Auto

Dupa 15 ani, Renault Clio a reusit o dubla la Masina anului in Europa

16.11.2005, 19:59 65

La trei ani dupa ce si-au promovat noul Megane ca masina anului in Europa, francezii de la Renault au ocazia sa foloseasca aceeasi modalitate de promovare si pentru cel mai nou model din gama sa, Clio. A treia generatie a Clio a fost desemnata saptamana aceasta Masina anului 2006, depasind doua dintre cele mai asteptate modele pe piata auto, Volkswagen Passat si Alfa Romeo 159.

La fel ca si prima generatie a modelului de clasa mica Renault Clio, cea mai recenta versiune, aparuta pe piata vest-europeana in ultima parte a acestui an are in portofoliu un titlu de masina anului in Europa, fiind din acest punct de vedere o premiera ca doua generatii ale aceluiasi model sa primeasca acest titlu.

Dincolo de a fi doar un element de marketing, titlul de masina anului are, potrivit analistilor din domeniul auto, si o puternica influenta asupra vanarilor unui model, mai ales in cazul in care este vorba de un model de masa, precum Renault Clio.

Experienta ultimilor ani a aratat ca aproape fara exceptie, modelele desemnate masina anului in Europa au ocupat si locuri fruntase in topurile de vanzari, semn ca o buna parte dintre potentialii clienti de automobile prefera sa mizeze pe o varianta care sa le confere siguranta.

Fie ca a fost vorba de Peugeot 307, a doua generatie Renault Megane, noul Fiat Panda sau modelul hibrid Toyota Prius (cu propulsie dubla, clasica si electrica), toate masinile care au castigat competitia in ultimii ani au contribuit din plin la cresterea profiturilor producatorilor sau, dupa caz, a aducerii lor pe linia de plutire (Fiat).

Este evidenta insa cresterea in ultimii ani a interesului pietei auto europene pentru modele de masini economice, de dimensiuni reduse. In plus, desemnarea ca masina anului atat in Europa, cat si in America de Nord a modelului hibrid Toyota Prius indica orientarea clara catre masini ecologice. Producatorul nipon, primul care a avut curajul sa introduca in productia de masa un model hibrid, se afla in prezent in situatia in care nu poate face fata cererilor primite din partea potentialilor clienti.

Exemplul este urmat in prezent si de alti producatori niponi, precum Nissan sau Honda, dar si american, precum General Motors sau Ford, acestia anuntand ca au in plan in perioada urmatoare lansarea unor modele hibride.



Inaintea noului Passat

Competitia din acest an pentru titlul de masina anului a fost una dintre cele mai stranse din istoria de peste 40 de ani a competitiei. Practic, doar 5 puncte au separat prima clasata Renault Clio de cea de-a doua, Volkswagen Passat, ultimul model lansat de producatorul german de automobile.

Cu 256 de puncte, a treia generatie a Renault Clio devine al saselea vehicul Renault care a devenit masina anului in Europa, dupa Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Megane Scenic (1997) si Megane II (2003).

Potrivit juriului format din 58 de jurnalisti auto reprezentand 22 de tari europene (mai putin Romania), modelul francez a fost apreciat in special pentru cresterea calitatii, a confortului si nu in ultimul rand pentru siguranta. Cel mai recent model al producatorului francez a primit calificativ maxim (cinci stele) in cazul testelor de impact desfasurate de organismul european independent de testare EuroNCAP.

Pe locul trei in acest an s-a aflat modelul 159 al producatorului italian Alfa Romeo, o masina primita foarte bine de presa de specialitate si de la care italienii au mari asteptari in materie de vanzari.

Pentru competitia din acest an au fost selectate pe lista scurta 7 modele, pe langa cele trei aflate pe podium figurand si BMW Seria 3, Mazda5, Toyota Yaris, precum si modelul din clasa mini dezvoltat in comun de Citroa??n, Peugeot si Toyota. Intre modelele selectionate ca eligibile pentru a participa la acest eveniment se mai afla Chevrolet Matiz, Daihatsu Sirion, Fiat Croma, Hyundai Sonata, Jeep Grand Cherokee, Kia Rio, Lexus GS, Mazda5, Mercedes Clasa B, ML si Clasa S, Nissan Murano si Pathfinder, Opel Zafira, Peugeot 1007, Porsche Cayman, Range Rover Sport, SsangYong Rodius, SEAT Leon, Suzuki Grand Vitara si Swift sau Volkswagen Fox.

Cea mai stransa cursa pentru masina anului a avut loc in anul 2001, cand Alfa Romeo 147 a castigat competitia cu 238 de puncte, cu doar un punct mai mult decat Ford Mondeo, clasat pe locul doi si cu 9 puncte mai mult decat masina clasificata pe locul trei, Toyota Prius.



Nu si in Romania

Chiar daca Romania nu are nici un reprezentant in juriul concursului Masina anului in Europa, pe piata locala se organizeaza de mai multi ani o competitie similara.

Desi vanzarile de masini noi pe piata romaneasca sunt inca reduse comparativ cu situatia din alte tari vest-europene, ambitiile si interesul pentru titlul de masina anului in Romania a fost foarte mare, iar competitia a fost insotita pana acum de scandaluri si contestari.

Spre exemplu, in anul 2000 au fost organizate doua competitii Masina anului in Romania, una sub egida Asociatiei Presei Auto din Romania (APAR), iar alta sustinuta de Uniunea Ziaristilor si editorilor Auto din Romania (UZEAR). Desi urmatoarele editii au fost organizate impreuna de cele doua asociatii, concursurile au fost la randul lor contestate. Castigatoarele ultimelor editii ale Masinii anului in Romania au fost Mitsubishi Colt (2005), Fiat Panda (2004) sau Mazda6 (2003).

Anul acesta pe lista scurta din Romania au intrat zece modele - Alfa Romeo 159, Citroa??n C1/Peugeot 107/Toyota Aygo, Chevrolet Spark, Honda Civic, Kia Rio, Nissan Pathfinder, Renault Modus, SEAT Leon, Suzuki Swift si Volkswagen Passat. Un lucru este cert, ca masina anului 2006 din Europa nu va fi aceeasi cu masina anului 2006 in Romania, deoarece Renault Clio nu va fi comercializat pe piata locala pana in primavara anului viitor, nefiind eligibil pentru a participa la competitia locala. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO