Analiză

Cu o canicula de doua saptamani nu se face planul de vanzari la aparatele de aer conditionat

09.08.2005, 18:25 29

Intre inundatii, canicula si din nou inundatii, planurile optimiste de vanzari de aparate de aer conditionat s-au prabusit.

Nici macar doua-trei saptamani de canicula nu mai pot urca in acest an piata de aparate de aer conditionat la nivelul de 70.000 de unitati si 20 mil. euro, la cat a fost estimata pentru anul trecut.

Canicula din ultimele zile ale lunii iulie a determinat o crestere spectaculoasa a vanzarilor de aparate de aer conditionat pentru principalele retele de magazine de produse electronice si electrocasnice.

Cea mai puternica evolutie in acest inceput de an a inregistrat-o, potrivit propriilor estimari, reteaua Altex. "In contextul unei veri marcate de inundatii in prima parte si de canicula in ultima saptamana a lunii iulie, in perioada ianuarie-iulie 2005, Altex a inregistrat dublarea vanzarilor de aparate de aer conditionat comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut", sustin reprezentantii companiei.

Ei confirma faptul ca aparatele de aer conditionat au fost achizitionate in special in a doua jumatate a lunii iulie, pe masura ce temperaturile au crescut atingand cote caniculare.

"Desi vanzarile de aparate de aer conditionat sunt inca foarte puternic influentate de vreme, chiar daca temperaturile vor scadea, consideram ca apetitul pentru achizitia de astfel de aparate se va mentine ridicat. In prezent, doar 2% din locuintele din Romania sunt dotate cu aparate de aer conditionat. Se remarca insa tendinta ca acestea sa fie cumparate nu atat din necesitatea imediata provocata de temperaturi excesive, ci ca urmare a unui plan de achizitii pentru locuinte, care vizeaza dotarea din start cu anumite echipamente care sporesc confortul", declara Dan Ostahie, presedinte Altex.

"Vanzarile zilnice au crescut de 4-5 ori (in ultima saptamana a luni iulie - n. red.) fata de ritmul anterior al lunii iulie", sustine Adrian Barbu, director de vanzari in cadrul retelei de magazine Flanco. El crede insa ca ritmul se va mentine doar cat tine canicula, iar de la sfarsitul saptamanii trecute canicula a fost inlocuita in multe din orasele tarii de ploi si furtuni. Cu toate acestea, vanzarile de aparate de aer conditionat ale Flanco se afla dupa prima jumatate a acestui an cu aproximativ 5-10% peste anul trecut. Situatia este aceeasi in cazul retailerului Domo.

"Sezonul cald inca nu s-a incheiat si e foarte greu sa estimam care vor fi vanzarile la aparatele de aer conditionat in acest an. Luna august a inceput cu temperaturi foarte ridicate si vanzari spectaculoase. In mod cert vanzarile din 2005 vor fi superioare anului trecut, mai ales ca reteaua Domo s-a extins in acest an, atat ca numar de magazine, cat si ca gama de produse oferite clientilor. Nu vom putea da o cifra exacta pana la terminarea sezonului cald. Suntem insa pregatiti sa facem fata cererii mari de produse de acest gen", apreciaza Razvan Iancau, director de marketing si comunicare la Domo.

Cele mai cautate marci de aparate de aer conditionat in reteaua Altex au fost anul acesta LG, Americool si Samsung, in conditiile in care, spun reprezentantii retailerului, preturile produselor au scazut fata de anul trecut.

La fel ca si in cazul altor produse electronice sau electrocasnice, produsele no-name detin o pondere semnificativa in totalul vanzarilor. Explicatia este reprezentata de faptul ca acestea sunt comercializate la preturi foarte mici.

Un alt argument important in vanzarea aparatelor de aer conditionat este reprezentat, potrivit comerciantilor, de momentul la care se face instalarea. Practic, toata lumea vrea ca produsul sa fie montat exact in aceeasi zi in care a fost cumparat, insa de cele mai multe ori achizitia se petrece in momentul in care temperaturile sunt foarte ridicate si numarul mare de comenzi inseamna si o coada de asteptare la montare. "Este foarte important ca, dupa ce finalizeaza achizitia, consumatorul sa poata beneficia de produsul ales cat de repede posibil", afirma Adrian Urda, director operational Altex.



Caldura, declansator de vanzari

Spre deosebire de piata vest-europeana, unde vanzarile de aparate de aer conditionat sunt repartizate mult mai uniform la nivelul intregului an, pe piata romaneasca sezonul de vanzari se limiteaza de cele mai multe ori la perioada mai-septembrie.

"Daca e sa ne luam dupa situatia vanzarilor la aerul conditionat, s-ar zice ca proverbul cu "vara sanie si iarna car" nu se prea aplica. Vanzarile la aparatele de aer conditionat cresc direct proportional cu gradele Celsius. In zilele caniculare vanzarile depasesc chiar si cele mai optimiste previziuni", adauga Razvan Iancau de la Domo.

El crede ca inceputul lunii iunie a acestui an, calduros fiind, a insemnat vanzari mari.

"A urmat perioada ploilor, cand vanzarile nu au fost la fel de bune, pentru ca timp de 10 zile ele sa creasca din nou, intr-un ritm sustinut. Vanzarile din ultimele 10 zile ale lunii iulie au fost de trei ori mai mari decat cele din primele 20 de zile. Iar prima zi de august a confirmat trendul ascendent in care a intrat acest gen de produse", completeaza Iancau.

ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO