Ziarul de Duminică

Textierii par sa traiasca in alta dimensiune

22.08.2008, 18:54 19

In mod aproape inexplicabil, atat publicitatea - in care se ruleaza sute de milioane de euro anual - cat si hiturile muzicale ocolesc marile teme, subiecte si repere ale unei anumite perioade, la nivel national.
Este de necrezut ca, intr-un an de doua ori electoral, sa nu existe nici un spot comercial care sa parafrazeze ideea de alegere (!), ba chiar, la o adica, in cazul tampoanelor igienice, de alegere locala... O comisie de votare formata din reprezentanti ai tuturor detergentilor, plus observatori, inclusiv straini, supravegheaza felul in care gospodinele stampileaza buletinele in dreptul unui anumit detergent, la sfarsit se numara voturile, are loc mitingul spontan al sustinatorilor celui care a castigat etc. Mesajul: politicienii sunt toti o apa si-un pamant, dar detergentul nostru chiar merita ales!
In tara asta sunt cateva milioane de copii pentru care, de o buna bucata de vreme, cuvintele Forta mistica sunt ca "branza" pentru soricei. Piata s-a prins de mult, se gasesc sute de jucarii, haine si alte produse exploatand moda, in schimb copywriter-ii dorm, iar luxuriantele firme de publicitate traiesc intr-o alta realitate. Si cum ar suna "Forta mistica a pastei de dinti X"! Mai e nevoie oare sa precizez ca si parintii copiilor respectivi sunt la curent cu "Forta mistica" si "Gardienii puterii"? Oricum, chiar daca n-ar sti, i-ar bate la cap micutii: "Ia-mi si mie d-aia cu Forta mistica!" Alt exemplu socant. Fenomenul poate cel mai interesant - si sigur cel mai exploziv - din Romania ultimilor ani este telefonia mobila. Operatorii si vanzatorii isi fac destula reclama, dar nici o alta reclama si mult prea putine texte de cantece nu "se leaga" de acest fenomen. Inchipuiti-va un cantec despre frustrarea de a intra pe mesageria vocala a iubitei, sau despre faptul ca ea ii da mereu "reject"!
Lista realitatilor cu arie foarte larga de acoperire si care totusi nu genereaza mesaje publicitare, nici artistice, e lunga: nici un slagar pe tema "da-mi PIN-ul cardului tau", nimic despre uriasul volum de comunicare pe Messenger sau alte forme de mesagerie instantanee (in schimb, pe strada poti auzi replici de genul "N-am vrut, fata, sa-i dau ID-ul meu!"), nimic despre numarul tot mai mare de oameni care trec prin lume cu castile la urechi, nimic despre diaspora, "capsunari", calatoriile in lume, UE, integrare etc.
In loc de asta, 99% dintre cantece, indiferent de gen, sunt tot despre "Of, inimioara!", iar reclamele exploateaza doua-trei stereotipii: tradarea conjugala, pasiunea pentru fotbal, dorinta copiilor de a se murdari.
Viata e insa mult mai interesanta.
tczarojanu@yahoo.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO