Analiză

Producatorii alimentari pun pariu pe un pachet de biscuiti

20.12.2005, 20:40 646

Nu mai putin de patru companii alimentare - Danone, Unilever, Supreme Chocolat, Elite - au investit anul acesta in lansarea de noi marci de biscuiti. A cincea companie, Ulker, a decis sa renunte la importuri si a inceput productia locala.

Piata de biscuiti, estimata la peste 50 de milioane de euro pe an, a fost in 2005 una dintre cele mai dinamice din industria alimentara, dupa ce tot mai multe companii au intrat pe acest segment, fie prin productie proprie, fie prin intermediul importurilor. Potrivit jucatorilor, piata va continua sa creasca mai ales dupa 2007, in conditiile in care consumul de biscuiti din Romania este printre cele mai scazute din Europa.

Companiile Ulker (cu marca Ulker), Supreme Chocolat (Ulpio), European Drinks (Zoo), Unilever (Delma) sau Elite (Merlin) au ales sa dezvolte productie locala, in timp ce Danone (LU), Nestle (Nestle) sau Parmalat (Grisbi) s-au oprit deocamdata la importuri. Toate aceste noi intrari ridica gradul de competitivitate al pietei. Lor li se adauga companiile prezente de mai multi ani pe piata locala (RoStar sau Romdil) care au decis sa-si imbunatateasca portofoliul de produse.

Piata locala de biscuiti are un volum de 55.000-65.000 de tone pe an (peste o jumatate de miliard de pachete de 100 de grame), potrivit jucatorilor din domeniu, in timp ce datele companiei de cercetare a pietei AC Nielsen indica in primele noua luni din acest an vanzari de 13.000 de tone, cu o valoare de 25 de mil. euro.

"Nu este o piata usoara, insa ofera posibilitati de crestere pe segmentul produselor cu valoare adaugata", este de parere Otilia Stanciu, director de marketing al Dobrogea Group, companie care produce atat pentru Unilever (Delma) si Elite (Merlin), cat si sub brand propriu - Eugenia, Digesta si Saltza. Dobrogea a relansat anul trecut productia de biscuiti, in urma unei investitii de peste 4,2 mil. euro. Linia tehnologica permite fabricarea gamei complete de biscuiti: glutenosi, zaharosi, aperitiv si tip sandwich cu crema.

"Vanzarile de biscuiti inregistreaza sezonalitate, ca majoritatea produselor alimentare, cu varfuri in sezonul rece si vanzari ridicate pe perioada anului scolar", spune Otilia Stanciu.

Potrivit reprezentantilor Dobrogea, aproape 60% din populatia urbana obisnuieste sa cumpere biscuiti, iar 34% cumpara biscuiti cu o frecventa declarata de cel putin o data pe saptamana. In urma unor studii cantitative efectuate la nivel national a reiesit ca biscuitii cu crema reprezinta o optiune pentru 62% dintre cumparatori, iar peste 60% dintre romani cumpara de regula biscuiti la pachet, in timp de doar 21% cumpara biscuiti ambalati in vrac, spun reprezentantii Dobrogea Group. Potrivit aceluiasi studiu, consumatorii nu sunt exclusivisti in ceea ce priveste marcile preferate, peste 50% dintre ei admitand ca este posibil ca in viitorul apropiat sa-si schimbe marca de biscuiti.

Atrasi de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, dar si de dimensiunea inca redusa a pietei locale, cativa dintre cei mai importanti producatori europeni au decis sa inceapa promovarea marcilor pe piata locala. Una dintre cele mai semnificative intrari le apartine francezilor de la Danone.

Prezenta pana anul acesta doar pe piata lactatelor, compania Danone Romania, membra a grupului alimentar francez Danone, isi propune ca in urmatorii trei ani sa devina unul dintre primii jucatori pe piata de biscuiti din Romania. La sfarsitul lunii octombrie a acestui an, Danone a lansat si in Romania brandul LU, numarul doi mondial pe piata biscuitilor si a cerealelor. Danone a lansat pe piata romaneasca patru marci sub "umbrela" LU: Pepito-patru produse, Tuc-doua produse, Start-trei produse, PIM''s-trei produse.

Potrivit datelor companiei, in Romania consumul de biscuiti pe cap de locuitor este de numai 2,2 kilograme, in comparatie cu alte tari din regiune, precum Bulgaria si Serbia (3 kilograme pe cap de locuitor), sau Cehia, cu 6 kilograme pe cap de locuitor. "Si din punctul de vedere al variatiei sortimentelor suntem in urma altor tari din zona", a mai spus Nedelcu.

Danone importa biscuitii din Polonia si Cehia, tari in care grupul francez are fabrici, fara a lua inca in calcul o facilitate locala de productie.

Un alt jucator important, care a hotarat sa investeasca in productie dupa 10 ani de prezenta prin importuri, este grupul Ulker, cea mai importanta companie din industria alimentara din Turcia. Dupa ce a anuntat anul trecut o investitie de peste 20 de mil. euro in constructia unei facilitati de productie langa Bucuresti, filiala locala a Ulker a atras in proiectul din Romania o societate germana de investitii. Deutsche Investitions und Entwicklungsgesellschaft mbH (DEG) a anuntat ca va achizitiona 40% din fabrica de biscuiti Ulker, in urma unei majorari de capital social de 3,8 mil. euro. Potrivit reprezentantilor Eurex Alimentare, unitatea de productie a grupului Ulker in Romania, parteneriatul cu societatea germana este dedicat continuarii investitiei locale.

Pentru finantarea investitiei, Ulker a contractat initial un credit de 8,9 mil. dolari de la Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare.

In acest moment, fabrica Ulker de langa Bucuresti are trei linii active, alte cinci fiind in curs de instalare. Pentru grupul Ulker, fabrica din Romania reprezinta o baza de expansiune pentru Europa de Est si pentru Balcani.

Potentialul pietei de biscuiti a atras tot in acest an si unul dintre cei mai importanti producatori de cafea din Romania. Compania Elite, cu o cifra de afaceri anuala de peste 55 mil. euro, care a investit 2 mil. euro in lansarea biscuitilor Merlin in toamna acestui an. "Vanzarile de biscuiti Merlin, de la intrarea pe piata pana acum, au fost peste asteptari", a spus Eli Rachmut, directorul general al companiei Elite Romania.

"Pentru anul 2006, avem planificate noi investitii in productie si promovare si vizam o cota de 20-25% pe piata biscuitilor dulci", a precizat Rachmut. Biscuitii Merlin sunt pozitionati pe segmentul consumatorilor cu venituri medii si mari.

Totodata, Rachmut a spus ca Elite va intra cat de curand si pe piata biscuitilor sarati, cu marca Delis, dupa ce in urma cu peste un an a lansat sub acest brand seminte si alune. "Biscuitii sarati reprezinta o piata mai mica decat cea a celor dulci insa la fel de atractiva", a mai spus Rachmut. Ambele marci de biscuiti, atat Merlin, cat si Delis, sunt produse pentru Elite de compania Dobrogea Constanta.

O alta companie care a mizat anul acesta pe biscuiti este Supreme Chocolat, producatorul marcilor de ciocolata Primola, Novatini si Anidor. Compania a lansat la inceputul acestui an biscuitii marca Ulpio, dupa ce a investit circa 3 milioane de dolari (2,25 mil. euro) intr-o linie de fabricatie la Bucuresti. Compania a decis sa intre la inceput in categoria biscuitilor cu crema, care, potrivit studiilor, reprezinta in Romania peste jumatate din piata totala a biscuitilor. Bugetul brut (rate-card) de promovare al noii marci a fost un milion de dolari, au spus la data lansarii oficialii companiei.

Datele Supreme din primavara acestui an arata ca numarul consumatorilor de biscuiti cu crema din Romania este comparabil cu cel al consumatorilor de napolitane si de croissante - de circa 65% din total. Frecventa de consum este insa mai mica - 4,3 ori pe saptamana pentru biscuiti cu crema versus 6,5 ori pentru napolitane.

Pentru companiile care au castigat deja cote importante din piata, strategiile de dezvoltare indica lansarea unor produse inovative, in paralel cu identificarea tendintelor de pe pietele externe. Acesta este si cazul producatorului bucurestean RoStar, care detine o cota de piata de 36% in volum si 37,9% in valoare in perioada ianuarie-iunie 2005, potrivit reprezentantilor companiei.

"Asistam la o strategie de extindere a liniilor de produse in intreaga piata. Noi incercam sa urmarim tendintele aparute pe pietele europene si americane", spune Valentina Nistor, manager de import-export al RoStar. Portofoliul de produse al companiei cuprinde biscuiti Arty, Cremy''s, Vals, Bun-Bun, iar in acest an a fost lansata o gama de biscuiti fara zahar, Dita, pentru a continua strategia de a patrunde pe noi nise de piata.

"Piata de biscuiti a crescut cu 15% in acest an, insa odata cu integrarea in Uniunea Europeana piata va fi invadata de marii producatori europeni", a mai spus Nistor. dana.ciriperu@zf.ro ; georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO