Auto

China a depasit Germania si a ajuns al treilea producator din lume. Urmeaza Japonia si Statele Unite

09.02.2005, 00:00 46



China a fost in ultimii ani cea ai dinamica piata auto din lume. Cresterile explozive ale vanzarilor si mai ales potentialul reprezentat de cei peste 1,3 miliarde de locuitori a determinat pana acum intrarea cu activitati de productie a celor mai importanti jucatori din domeniu. In aceste conditii, China ar putea depasi anul acesta Germania si sa devina al treilea producator mondial de automobile.



Productia de automobile din China ar putea creste anul acesta cu 20% pana la 6 milioane de unitati, ceea ce inseamna depasirea celui de-al treilea producator de anul trecut, Germania, releva un studiu al asociatiei producatorilor chinezi de automobile.



"China a produs anul trecut 5,1 milioane de unitati, iar nivelul va creste anul acesta cu inca 20%" a declarat Zhang Xiaoyu, vice-presedinte al Federatiei Chineze din industria auto, citat de agentia de presa Xinhua.



Pentru comparatie Germania a produs anul trecut 5,5 milioane de autovehicule, fiind situata pe locul trei, in urma Statelor Unite (cu aproape 12 milioane de automobile) si Japoniei (peste 10 milioane de automobile).





De unde atata crestere?



La baza cresterii explozive a productiei de automobile din China stau vanzarile in crestere de pe piata chineza, care a crescut de aproape trei ori in ultimii trei ani.



China este din acest punct de vedere cea mai dinamica piata auto din lume. Practic, pe masura ce veniturile populatiei cresc, milioane de clienti pot sa faca trecera de la bicilete la masini.



Dupa cresteri de 100%, 70% si 34% in anii precedenti, vanzarile de pe piata auto chineza au crescut anul trecut cu doar 15%, pana la mai bine de 5 milioane de unitati.



Reducerea ritmului de crestere a fost determinata, spun analistii si de faptul ca incepand de anul trecut clientii s-au asteptat la preturi mai reduse, pe masura ce autoritatile de stat chinee au decis sa permita cresterea numarului de masini importate.



"Preturile au atins un prag minim, asa ca vanzarile vor continua tendinta de crestere si in acest an", a mai spus Zhang.



Statisticile indica faptul ca in acest an cererea de masini va atinge 5,8 milioane de unitati, ceea ce corespunde unei cresteri de 12%. Cea mai mare crestere va fi in segmentul limuzinelor, care vor ajunge la 2,75 de milioane de unitati, o crestere de 17%.





Explozie si pe exporturi



Cresterea productiei de automobile u a fost determinata doar de explozia vanzarilor de pe piata interna ci si de exporturi. Potrivit statisticilor Ministerului Comertului, exporturile industriei auto au depasit anul trecut 8 miliarde de dolari, ceea ce corespunde unei cresteri de peste 70% fata de anul precedent. In paralel, importul de automobile si produse auto a crescut cu doar 13%, ceea ce a permis reducerea deficitului comercial din domeniul auto la aproape 8,2 miliarde de dolari fata de de 9,7 miliarde de dolari in urma cu un an.



Analistii sunt insa de parere ca este inca o mare diferenta intre produsele realizate pe piaat auto chineza si cele din europa sau Statele Unite, spre exemplu, ceea ce face ca exportul unor mari cantitati de automobile produse in China sa fie destul de dificil.



In schimb, pe termen scurt si mediu este de asteptat o explozie a exporturilor de componente auto, care sa permita o reducere pueternica a deficituui comercial inregistrat pentru industria auto.





Peste Statele Unite?



Chiar daca ritmul de crestere al pietei auto chineze pare ca s-a temperat in ultimii ani, este de asteptat ca pe termen lung, cel mai probabil in urmatorii 20 de ani China sa depaseasca chiar piata americana.



Analistii spun ca pe masura ce veniturile populatiei Chinei si Indiei vor creste, este de asteptat o accelerare a cererii pentru automobile. Depasirea ca volum a pietei americane nu inseamna ca americnaii sunt mai saraci decat chinezii, caci gradul de motorizare, adica raportul intre numarul de automobile si populatiei va fi in continuare mult mai ridicat pe piata americana.



Acelasi lucru s-ar putea intamp-la intr-un orizont mai lung de timp si cu India, care siar putea tripla piata uto in urmatorii zece ani.





Cine produce



Productia de automobile si componente auto este concentrata in principal in trei mari zone din China. Este vorba pe de o parte de regiunea Bohai, regiunea situata de-a lungul raului Changjiang si mai ales regiunea din sudul chinei. Aceste zone au avantajul ca au atras pe langa investitii in domeniul auto si investitii in domenii conexe, precum tehnologia informatiei sau industria mecanica.



VOLKSWAGEN este primul grup strain care a intrat puternic pe piata chineza cu activitati de productie, ceea ce i-a permis sa detina cea mai are cota de piata. Concernul german detine societatile mixte FAW-Volkswagen Automotive si Shanghai Volkswagen Automotive, care produc de la vehicule din clasa mica pana la limuzine Audi. Audi este si masina oficiala a guvernului chinez, fiind marca lider in segmentul premium. Planurile Volkswagen iau in calcul si o noua fabrica de peste 1 miliard de dolari in localitatea Changchun impreuna cu partenerul local First Automotive Works (FAW), ca parte a intentiei Volkswagen de a-si dubleze productia anuala in China p etermen mediu.



FORD este prezent cu activitati de productie in China din luna aprilie 2001, cand a infiintat o societate mixta cu participatii egale impreuna cu producatorul autohton Chonqging Changan Automobile. Investitiile anuntate de Ford depasesc la randul lor un miliard de dolari, fondurile fiind destinate construirii unui al doilea centru de productie, precum si a unei fabrici de motoare.



DAIMLERCHRYSLER AG nu s-a lasat mai prejos si a anuntat planuri de investitii de peste un miliard de euro. Concernul german fabrica deja pe piata chineza vehicule marca Jeep la Beijing Automotive Industry Holding Co (BAIC), iar de anul acesta ar trebui sa inceapa sa fie produse si automobile marca Mercedes, pentru inceput fiind alese modelele Clasa C si Clasa E.



GENERAL MOTORS este prezent in China din 1995, cand a obtinut un contract in defavoarea rivalului Ford, prin care a infiintat societatea mixta GM Shanghai. Proiectul estimat la peste 1,5 miliarde de dolari a demarat cu greutate, din cauza birocratiei, astfel ca primul automobil a iesit de pe liniile de productie in 1998. Ulterior GM Shanghai a devenit unul dintre cei mai mari producatori auto din China.



BMW nu lipsesste nici el de pe lista producatorilor din China, dupa ce autoritatile de la Beijing au aprobat infiintarea unei societai mixte cu grupul chinez Brilliance China Automotive Holdings. Jumatate de miliard de euro este volumul estimat pentru intrarea pe piata chineza cu productie a BMW.



TOYOTA MOTOR, al treilea producator mondial este prezent in China printr-un parteneriat cu compania chineza Tianjin FAW Xiali Automotive, fiind la randul sau unul dintre principali jucatori de pe aceasta piata.



Lista nu ar fi completa fara Renault Si Nissan, care au la andul lor planuri de dezvoltare importante la orizontul urmatorilor ani. O posibilitate interesanta ar putea fi chiar introducerea pe piata chineza a modelului Logan, posibilitatea nefiind exclusa de reprezentantii grupul francez.



ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO