Analiză

Piata consultantei in management asteapta integrarea pentru a ajunge la 330 mil. euro

Piata consultantei in management asteapta integrarea pentru a ajunge la 330 mil. euro
27.07.2006, 19:52 60

Ritmul de crestere al pietei consultantei in management a fost relativ constant in ultimii doi ani, situandu-se in jurul valorii de 20%, potrivit estimarilor Asociatiei Consultantilor in Management din Romania (AMCOR). Specialistii estimeaza ca, dupa aderare, rata anuala de crestere va ajunge la 40-50%.
"Dupa intrarea Romaniei in UE, cred ca se va mari ritmul de crestere pana la 40-50%. Pe de alta parte, vom asista la o segmentare mai buna a pietei, iar concurenta va creste prin intrarea companiilor de pe pietele europene. Pe scurt, vor creste volumele, dar se vor reduce marjele pana la nivelurile europene, gradual, desigur", este de parere Robert Maxim, managing partner la Ensight Management Consulting, care estimeaza afaceri de 2,5 milioane de euro anul acesta.
Previziunile specialistilor pozitioneaza valoarea pietei la 230-240 de milioane de euro in acest an si nu par sa modifice semnificativ harta consultantei in management, schimbari notabile fiind asteptate cu precadere dupa integrare.
Primii zece mari jucatori de pe piata internationala a consultantei in management nu au ajuns inca in Romania. Roland Berger, companie specializata in consultanta strategica, infiintata in Germania in anul 1967, cu 31 de birouri in 22 de tari, este una dintre putinele companii de consultanta care au decis sa deschida un birou si in Romania.
Piata romaneasca de consultanta creste mai rapid decat media europeana, in special datorita efervescentei climatului investitional si a faptului ca serviciul este relativ nou si . Astfel, in 2005, valoarea pietei, evaluata la 200 de milioane de euro, a inregistrat un ritm de crestere de cinci ori mai mare decat media europeana, potrivit datelor AMCOR.
Cu toate acestea, incepand cu 2007, ritmul va fi si mai alert decat pana acum. "Un ritm de crestere de pana la 40% mi se pare pertinent intr-o economie emergenta, cum e Romania. Cresterea va fi alimentata de fondurile structurale si de investitiile straine. O alta caracteristica va fi consolidarea pietei, atat prin fuzionarea jucatorilor locali, cat si prin intrarea firmelor mari care vor inghiti jucatorii locali medii", afirma Mihai Svasta, presedinte al AMCOR si manager la Svasta Business Consulting, cu afaceri de aproximativ 300.000 de euro anual.
"Daca in Cehia sau in Slovenia, piata se situeaza cam la 0,45-0,5% din PIB, noi estimam ca reprezentam 0,25-0,3% din PIB. Dupa aderare, PIB va creste cu 5-10%, iar consultanta si sectorul serviciilor, in general, vor creste ca pondere in PIB", adauga Svasta.
Pe de alta parte, aderarea la UE va aduce o crestere a cererii sectorului public pentru servicii de consultanta, pentru alinierea la standardele europene. Daca in 2005, sectorul public avea o pondere de 35% din valoarea pietei de consultanta, se estimeaza ca ponderea acestuia va creste dupa 2007.
Consultanta in management reprezinta servicii profesionale de consultanta de afaceri si tehnologia informatiei, dezvoltare si integrare, externalizare, resurse umane, training si marketing.
"Ceea ce facem noi este sa adaugam valoare businesului, atat la nivelul dezvoltarii strategiei si a planului de afaceri, cat si la nivelul dezvoltarii acestuia", spune Stelian Marian, managing director la Synergon Consulting, companie cu o cifra de afaceri de 100.000 de euro.
Cele mai semnificative cresteri sunt asteptate pe segmentul schimbarii de management, al operatiilor si al consultantei strategice.
Potrivit specialistilor din domeniu, prin-cipalii factori care sustin dezvoltarea pietei interne de consultanta in management sunt cresterea economica si procesul de aderare la UE. "Piata devine tot mai dinamica, iar clientii incep sa constientizeze faptul ca un consultant in management este o investitie, si nu o cheltuiala", spune Mihai Svasta. El adauga ca nivelul scazut de acceptanta a profesiei, birocratia si coruptia, precum si climatul fiscal - destul de instabil inca- reprezinta principalele probleme cu care se confrunta sectorul consultantei. Datele Federatiei Europene a Asociatiilor de Consultanta arata ca, in 2004, firmele britanice si cele germane dominau piata, cu o pondere de 56%, in timp ce pietele de consultanta din estul Europei abia insumau 3%. Romania reprezenta atunci 0,2% din piata, intr-o situatie putin mai buna decat Bulgaria, cu o cota de 0,1%.
Din valoarea totala a pietei consultantei, aproximativ 80% sunt servicii destinate pietei interne, in timp ce restul este reprezentat de serviciile facturate catre beneficiari care au sedii stabile in afara tarii.
Cu toate acestea, reprezentantii firmelor de consultanta sunt de parere ca exista un delay semnificativ intre mentalitatea multinationalelor si cea a firmelor romanesti in ceea ce priveste atitudinea fata de consultanta in management.
Unul dintre principalele motive pentru care firmele romanesti sunt mai putin receptive la serviciile de consultanta este lipsa unei mentalitati in acest sens. "Au existat situatii in care am avut cate trei intalniri cu astfel de clienti (companii cu capital romanesc - n.r.). Iar cand se ajunge la momentul semnarii contractului, spun ca nu au bani sau ca vor sa investeasca in marketing, de exemplu. La noi nu exista experienta stabilirii unui buget asa cum se intampla in marile companii interna-tionale", spune Stelian Marian, managing director al Synergon Consulting.
El adauga ca, o data cu dezvoltarea afacerilor, tot mai multe companii vor fi nevoite sa apeleze la servicii de consultanta. "Cand ai 100 de angajati, iti permiti sa procedezi asa. Insa daca ajungi la 1.000 de oameni, apar si procese noi pe care daca nu stii sa le gestionezi, riscul pe business creste", spune Marian.
Cu toate acestea, exista si companii romanesti care apeleaza la servicii de consultanta in management. "Colaborarea cu o companie de consultanta inseamna, in primul rand, economie de timp. Pe de alta parte, know-how-ul consultantilor m-a ajutat sa repun compania in contact cu economia actuala", spune Adrian Chebutiu, presedinte si CEO al UCM Resita, companie care colaboreaza de aproape patru ani de zile cu o firma de consultanta in management. Pietele externe reprezinta teritorii inte-resante, insa insuficient atinse de firmele de consultanta romanesti. "Balcanii, Moldova si tarile candidate (Croatia, Turcia) pot constitui debusee interesante pentru exportul de consultanta in viitor", crede Mihai Svasta.
Firmele de consultanta de pe piata romaneasca sunt destul de specializate, avad fiecare un domeniu de competente de nisa: consultanta strategica, IT, sector public, resurse umane etc. "Solutia pentru firma unui client are mai multe componente. Ideal este sa oferi servicii care sa integreze competente diverse", spune Robert Maxim, a carui firma a inceput sa ofere din acest an servicii integrate.
Majoritatea consultantilor au fie formatie economica, fie vin din zona resurselor umane.
"Oamenii care sunt specializati pe mai multe zone activeaza la nivel de senior si sunt putini. Nu multi au curajul sa iasa din industrie si sa intre in zona consultantei, unde provocarea este mult mai mare, dar unde si beneficiile sunt mult mai 'rewarding'", spune Stelian Marian.
Onorariile pe piata consultantei in management pornesc de la 500 de euro de consultant pe zi de consultanta si pot depasi 2.000 de euro pe zi, in functie de complexitatea proiectului si de gradul de senioritate al consultantului.
Potrivit datelor AMCOR, in luna decembrie a anului trecut, in Romania erau 2.500 de consultanti si aproape 500 de firme de consultanta. Spre deosebire de pietele din Vest, unde sunt prezenti marii jucatori din domeniul consultantei, firme cu sute de angajati, in Romania, cele mai mari firme nu depasesc 50 de angajati.
"Piata consultantei in management a evoluat in ultimii ani, dar este inca destul de fragmentata", incheie Maxim, de la Ensight.

Consultanta in management

Servicii de strategie corporativa
Management operational
Managementul resurselor umane
Tehnologia informatiilor
Servicii externalizate

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO