Auto

Dealerii auto primesc o „gură de oxigen“ pentru decembrie şi ianuarie. Valabilitatea voucherelor „Rabla“ se prelungeşte

Dealerii auto primesc o „gură de oxigen“ pentru decembrie şi ianuarie. Valabilitatea voucherelor „Rabla“ se prelungeşte

Autor: Bogdan Alecu

09.11.2010, 23:55 43

Ministerul Mediului va prelungi valabilitatea tichetelor "Rabla"2010 de la 23 noiembrie până pe 31 ianuarie 2011, în condiţiile încare în prezent pe piaţă încă se tranzacţionează aproape 31.000 devouchere. Acestea pot fi utilizate la achiziţia a peste 10.300 demaşini, echivalentul vânzărilor de autoturisme dintr-o lunănormală. Este pentru prima dată când programul "Rabla" dintr-un aneste prelungit în anul următor.

"Termenul de valabilitate al voucherelor din acest an va fiprelungit până pe 31 ianuarie 2011. Este vorba de o singurăprelungire, acesta fiind termenul final până la care aceste tichetevor mai fi valabile", a spus László Borbély, ministrulmediului.

Până la data de 9 noiembrie 2010 prin programul pentrustimularea înnoirii parcului auto s-au distribuit către unităţileREMAT aproape toate cele 190.000 de tichete. Vânzările de maşinidin cadrul programului au urcat până în prima săptămână a luniinoiembrie la aproape 53.600 de maşini, din care 23.300 sau 41%reprezintă modele Dacia fabricate la Mioveni.

"Pe de-o parte este bine-venită această amânare deoarece vadetermina automat ca vânzările de maşini de pe piaţa locală să fiesusţinute şi în decembrie şi ianuarie, luni în care până acum neaşteptam la vânzări mai slabe, dar pe de altă parte denotă oinconsecvenţă a Executivului", a declarat directorul unui dealerdin Capitală. Prelungirea valabilităţii tichetelor va determina oscumpire a acestora, potrivit dealerilor, în condiţiile în careposesorii acestora nu se vor mai grăbi să le valorifice. În prezentpreţul acestora pe piaţă a scăzut de la 1.500-1.800 de lei îniunie-iulie, la mai puţin de 1.000 de lei înainte de anunţulministrului mediului.

Pentru lunile octombrie şi noiembrie, Brent Valmar,vicepreşedintele APIA, estima vânzări de 13-14.000 de maşini, pefondul apropierii finalului programului de casare, iar pentrudecebrie, peste 10.000 de unităţi, în condiţiile în care de la 1ianuarie se va plăti o taxă de poluare inclusiv pentru toateautomobilele Euro 5.

În ceea ce priveşte programul de anul viitor, momentanMinisterul Mediului a anunţat că acesta va demara la 1 februarie,adică imediat după ce va expira valabilitatea voucherelor din acestan.

"Pentru 2011 avem în vedere două posibilităţi. Fie păstrămneschimbată forma programului actual, fie de la anul să oferimpatru vouchere în loc de trei, dar să reducem valoarea nominală aunui tichet de la 3.800 de lei la 3.000 de lei. Nu am luat încănicio decizie, analizăm şi, împreună cu producătorii, vom alegevarianta optimă", a spus Borbély.

În acelaşi timp, ministrul mediului nu a făcut nicio precizareprivind numărul de vouchere ce vor fi emise anul viitor, potrivitoficialilor ministerului acest aspect urmând a fi stabilit înfuncţie de bugetul disponibil în 2011. Anul acesta statul va"investi" în total peste 171 mil. euro în programul de casare.

Ce taxă de poluare se va plăti de la 1ianuarie

De la 1 ianuarie 2011 Ministerul Mediului va înlocui taxa depoluare actuală cu una nouă, care va include şi motorizările Euro5, pentru care în prezent nu este plătită această taxă.

Propunerea este ca de la 1 ianuarie pentru un autoturism Euro 5nou cu un motor de 1,1 litri, cum este cazul unui model de clasămini, taxa va fi de 116 euro, iar pentru unul cu o vechime de doiani, aceasta va fi de 91 de euro. Pentru un motor Euro 5 de 2,0litri, care în general echipează modele de clasă medie precum FordMondeo sau VW Passat sau SUV-uri compacte precum Ford Kuga sauNissan Qashqai, taxa ar urca la 680 de euro pentru o maşină nouă,sau 618 pentru una de doi ani. În cazul maşinilor cu motoare Euro 5de 3,0 litri, întâlnite la SUV-urile mari precum BMW X5 sau AudiQ7, taxa pentru o maşină nouă ar fi de 2.160 de euro, iar pentruuna second-hand de 1.706 euro.

În cazul maşinilor Euro 4, care de la 1 ianuarie vor fidisponibile numai ca second-hand, se va plăti 483 de euro pentru omaşină echipată cu un motor de 1,4 litri şi vechime de un an.Pentru un automobil mai vechi de trei ani tot cu motor de 1,4 litrise va plăti aproape 400 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO