Auto

Cel mai mic Alfa sau cum trag 150 de cai-putere vånzarile la o suta de unitati

01.06.2005, 18:48 94

Design, sportivitate si agresivitate din plin. La mai bine de patru ani de la aparitie, cel mai mic model din oferta italienilor de la Alfa Romeo - 147 a primit o usoara operatie chirurgicala.

Noul 147 facelift a ajuns oficial si pe piata locala, unde ar trebui sa ajunga, potrivit importatorului oficial al marcii - compania AutoItalia, la vånzari de 100 de unitati. Cea mai puternica varianta diesel a gamei, echipata cu un motor Multijet de 150 de cai-putere a fost alergata si de noi pret de vreo opt sute de kilometri. Si iata ce am aflat.

Chiar si fara a te urca la volan sesizezi diferentele fata de a??vechiula?? 147. Schimbarile vizibile fata de predecesorul sau sunt cel mai evidente in reconfigurarea partii frontale a automobilului, designul noului Alfa Romeo 147 avånd o pronuntata tenta sportiva, semn ca italienii vor sa dovedeasca prin noul model ca se poate si mai multa sportivitate decåt påna acum, chiar daca nu este vorba de o masina din clasa medie sau superioara.

Grila radiatorului a fost marita, iar farurile in forma de lacrima au fost restilizate, in timp ce priza de aer este divizata prin trei elemente metalice verticale. De asemenea, masina pare mult mai agresiva, deoarece grila calandru a fost coboråta la un nivel mai jos fata de capota. La partea din spate, designerii au modificat portbagajul, iar farurile posterioare au o configuratie triunghiulara mai alungita.

Si la interior italienii au pregatit noutati pentru a-si atrage cote cåt mai mari de vånzari in lupta cu alte modele precum BMW Seria 1, Audi A3 sau chiar variantele de top ale Opel Astra.



Interior redesenat

NouL Alfa Romeo 147 este in aceste conditii dotat cu instrumente de bord revizuite din punctul de vedere al formei, pe un fond argintiu sau negru. Modelul este prevazut cu o noua tapiterie pentru scaune si panourile usilor, modernizata printr-un cadru cromat ce evidentiaza difuzoarele situate in panourile usilor, precum si tetiere spate cu un design nou, ce pot fi coboråte.

Gama de modele disponibile ofera posibilitatea de echipare cu trei motoare pe benzina si trei motoare turbodiesel. a??Benzinelea?? sunt doua motoare cu o capacitate de 1,6 litri Twin Spark cu 16 valve, ce dezvolta o putere maxima de 105 si 120 cai-putere, si un motor cu o capacitate de 2 litri si 16 valve, ce dezvolta o putere maxima de 150 de cai-putere, tot de tip Twin Spark.

Dieselurile sunt doua motoare cu o capacitate de 1,9 litri JTD, ce dezvolta o putere maxima de 100 respectiv 115 cai-putere si un 1,9 Multijet cu 16 valve, cu o putere maxima de 150 de cai-putere la 4.000 de rotatii pe minut. Dezvoltarea conceptuala a versiunilor moderne ale motoarelor diesel, variante de motorizare care sunt tot mai apreciate de consumatorii europeni, a inceput in anul 1986, moment in care a fost introdus pe piata modelul Fiat Croma TDI, primul vehicul cu motor diesel cu injectie directa din lume. Primele versiuni de motoare diesel cu injectie directa ofereau performante superioare si consum mai mic de combustibil, dar nu reuseau sa rezolve problema zgomotului excesiv al motorului la turatii reduse sau la cresterea sau reducerea vitezei.

Noul 147 beneficiaza pentru prima data de un sistem de suspensii de tip Confort, ce combina bratele duble la partea frontala cu o configuratie McPherson moderna, la partea din spate. Acest sistem se dovedeste eficient mai ales pe drumurile dificile din Bucuresti.



Inima de GT

La sfårsitul anului 2002, Alfa Romeo a introdus pe piata noul motor de 140 de cai-putere cu o capacitate de 1,9 litri Multijet si 16 valve, primul motor din lume dotat cu sistem Common Rail de a doua generatie. Motorul a fost adoptat de Alfa 147, Alfa 156 si de modelul Sportwagon, impreuna cu o cutie de viteze manuala cu sase trepte, iar apoi a fost special imbunatatit pentru Alfa Romeo GT, pentru a dezvolta o putere de 150 CP. Acest motor este utilizat, de asemenea, si la noul model Crosswagon Q4, iar acum este folosit si de noua Alfa 147.

Noul turbodiesel a suferit mai multe transformari constructive pentru a-i creste performanta si cuplul motor la turatii mici si pentru a reduce nivelul de zgomot si de vibratii.

Dupa 800 de kilometri rulati atåt prin oras, cåt si pe drumuri intinse sau chiar serpentine de munte, cea mai puternica Alfa 147 s-a multumit cu aproximativ 7 litri de motorina la suta de kilometri, cu un litru mai mult decåt scria in specificatiile tehnice ale masinii. Este normal insa sa se intåmple acest lucru avånd in vedere ca, påna la urma, era vorba de o masina supusa unui drive-test.

Performanta motorului trebuie dublata insa de elemente de siguranta pe masura. Din acest punct de vedere italienii au ridicat standardul la cote corespunzatoare a??inimiia?? de Alfa GT pe care noul 147 testat o avea.

La nivelul intregii game, noul Alfa 147 are ca dotare standard airbag-uri pentru protectia capului (windowbag-uri), precum si airbag frontal pentru sofer si pasagerul din dreapta. Sistemele de siguranta includ si sistemul de control al stabilitatii (ESP), sistemul anti-patinare (ASR), un distribuitor electronic al fortei de frånare (EBD) sau un sistem de optimizare a tractiunii. Optional este disponibil chiar si un sistem de navigatie prin satelit, insa din pacate pentru Romånia ramåne doar o optiune.



Cald si rece

La 30 si ceva de grade afara si mai multe sute de kilometri alergati se simte si nevoia unui sistem de climatizare performant.

Sistemul montat pe Alfa 147 permite reglarea temperaturii, umiditatii si a nivelului de ventilatie in mod diferit pentru sofer si pentru pasagerul din dreapta, ceea ce se dovedeste util mai ales la drum lung sau la stationarile prelungite la semafoarele din Bucuresti.

Elementele de confort interior sunt completate de dotari si optiuni ce asigura un plus de manevrabilitate, precum senzori de parcare si senzori de ploaie. Inevitabil, lista include si un radio cu CD si MP3 player, un sistem audio Hi-Fi Bose sau faruri cu xenon.

Noul Alfa Romeo 147 este comercializat in trei niveluri de dotare: Impression, Progression si Distinctive, iar preturile de pornire ale gamei, fara taxe vamale si TVA, sunt de aproximativ 14.000 de euro. Varianta de vårf (cum este cazul celei testate de noi) poate ajunge la un pret final ce trece de 23.000 euro.

De la lansarea sa in luna octombrie a anului 2000, vånzarile modelui Alfa 147 au depasit 350.000 de unitati la nivel mondial. Ramåne de vazut cu cåt va contribui noul 147 la aceasta zestre, mai ales ca tot mai multi producatori incep sa ofere sportivitate si design in clasa compacta.

alexandru.cerchez@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO