezii de la Damen Shipyards Group au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo şi au cesionat 2% statului român, astfel încât Ministerul Economiei, prin şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%.

 

România trebuie să îşi protejeze capacităţile de producţie navală

„Statul român trebuie să aibă în vedere că deţine 51% din şantierul naval Mangalia, în fapt este singurul şantier naval activ pe care statul îl are sub controlul său, aceasta este o problemă de securitate naţională. Cred că România trebuie să îşi protejeze anumite capacităţi de producţie navală pe care le are, cum ar fi acest şantier naval. Dorim măcar o competiţie corectă când se desfăşoară licitaţii pentru nave civile şi militare. Într-o competiţie fără alte influenţe şantierele noastre au întâietate, capacităţile pot produce orice tip de navă, fie civilă, fie militară“.

La şantierul Damen Galaţi s-au produs 17 nave în 2021, mai mult este în producţie o navă foarte mare pentru Forţele Navale Regale Olandeze, o navă de sprijin de luptă, a doua mare navă construită în România. „Avem un institut de proiectare cu peste 150  de ingineri, îl extindem la 200 de ingineri, care proiectează nave civile şi militare. Avem în producţie iahturi lungi de 60-120 de metri, producem barje, spărgătoare de gheaţă, la fel şi la Mangalia. 13 nave noi au fost construite în ultimii 2 ani la Mangalia, dar şantierul s-a concentrat pe reparaţii şi modernizări nave (51 de nave au suferit astfel de transformări la Mangalia). Am reuşit să asigurăm continuitatea producţiei“.

Iahturile produse la Damen Galaţi ajung în Orientul Mijlociu, Europa, America de Nord, sunt finalizate în Olanda la Damen, unde se face echiparea cu mobilierul. Şantierul din Galaţi are în prezent 1.500 de angajaţi, în 2020 avea 2.200 de angajaţi, dar  din cauza crizei s-a redus forţa de muncă, potrivit lui Gheorghe Savu.

„Anul 2021 a fost o continuare a anului 2020, industria navală mondială se confruntă cu o criză care a apărut din 2018, peste această criză s-au suprapus efectele generate de  Covid-19, ceea ce a generat o scădere  dramatică a comenzilor de nave noi. În Europa scăderea a fost de 62% în tonaj şi 40% valoric în 2020. Şi noi ca toată industria ne confruntăm cu o criză economică şi cu efectele toxice ale Covid-19“.

El a mai spus că totuşi în acest context dificil şantierele şi-au continuat activitatea, a fost asigurată continuitatea producţiei. „A trebuit să procedăm la programe de restructurare, dar sperăm că e ceva pasager şi că în câţiva ani de zile industria navală mondială îşi va reveni şi implicit industria navală din România“.

Şi şantierul din Mangalia trece printr-un proces de restructurare, s-a decis reducerea numărului de angajaţi cu 228 de persoane în vara anului trecut, procesul continuă. „În 2018 la preluarea şantierului  naval aveam 1.690 de angajaţi, în 2019 am crescut la peste 2.100,  iar acum suntem la 1.800 de angajaţi. A început acest proces de restruc­turare, aici în general oamenii care pleacă se angajează la firmele de subcontractori sau aleg să desfăşoare o activitate în alt domeniu sau să se pensioneze.“

 

„Acordăm mare atenţie, avem grijă ca partea socială să fie parte componentă a planului de restructurare.“

Şantierul naval Mangalia este unul din cele mai mari şantiere din Europa, capacităţile de producţie sunt foarte mari, este destul de greu să ajungi să asiguri capacitatea totală a şantierului, potrivit lui. „Am produs cea mai modernă şi înalt tehnologizată navă de extracţie diamante de pe fundul mării, s-a proiectat la Galaţi  şi s-a produs la Mangalia, producem spărgătoare de gheaţă, docuri plutitoare, nave de transport. Producem pentru America de Nord feriboturi  hibride electric şi bazate pe gaze lichefiate, tehnologie de vârf“.

Şantierul naval din Mangalia a fost preluat la jumătatea lui 2018 de olandezii de la Damen şi rebranduit sub numele de Damen Shipyards Mangalia

„Pentru următorii ani încercăm să asigurăm securitatea producţiei, cel mai important lucru. Trebuie să investeşti în tehnologie şi capacităţi de cercetare dezvoltare proiectare. Institutul de Proiectări, cel mai mare pe care îl are Damen în portfoliu, este într-un amplu proces de dezvoltare, în România există ingineri capabili, vrem să avem la Galaţi un vârf de lance în domeniul cercetării-proiectării“.

 

Creşterea preţului la materiale, principala provocare

„Trebuie să facem faţă aceloraşi  provocări din piaţă, creşterea preţului la materialul feros, tabla cu care lucrăm. O navă poate să aibă un deplasament de 27.000 de tone iar  o creştere cu 10% a preţului tablei înseamnă o creştere mare a preţului de producţie, este o provocare foarte mare, ne gândim cum putem să compensăm acest lucru. Prima idee pe care o implementăm este o creştere a productivităţii muncii, aceasta este cea mai mare resursă de dezvoltare şI pentru  a contracara scumpirea energiei şi a materialelor. Deci ne preocupă această creştere a productivităţii printr -un mai bun management“.

Damen este o companie care are  peste 30 de şantiere în toată lumea, dar 30% din capacitatea de producţie este în România, „Există situaţii când încărcarea este foarte mare, Damen are posibilitatea să îşi deplaseze specialiştii de la un şantier la altul. Mult mai mulţi români din România lucrează temporar pe alte şantiere ale Damen din lume“.

În 2020, Damen Galaţi a obţinut o cifră de afaceri de 806 milioane de lei, faţă de 480 mil. lei anul anterior, potrivit mfinante.ro. „Am plătit salarii de 10 milioane de euro la Galaţi iar taxele şi contribuţiile s-au ridicat la 6,5 milioane de euro“.

Pe această piaţă mai activează grupul norvegian Vard, controlat în prezent de italienii de la Fincantieri, ce deţin în România şantierele navale din Tulcea şi Brăila.  La începutul anului trecut grupul Vard anunţa că va integra şantierele navale din Tulcea şi Brăila într-o singură entitate administrativă, proiectul a fost lansat în urma deciziei luată la nivelul grupului Fincantieri, din care face parte Vard.

Pe piaţă mai este prezent în top cinci jucători şantierul Naval Constanţa, singurul jucător controlat de un antreprenor local, Gheorghe Bosânceanu. În România, cei mai mari cinci constructori de nave controlează circa 80% din piaţa construcţiei de nave, potrivit ultimelor date.

O campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Masterbuild