Analiză

Piata alimentelor pentru copii merge cu pasi mari spre 50 mil. euro, dar consumul este cel mai scazut din Europa

Piata alimentelor pentru copii merge cu pasi mari spre 50 mil. euro, dar consumul este cel mai scazut din Europa

Click pentru imaginea marita

05.06.2008, 13:29 381

"Piata de baby food va ajunge la sfarsitul acestui an la aproximativ 52 de milioane de euro, in crestere cu 22,6% fata de valoarea de 43 de milioane de euro obtinuta in 2007, cand a avut un avans de 28% fata de anul precedent", a declarat Dana Nacheva, director de marketing al Milupa Romania, parte a diviziei Danone Baby Nutrition.
Primii sapte producatori locali de alimente pentru copii, companiile Milupa Romania (cu brandurile Bebelac si Milupa), Nestle (prezent cu Nestle, Lactogen, Nan si Beba), Humana (Humana), Hipp (Hipp), Abbot (Similac), Remetea (Lactovit si Re Milk) si Ulker (Hero Baby), detin 90% din piata de peste 40 de milioane de euro.
Piata de baby food este formata din trei mari segmente: lapte praf, cereale si mancare pentru bebelusi (piure si sucuri). Potrivit informatiilor dispo-nibile pe site-ul Danone, in 2007, piata de lapte praf in Europa de Est a fost de 503 milioane de euro, in crestere cu 27% fata de anul precedent, in timp ce piata de cereale pentru bebelusi a avut o valoare de 347 mil. euro si un avans de 21% fata de anul anterior, iar piata de mancare pentru bebelusi a totalizat 250 mil. euro, cu un plus de 33% fata de 2006.
In Europa de Est, piata de alimente pentru copii este mai slab dezvoltata decat in Europa de Vest. Consumul de baby food per capita pentru copiii cu varste cuprinse intre 0 si 3 ani variaza in Vest intre 215 kg anual per capita in Franta si 113 kg in Cehia, in timp ce in Est, Polonia are cel mai mare consum, cu 94 kg anual per capita. Romania se numara printre tarile cu cel mai mic consum de hrana pentru bebelusi, de doar 14 kg, potrivit informatiilor disponibile pe site-ul Danone.
Piata de baby food din Europa de Est, de 1,1 miliarde de euro la sfarsitul anului trecut, a fost insa in ultimii ani motorul de crestere al Numico, liderul european al acestui segment, producatorul inre-gistrand in 2006 un plus de 22% fata de anul pre-cedent. Media de crestere obtinuta de grupul olan-dez in perioada 2005-2007 in Europa de Est a fost de 28%.
In iulie 2007, grupul francez Danone a preluat producatorul olandez de baby food Royal Numico, intr-o tranzactie de 12,3 mld. euro. Din aprilie 2008, Danone a renuntat la denumirea de Numico, formandu-se doua divizii separate: Danone Baby Nutrition, care cuprinde toate companiile producatoare de hrana pentru bebelusi la nivel mondial al noului grup format, si Danone Medical Research. Milupa Romania, filiala locala a grupului Numico, este in continuare o entitate financiar separata de Danone Romania.
In 2006, segmentul de baby nutrition reprezenta circa 3% din totalul afacerilor Danone. Dupa preluarea Numico si vanzarea segmentului de biscuiti la nivel international, Danone estimeaza ca pana la sfarsitul lui 2008, segmentul de baby food va reprezenta 17% din afaceri, respectiv 2,4 mld. euro.
Ritmul de crestere a acestui segment de piata a atras si atentia jucatorilor din industria locala a lactatelor, Albalact, unul dintre cei mai mari producatori de lactate din piata locala, intentionand sa intre pe aceasta piata cu produse speciale pentru copii sub brandul Fulga.
De asemenea, desi cunoscut pe plan intern in principal pentru businessul realizat pe piata pateurilor din carne, Hame este cel de-al treilea producator de sucuri si piureuri pentru copii, cele mai vandute sortimente fiind cele care au in compozitie piersici (piureul de piersici cu branza de vaci, piureul de piersici cu smantana) sau cele cu o consistenta mai ridicata (piureul de fructe cu piscot).
"Este o piata in plina dezvoltare. Exista inca foarte mult loc pe piata, dar intrarea presupune investitii masive in campanii de informare si educare. Cu siguranta, importurile vor avea o preponderenta mai mare decat in 2007", a declarat Dana Kilpeleinen, director de marketing al Hame, unul dintre principalii jucatori pe aceasta piata.
Opinia este impartasita si de reprezentantii Milupa Romania, parte a Danone Baby Nutrition, care considera ca toate categoriile de produse alimentare dedicate bebelusilor au un consum si o penetrare redusa pe piata locala in comparatie cu alte tari europene, in principal din cauza introducerii alimentelor in dieta bebelusilor.
"Exista o varietate foarte mica a cerealelor, a mancarii si a ceaiurilor pentru bebelusi, aceste segmente fiind slab reprezentate in piata. Segmentul produselor din lapte detine cel mai mare procent din piata de baby food, cu o cota de piata de 70%", a afirmat Nacheva.
In prezent, circa 42% din alimentatia unui copil cu varsta intre 6 si 15 luni reprezinta mancare de adulti, iar 45% baby food, iar 82% din alimentatia unui copil intre 16 si 36 de luni reprezinta mancare de adulti, iar 9% baby food, ceea ce inseamna un potential foarte mare de crestere al acestui segment, potrivit datelor publicate pe site-ul Danone. Parintii tind sa se orienteze mai mult spre segmentul de produse premium in ultima perioada si achizitioneaza din ce in ce mai des alimentele destinate copiilor lor din supermarketuri si hipermarketuri decat din farmacii.
"Cele mai vandute produse din piata ale Milupa-Danone Baby Nutrition sunt tipurile de lapte, gama Milumil si cerealele Milupa. Anul trecut, cerealele Milupa au crescut peste ritmul de crestere al pietei, iar tipurile de lapte Milupa, in ritm cu piata", a spus directorul de marketing al companiei detinuta de grupul francez Danone.
Milupa Romania, care opereaza independent pe plan local din octombrie 2007, anterior produsele fiind comercializate prin intermediul unui distributor local, a fost lider in valoare pe piata de baby food in 2007 si pe locul doi in volum, compania neacoperind in piata alimentelor pentru copii segmentele de mancare pentru copii, biscuiti sau piureuri.
"Planurile noastre sunt de a creste peste ritmul pietei in cursul acestui an", a spus Dana Nacheva.
Estimarile directorului de marketing sunt sustinute de lansarea in cursul acestei luni a unui nou brand, Aptamil, o formula de lapte dedicata cresterii imunitatii sugarilor care nu pot fi alaptati cu lapte matern.
In luna aprilie a acestui an, Hame a introdus pe piata de asemenea pe piata un nou sortiment de mancare bio pentru copii, pe fondul cresterii cererii de astfel de produse din partea parintilor.
"Consumatorul roman este din ce in ce mai bine informat, in special in privinta alimentatiei, si de aceea pe piata bunurilor de consum a aparut o noua tendinta pentru produse bio. Speram ca noile sortimente bio, piure de piersici, piure de piersici cu banana, piure de mere, pere si morcovi si piureul de mere, sa aduca o crestere a vanzarilor pe acest segment cu cel putin 20%", estimeaza Kilpeleinen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO